• JennyOEmilia

Är det svårt att tillaga couscous? Ska göra couscoussallad!

Har aldrig gjort det och tänkte göra en couscoussallad imorgon och bjuda på.

Vill inte att det ska bli klumpigt eller så. Tar gärna emot tips och gärna recept på couscoussallad.

Himla dumt att jag inte hinner träna lite innan jag bjuder hem andra... Men så är det ju ibland.

• Svar på tråden Är det svårt att tillaga couscous? Ska göra couscoussallad!
  • Josie O

följ bara anvisningarna på förpackningen. couscous e ngt av det lättaste man kan göra så det ska nog gå jättebra.

• Alex26

Jag brukar ta i en halv grönsaksbuljongtärning i vattnet, ger de lite mer smak, gott!

• soffi86

skall man gora riktig couscous sa tar det ca 8 timmar. Skall man gora torr couscous (den vanliga varianten) Kan du gora som det star pa paketet

• JennyOEmilia

Det står inget på paketet hur mycket vatten i förhållande till couscous.

Är för tillfället i spanien...

Kan någon vara snäll och ge mig måtten?

• ElinI

Jag brukar göra efetr detta recept som finns i Annas mat
    För 4pers
    5 dl cous cous
    5dl vatten +1/2 tärning hönsbuljong samt 11/2msk olivolja eller smör
    Koka upp vatten  och lyft kastrullen åt sida , häll i grynen och rör om ställ på ett träskärbräde Låt grynen dra i 6-8min fluffa upp med gaffel

har du vatten kokare kan du ju koka vattnet i den och sedan blanda allt i en skål samt lägga över ett lock, det sättet är bra om man vill göra kall sallad för då kan de svalna direkt i skålen:)

• Isolde

Lika mycket vatten som couscous!

Jag brukar göra en snabbvariant, lägga grynen i en skål, hälla det kokheta vattnet över och låta det svälla. Jag struntar alltså i olja, salt och smör, och jag märker ingen skillnad alls.

~ reta inte djuren, ty de retar sig själva ~
  • soffi86

jo av den enkla anledningen att riktig couscous blir bast angkokad och ar av en annan sort an "snabb couscousen"!
    till "riktig" couscous (enligt var algerianska staderska som gjorde den basta couscousen i stan nar vi bodde i nice) skall det vara en slags lammgryta med buljong och gronsaker (den innehaller ibland ocksa merguez), harissa vid sidan av och koriander ev.
    Tabouleh ar en kall sallad gjord av antingen couscous eller bulgur (Aghila gjorde med couscous men sett att en del svenska recept innehaller bulgur) och innehaller som bas kall kokt couscous som man blandar med farsk hackad koreanderoch/eller farsk hackad mynta, hackade farska tomater, massor av pressad citron och ev merguez bitar om det skall bli lite matigare. Den har man som "tillbehor" vid sidan av varm mat eller som "svalkare" i sig sjalv nar man inte ar sa hungrig.
    sa sa ligger det till...

Svar på tråden Är det svårt att tillaga couscous? Ska göra couscoussallad!