• kultingen

Domningar å stickningar i fingrarna..

Nån mer än jag som drabbats av det??Karpaltunnelsyndrom?,,det sticker konstant i dem,å på natten är det värst..då somnar hela handen å sen värker det som bara den,,har fått hp from den 18 nov..längtar så tills dess,,nu har jag passat på att ta en veckas semester,,har lite kvar..kram på er alla,,,

• Svar på tråden Domningar å stickningar i fingrarna..
  • Enlitenovi

Opererade mig igår just för det. Är i vecka 33 och sitter och skriver med vänster hand. Jag har haft domni8ngar även dagtid och är det så kan det bli bestående, därför ville de operera mig. Har du så tycker jag att läkaren ska kika pådem. Lycka till.

• kultingen

Men hur vet man om det kommer att bli bestående eller om det är en grej som bara går över sen när bebben tittar ut,,jag kämpar mej fram för jag hoppas det kommer att släppa..men skulle aldrig vilja ha det så här jämt,,kan knappt böja fingrarna ibland,,men det kan ju även bero på all vätska som jag samlat på mej under grav..

• nov

Jag hade oxå det innan, pratade med BM om det och hon hänvisade mig till en annan på vårdcentralen (kommer inte på vad det heter nu) Men iallafall så fick jag ett par "skenor" att ha på natten, inte så bekvämt kanske men det funkar jättebra. Från det att jag börjat med dom har jag inga domningar eller stickningar inte ens på dagarna. Om du tex har ett par gamla inlines handledsskydd eller liknade kan du testa med dom, de ser ungefär likadana ut, tror att det skulle funka lika bra.
    Lycka till

• Enlitenovi

Sorry, glömde skriva detta viktiga med skenor. De brukar hjälpa för de flesta, men inte för mig utan det domnade ändå.

• desi

sånna skenor ska jag gå o testa ut imon.. har ett finger som vart avdomnat helt i en vecka nu.. o d sticker o domnar i händerna.. 11 dagar kvar till bf..=) så hoppas d går bort med en gång efter förlossningen..

• lopploellan

Ja, fy tusan vad det är jobbigt. Jag är konstant bortdomnad i tre fingrar på höger hand. Jag har fått skenor som jag ska ha till natten, men det hjälper inte jag domnar ändå i händerna och i armarna så fort jag lägger mig nästan. Det är jättejobbigt med den här svullna varma känslan i händerna. Jag vill lägga händerna i frysen hela tiden.....
    Jag är i vecka 27+ 2 nu och det lär väl knappast bli bättre...eller?

• A C

enlitenovi: hur länge har du haft problem? Hur gick operationen till, är det endast ett litet ingrepp el riktig operation? Hoppas det blir bättre nu.

Jag har fått en skena utprovad idag, halleluja, hoppas bara den hjälper för min ena hand värker så mycket på natten att jag snart inte står ut. För att inte tala om vad trött man blir på dagarna när man inte kan sova på nätterna. hade man inte varit gravid hade man ju kunnat ta värktabletter men det känns ju inte som ngt alternativ nu.

• Leah

Undrar också hur operationen går till. Jag fick mina skenor igår men än märker jag inte av någon skillnad

• Enlitenovi

Mina domningar började redan i vecka 20. Jag ville helst undvika operation men har du ingen känsel dagtid är det dags att prata med läkare (som din BM bokar). Denna ger dig förhoppningsvis remiss till ortopeden som bedömer läget. Operationen går fort. Du får två alvedon och får lägga dig på en brits. De rengör armen och drar för ett skynke så att du inte ser vad de gör (är nog bäst så). Handen lokalbedövas och de gör ett snitt för att lätta trycket där nerven ligger i kläm. De syr och du får ett bandage som ska vara på i två veckor. Under dessa veckor blir du sjukskriven, eftersom du inte kan göra något med handen, förutom övningar förstås. Fick reda på att det var mycket bra att jag gjorde detta och blir det likadant i vänsterhanden ska jag göra den också. Lycka till!

• ily

(Skriver samma svar här som jag skrev på dit förra inlägg!)

Hej!
    Jag har börjat få akupuntur mot carpaltunnel syndrom. Har bara fått det en gång (skall dit igen idag) men det har inte gjort lika ont sedan dess.
    Fråga din BM (det enda jag har hört emot detta är att de inte skall sätta nål i punkten LI4 - mellan tumme och pekfinger - kan sätta igång förlossning!)
    Hoppas att det blir bättre

Svar på tråden Domningar å stickningar i fingrarna..