Kan man vara anal??
kan man säga att person är anal? Eller?? isf.. vad betyder det??
För mig att jag läst det nånstans..
kan man säga att person är anal? Eller?? isf.. vad betyder det??
För mig att jag läst det nånstans..
Det är ett engelskt (amerikanskt?) uttryck som har kommit in i svenskan. Det ursprungliga uttrycket är "anal rententive" – den som är någotsånär släng i engelska kan läsa en bra förklaring här:
en.wikipedia.org/wiki/Anal_retentive
okej.. Visste att jag fått det nånstans ifrån men har inte blivit betrodd här hemma ;D
Som isolde sager sa ar det ett vanligt uttryck i engelskan. Det harstammar val fran en av Freuds olika stadier och det innebar att man gillar ordning och reda, pengar pa fredag sa att saga.
Allt skall vara som det alltid ar, forandring ar inte bra och det ar valdigt bra om saker och ting ar organiserade, rena och hela sa att saga.
Jag brukar anvanda det uttrycket ofta i svenskan, (aven i engelskan), men det missuppfattas pa svenska sa jag har fatt lara mig att inte anvnada det sa himla ofta!! Folk tror att jag sager att manniskor gillar analsex, eller att bajsa eller nat sant i stallet!!
Oj, tryckte för fort.
Det är lite svårt att direktöversätta, men det betyder ungefär att man är så stel/spänd att man t.o.m. kniper hårt om skiten.
En anal personlighet har fastnat i det sk anal stadiet/fasen av utvecklingen. Enligt Freud innebär det, har jag för mig, att ett barn som har svårt att bajsa bla, och inte får hjälp att komma över det kan fastna i det stadiet och utveckla en personlighet som gör att man har svårt att skiljas från saker, att släppa saker och så. T ex att älta på ett problem i en evighet, heller vara kontrollerande i sitt sätt. Att bajsa är en drift, som man inte kan styra och barnet ska tydligen kunna uppleva frustration över att inte kunna styra... Nåt sånt.
Finns det ingen psykolog här på FL??
Man talar väl om oral fixering också?