• lieh

Hittekatt som inte verkar frisk!

Min syster hittade en liten kattunge igår.
    Den hade gult var i ögonen och det tog hon bort men nu har syrran märkt att det kommer från näsan oxå.

Vet ni vad det kan vara?

• Svar på tråden Hittekatt som inte verkar frisk!
  • Heidsan

Kan det inte vara någon infektion, eller någon av det där sjukdomarna som ovaccinerade katter kan få.

Ring till en veterinär och fråga.

• Räkans mamma

Det kan vara snuva. Vår hittekatt hade också det. Nyser katten?

• Gumlan

Jag hittade en katt med precis dom symptomerna, det var kattsnuva www.intervet.se/Terapiomraden/Vaccination/katt/kattsnuva.asp tror det är det katten ni hittat har också. Ta den till veterinär fortast möjligt för det måste behandlas! Vet ingen annan sjukdom som ger gult var från näsa o ögon... det smittar också något fruktansvärt så har ni andra katter i närheten bör dom också kollas. lycka till!!!

• Annettiz

kattsnuva! det är jätte farligt för kattungar, oftast klarar inte kattungar av det, emn det behövs absolut ett försök med penicillin. skulle direkt åka in med den. lycka till

• tintilar

Efter som att det är både ögon och nos ska du vara vaksam efter som att det kan vara en infektion som gått lite längre. Snuva brukar väl inte direkt sätta sig i ögonen? Med det kan ju vara förkylning i kombination med ögoninflammation.

Om jag var du skulle jag tvätta ögonen med ljummet vatten/koksaltlösning på bomull. Bara torka av så att allt klegg försvinner. Och samma sak med nosen. Var noga med att inte anända samma bomull till båda ögonen. Är det ögoninflammation så är det väldigt smittsamt och kan störa återhämtningen om det kommer bakterier från ena ögat till det andra.

Sen skulle jag se hur katten är i övrigt. Är den pigg och glad? Utför den sina behov som den ska? Äter och dricker den normalt?

Om det inte blivit bättre inom några dagar eller så tycker jag att du ska låta en veterinär undersöka missen.

• Gumlan

Jo kattsnuva sätter sig i näsan och ögonen... är ganska säker på att det är det kissen har. aldrig hört om en katt som fått förkyldning + ögoninflamation....

Svar på tråden Hittekatt som inte verkar frisk!