• brokig

Vad anser ni om dessa personers vikt?

Vilken uppfattning får ni om dessa personers kroppstyp och risken för att drabbas utav sjukdom utifrån dessa data, kan man över huvudtaget göra en bedömning? Tycker ni att de bör sträva efter att gå ner i vikt och hur tror ni de ser ut?

Person 1: Kvinna 50 år, 168 cm, 70 kg

Person 2: Kvinna 25 år, 173 cm, 65 kg

Person 3: Man 25 år, 189 cm, 100 kg

Person 4: Man 60 år, 189 cm, 100 kg

Person 5: Kvinna 20 år, 163 cm, 60 kg

Person 6: Kvinna 20 år, 163 cm, 70 kg

• Svar på tråden Vad anser ni om dessa personers vikt?
  • aktuelle

helt omöjligt att avgöra. De som väger "mycket" kan ju ha jättemycket muskler vilket gör att de väger mer.. svårt att säga utan mått över magen.. bukfett är ju dåligt för hälsan ..

• Chilimon

Allihopa ser nog alldeles lagom ut, männen(person 3 och 4) på 100 kg har nog bara en liten kula på magen eftersom dom har sin längd "till godo"
    Person 1 ser ut som min mamma, lite bred om baken och en ring eller två på magen

Person 2 är nog lite smal men inte överdrivet smal.
    Person 5 och 6 är nog mjuka och kramgoa

• Minnisen

Nej tycker inte att det verkar som om de borde stäva att gå ner i vikt. Gissar att tjejen som e 1,63 och väger 70 ser ut som jag och det e klart att då e man ju lite mullig och bör tänka på vad man äter kanske. Även om det e svårt. resten verkar vara normalviktiga tycker jag!

• MissBlaise

Helt omöjligt att svara på...

• Jacqueline

min man är 1,80 och väger 110kg...men han är muskulös och tränar på gym fyra dagar i veckan.

• Elli47

Ärligt talat, vad är det för en fråga egentligen? Tycker att folk själv ska bedöma om de är överviktiga eller inte.

• spikeygirl

Jag tycker att folk generellt ska sluta bry sig om andras vikt och noja så inihelvete, det hade nog alla mått bättre av.

Tänker inte uttrycka några åsikter eftersom jag anser vikt vara irrelevant och var mans ensak utan att någon annan har rätt att komma med pekpinnar.

• brokig

Eva37: Det här handlar naturligtvis inte om alla personer som har just de här parametrarna utan om de här specifika personerna i exempeln. Jag gör ingen vetenskaplig eller komemrsiell studie utan funderar bara på om ni också får en bild av hur de här människorna ser ut framför er när ni läser och om det spelar någon roll med ålder elelr ej när man tänker.

• brokig

Jag personligen tänker tex när jag ser person 3 och 4 med samma uppgifter förutom åldern, kanske fördomsfullt, att den yngre mannen är tung för att han är vältränad och den äldre tung för att han är tjock och därmed borde gå ner i vikt.

• aktuelle

som jag förstår detta så är det fiktiva personer och ingen nojjar över någon annans vikt..

• brokig

Ja, naturligtvis. Jag har inte letat upp folk på FL och skrivit ner dem som eprsoner som amn kan noja över, utan är mer intresserad av vad man får för uppfattning om folk och om man har olika parametrar för olika åldrar.

• spikeygirl

aktuelle: Vad än intentionerna med denna tråd må vara så blir det automatiskt att folk tar till sig det som skrivs om de stämmer med personerna i exemplen - och därmed är viktnojan igång.

• Mi Amore

Person 6: Kvinna 20 år, 163 cm, 70 kg

Jag är 19 år och gravid i vecka 20 jag är 170cm lång och väger 56kg.
    att vara 7cm kortare än mig och väga 70kg tycker jag låter mycket, men det beror väl helt på, har en kompis som väger 65 och hon har inte en gnutta fett, bara muskler, så det beror väl på hur man är byggd.

• brokig

BMI bedöms ju utifrån längd, vikt och kön och det stämmer ofta utmärkt, ändå tycker jag det ge rolika tankar beroende på åldern, därav funderingen.

Person 1: BMI 24,80 vilket klassas som lätt övervikt hos kvinnor

Person 2: BMI 21,7 vilket klassas som normalvikt mitt i spannet för kvinnor

Person 3 och 4: BMI 28 vilket klassas som övervikt för båda männen.

Person 5: BMI 22,6 vilket räknas som normalvikt för kvinnor.

Person 6: BMI 26,3 vilket klassas som måttlig övervikt för kvinnor.

• brokig

spikeygirl: Men samtidigt vet man ju med sig om man är väldigt vältränad, i andra fall borde ju BMI vara rimligt och man sträva efter en mindre viktminskning (person 1,3,4 och 6) innan det blir något allvarligt av det. Jag antar att alla som väger 140 kg idag någon gång har varit bara måttligt överviktiga. Jag har själv varit överviktig och är glad åt att jag observerade det innan jag gick över bmi 30, då hade det varit tuffare att gå ner och jag hade utsatt mig för fler risker genom min vikt. Nu ligger jag inom normalspannet för kvinnor (18,5 alt 19-24) och kan sträva efter att behålla min vikt istället.

• Linda1976

Person 1: Kvinna 50 år, 168 cm, 70 kg -ev gå ner ca 5 kg

Person 2: Kvinna 25 år, 173 cm, 65 kg -idealvikt

Person 3: Man 25 år, 189 cm, 100 kg -minska ca 15 kg

Person 4: Man 60 år, 189 cm, 100 kg -minska ca 15 kg

Person 5: Kvinna 20 år, 163 cm, 60 kg -idealvikt, kanske gå ner nåt kg.

Person 6: Kvinna 20 år, 163 cm, 70 kg -gå ner ca 5-10 kg beroende på kroppstyp.

Nåt annat går inte att säga, allt beror ju på kroppstyp, muskler vs. fett osv osv...

A true lady never travels behind less than twelve cylinders.
  • Minna07

Kolla deras BMI så får du reda på om de är normalviktiga, överviktiga eller feta. Underviktiga är ingen av dem. Jag skulle snarare säga att alla behöver göra sig av med lite onödigt fett, om inte allt är muskler förstås.

• brokig

Minna07: Sam sagt är ju alla personernas BMI uträknat ovan och jag förstår inte din ståndpunkt att alla borde gå ner i vikt. De två som ligger inom spannet, alltså under 24 för kvinnor och under 25 för män behöver ju inte göra sig av med några kilon av hälsoskäl. Man har inte sett någon ökad risk för välfärdssjukdomar när man ligger inom normalspannet. Att gå ner i vikt för sakens skull blir väl då en utseende- och idealgrej? Sen är det naturligtvis alltid bra att träna, oavsett om man är tjock eller smal.

Svar på tråden Vad anser ni om dessa personers vikt?