• Karolina1

Vad är en fallbeskrivning?

Har fått i uppgift att göra en fallbeskrivning på hur människor reagerar och kommunicerar i kris... Vad är en fallbeskrivning?

• Svar på tråden Vad är en fallbeskrivning?
  • EMTP

Du beskriver ett fall... alltså, du gör egna personer, en egen händelse, och hur det reagerar. En berättelse, om du så vill...

Socionom?

• Mozarts Nachtmusik

ett fall är en situation kan man säga..
    ex kan man göra en fallbeskrivning hur "Bengt" reagerade under asienkatastrofen. då blir bengt ett "fall"
    beskrivningen om hur han reagerade och kommunicerade blir i det fallet hans fallbeskrivning.
    är du med?

• Karolina1
    EMTP skrev 2006-10-07 11:20:03 följande:
    Du beskriver ett fall... alltså, du gör egna personer, en egen händelse, och hur det reagerar. En berättelse, om du så vill...Socionom?
    Socionom är min framtidsdröm så det är lika bra att jag gör något bra av detta, men för tillfället pluggar jag upp gymnasiebetyg och inriktar mig på att bli barnskötare
  • Karolina1

Tack så mycket för er hjälp. ska genast sätta igång.

• Karolina1

Nu fick jag ett litet till problem...

Jag ska ju hitta på ett fall - där en kris uppstår som påverkar såväl situationen men även kommunikationen (kursen heter Kommunikation)
    Jag kommer inte på någon krissituation. Alltså jag har börjat skriva om ett fall där en pojke på förskolan ska bli storebror (jag pluggar ju till barnskötare), och i slutet av graviditeten förlorar mamman barnet, och sedan ska jag skriva om krisen som uppstår inom familjen men främst för mamman och ganska mycket ur pojkens perspektiv eftersom det är honom man möter mest på förskolan och de olika faserna i krisen samt hur kommunikationen ser ut.
    Men problemet är att jag har väldigt svårt att sätta mig in i situationen och kan därför bara göra detta ytterst objektivt dvs baserat på den fakta jag har i boken t.ex "Fas 1 - chockfasen" osv.. Jag vill gärna komplettera det med hur man faktiskt i verkligheten reagerar på en sådan krissituation, men det är ett väldigt känsligt ämne.
    Ska jag ändra ämnet, spåna vidare på det och göra en väldigt objektiv synvinkel, eller ja jag sitter lite låst, tacksam för tips o råd!

Svar på tråden Vad är en fallbeskrivning?