• majlinsa

creme bonjour, är det okej?

sådan här mjukost creme bojour.. det får man väl äta som gravid?
    sambon och hans famij ska ha ostbricka så han köpte creme bonjour till mig i olika smaker så att jag skulle kunna vara med :)

• Svar på tråden creme bonjour, är det okej?
  • BigRed

så lite så..är själv tokig i ostbricka

• majlinsa

creme bonjour med kantarell smak var helt gudommligt gott.. men jag smakade även på brieosten när inte sambons mamma såg.. hon är bm så jag är väl lite rädd att hon ska slå mig lite på fingrarna

• listo

majlinsa: Om man nu ska vara petig så är det väl knappast BM du ska vara "rädd" för, utan i så fall risken för eventuella fosterskadande bakterier

Men som sagt, Creme Bonjour är helt okej att äta som gravid

• majlinsa

listo: jag är inte så petig vad jag äter.. är jag sugen på lite brieost ja då äter jag faktiskt det.. och inte blir jag orolig för det.. men att ha ett andra alternativ som jag kan äta där det inte finns några pekpinnar om detta ska du inte äta är bra..

jag skulle aldrig få för mig att dricka någon form av alkohol tex.. men skulle kunna ta en bit brie ifal jag skulle vara sugen

• listo

Ja, självklart ska var och en göra sina egna bedömningar.
    Min poäng var bara (ungefär som med rökande gravida som försöker dölja det för sin partner) att det ju knappast är för partnerns skull man ska sluta röka, eller för BM's skull man ska undvika vissa livsmedel.

Så länge du är medveten om hur stora eller små riskerna är, och gör en bedömning utifrån det så är det naturligtvis helt rätt för dig. Tyvärr är det många som inte vet, eller som inte bryr sig om att skaffa kunskapen.

Men är man intresserad av sånt så finns det massor av bra info här:
    www.familjeliv.se/krypin/lata_kocken_johanna/presentation.php

Svar på tråden creme bonjour, är det okej?