• Melami

Korv stroganoff till 9 månaders?

Ger ni det till era? Tänkte att vår tös skulle få prova det idag till middag. Alltså sån man gör själv. Har i korv, tomatpuree, grädde och creme fraiche. Lite peppar. Bör jag ge det som smakis eller hon kan äta som vanlig burkmat? Hon äter barukmat annars men enl vår dietist skulle vi börja ge henne vår mat nu.

• Svar på tråden Korv stroganoff till 9 månaders?
  • bambigirl

Korv innehåller väl salt och därför ska man inte ge det till barn under 1 år?

• Skusan

Jag ger vår mat som den är till Lova, mosar eller hackar sönder den bara. Gillar hon det så äter hon... Hon får den som mat ej som smakis. Saltar dock inte vår mat när jag lagar den om hon ska få.

• Baronessan

Går jättebra att ge korv stroganoff till en 9månaders (ja, förutsatt att barnet inte är allergiskt då). Jag lät bli att salta stroganoffen och riset (som vi brukar äta vår stroganoff med).

Det har aldrig funnits ett barn så underbart att inte mamman varit glad att det somnat.
  • Amorella

Från 8 månader kan babyn äta samma mat som man själv så det går jättebra!

Jag brukar göra korv stroganoff på lök, falukorv, tomatpuré, vispgrädde och hackad persilja till min tjej - en storfavorit!

• soffan82

mina  tvilling tjejer börja med det  när dom va ca 9 måander dom älska det

• Stjärnstopp

Melami, varför dietist?

• 060102 Ronja

ronja får korvstroganof. varför skulle dom inte få det?

• Melami

Stjärnstopp: Hon har varit lös i magen om vartannat sedan en magsjuka i början av augusti. Så vi håller på o reda ut om det kan vara någon allergi trots att alla prover var negativa.

Tack för era svar! Jag vet dock inte vad jag gör för fel för hon spottar ut all "min" mat OM hon inte får äta själv. Då plockar hon i sig, men lite svårt att plocka i sig korv stroganoff o sånt ju...Så, maten fick jag ge till hunden idag. Fast idag vill hon inte äta nåt. Gav henne lite alvedon nyss ifall det är tänder på g, så får vi se om hon vill plocka i sig lite korv och spagetti sedan istället...

• Amorella

Min tjej äter korv stroganoff med fingrarna. Jag tärnar falukorven i lagom stora bitar. Hon tycker det är mums! Hon vägrar att bli matad...

• Melami

Men hur får hon i sig riset o såsen? Isabell plockar ju allt med pincett greppet....

• WithoutFaith

Min dotter äter typ samma mat som oss och korv stroganoff är inga problem så länge bitarna inte är för stora och tuggvänliga

Jag är inte elak, bara missförstådd
  • Pokoyo

Vad jag förstått är det en av favoriträtterna för svenska bebisar och barn.

• WithoutFaith

Så korv stroganoff är inte en favorit för invandrarbarnen?

Jag är inte elak, bara missförstådd
  • Amorella
    Melami skrev 2006-10-07 15:57:42 följande:
    Men hur får hon i sig riset o såsen? Isabell plockar ju allt med pincett greppet....
    Det är främst korvbitarna som är intressanta...
    Vad har ni för ris? Jasminris är jättebra för det klibbar och går att äta med pincettgrepp. Annars kör vi också med pasta till; det uppskattas. T.ex. snabb- eller idealmakaroner. Såsen blir kanske kvar på tallriken, men det blir ju lite smak av den i alla fall. Man kan ju hälla såsen på riset om man vill.
  • Skusan

Amorella - Basmatiris är med kanon för det blir just kladdigt och klumpar av, men bättre tycker jag då det itne har samma parfymerade smak som jasminriset har. Gott som omväxling och till mer "vanlig" mat som stroganoff .

• Glittrig penna

Jag brukar göra såsen lite tjockare och inte ha på så mycket. Då klumpar det ihop riset lite. Iofs så tar lillan med ett redigt grabbatag istället för pincettgreppet nu

• Flisan78

Jag har gett Oskar "vår" mat den senaste månaden (han är nu nio månader). Bl a korvstroganoff, fast på sojakorv då eftersom vi inte äter kött. Jag tar bara bort saltet i all mat, men brukar ha i grönsaksbuljong för mer smak. Enligt vår bvc-sköterska är det inte lika mycket salt i den buljongen så det går bra att ge. Oskar gillar dock pasta bättre än ris, så han har fått makaroner till.

Svar på tråden Korv stroganoff till 9 månaders?