• TyraLi

Carl Jans änglar

Hejsan.
    Såg lite kort på avsnitt 5 av Carl Jans änglar. Är nu ute efter recepten på den efterrätt som var bättre än sex. Det var bara typ att vispa ihop något och servera med hallon. Men vad var det i? Tacksam för svar...

• Svar på tråden Carl Jans änglar
  • TyraLi

Jag har försökt, men avsnitt 5 fanns ej med i receptlistan. De var ju på en etikettskurs då, tydligen.

• cast77

tror det var en pannacotta....vet däremot inte vad de smaksatte med förutom vanilj!

Annars kan jag rekommendera en vitchoklad pannacotta...mumma!!

• E l l a

Ja, den verkade jättesmarrig - kan det inte vara amarettokrämen som finns på Grythyttans sida?

Det var inte någon pannacotta utan någon mer krämaktig sak...

• Smillaprilla

Hmmm jag såg det också och tyckte att det verkade sååå gott, vad var det de sa?? Tjinuskikräm?? Kan det ha varit nåt sånt? Jag vet att tjinuski (stavning??) är nån sorts kola eller sirapsliknande, sök på det vet jag!!

• E l l a

Kan bara hitta Tjinuski i såsformat...

• TyraLi

Tack för svaren, nu vet jag lite mer. Jag ska söka på nätet.

• TyraLi

Jag googlade och hittade recept på www.recept.org. Det var en hel tårta, det lät gott...
    Här kommer den.

Tjinuskitårta
    1 Tårta
    Valfri tårtbotten

Tjinuskikräm (caramel crème)

2 1/2 dl Vispgrädde
    1 1/4 dl Socker
    1/2 dl Sirap
    40 g Smör

Fyllning

100 g Smör
    1 dl Florsocker
    1 ts Vaniljsocker
    3 dl Vaniljkräm; antingen gjord -på pulver eller äkta

Kräm : Blanda grädde, socker och sirap i en kastrull. Låt koka till en tjock, trög smet. Rör hela tiden. När smeten blivit tjock rörs det kalla smöret ner i klickar. Rör krämen tills den kallnat.

Fyllning: Rör smöret vitt och pösigt och tillsätt florsockret. Blanda väl, smaksätt med vaniljsocker. Ta undan ca 1/3 av krämen och ställ kallt. Blanda resten med den kalla vaniljkrämen. Rör ordentligt så att det blir en absolut jämn smet.

Bred ut fyllningen mellan bottnarna. Bred tjinuskikrämen över. Spritsa sist en kant runt tårtan av resterande smörkräm. Ställ kallt nån timme före serveringen.

Ett litet tips: Iskall, lösvispad grädde är syndigt gott till denna goda tårta.

(Tjinuskikrämen kan också serveras varm till tex konserverade iskylda päron eller halvtinade, naturella frysta tranbär.)

www.recept.org

• Status Mamma

Tack för receptet, nu måste jag ju bara prova fyllningen Den var ju tydligen bättre än sex ju

Svar på tråden Carl Jans änglar