Jag var inne på vändningsförsök för 2,5 vecka sedan och det lyckades så nu ligger vår bebis åt rätt håll. Han/hon låg i tvärläge innan vändningen.
Själva vändningsförsöket gick till såhär:
Vi fick en tid på sjukhuset på morgonen och de började med att göra ett ultraljud som visade vad pyret vägde, att den fortfarande var rörlig och att den låg på tvären med huvudet uppåt och ryggen & rumpan nedåt. Därefter kontrollerade de barnets hjärtslag med en ctg-apparat under 20 minuter och gjorde ett extra ultraljud för att verifiera barnets läge precis innan vändningsförsöket. Sen så gav sig läkaren på min mage. Det var inte ett dugg behagligt. Hade förväntat mig att det skulle göra lite småont kanske och inte vara helt behagligt, men det där.... nej det skulle jag inte vilja göra om. Otroligt otäck känsla och tyvärr väldigt ont.
Som tur är hade jag min man med mig så jag kramade nästan ihjäl hans hand.
Första försöket funkade inte och läkaren var mycket skeptisk till om det skulle gå att vända barnet, tydligen låg moderkakan i vägen precis där han skulle trycka och sen hade jag lite för lite fostervatten för att bebisen skulle kunna snurra runt smidigt. Men sen gjorde han ändå ett andra försök och då, med ännu mer våld, så snurrade bebisen runt i magen och lade sig rätt!
Efter vändingen gjorde de ytterligare ett ultraljud för att kolla resultatet och sen kopplade de in ctg-apparaten igen i drygt en halvtimme för att kolla så att barnet inte blev alltför stressat eller mådde dåligt, men både ultraljudet och ctg-kurvan såg jättebra ut så vid lunchtid fick vi åka hem med en rättvänd bebis i magen.
Och nu efter 2,5 vecka ligger bebisen fortfarande rätt. Den har dock vänt sig fel en gång till men då vände den tillbaka sig själv under natten.
Jag har läst en hel del om vändningsförsök eftersom jag var så himla nervös inför vändningen och det verkar variera väldigt hur man upplever det hela. En del verkar inte alls tycka att det är obehagligt och den del tycker, precis som jag, att det var hemskt. Det kanske beror på om man har gott om plats i magen och mycket fostervatten, har man det så går ju vändningen lättare och då upplever man nog inte att det är lika obehagligt.
Jag skulle helst inte vilja göra ett till vändningsförsök, men det gick ju rätt snabbt och nu när det väl är över så känns det jättebra. Jag ville ju hellre föda som vanligt än få ett snitt.