• Little Ms Chatterbox

Förslag på en bra lampa till mörkrädd?

Zander har börjat bli mörkrädd och vi har tänkt köpa något till hans rum som lyser upp lite mer. Nu har han en sådan där svagt lysande lampa som man sätter direkt i kontakten och en lampa som hänger i fönstret bakom gardinen men han tycker inte det räcker så för att kunna somna låter vi taklampan med dimmern lysa på det lägsta. Men det ger lite för mycket ljus i våran mening, när han vaknar på natten och vi går in är det så starkt ljus att jag har svårt att somna om. Det verkar som om han vill att hela rummet ska vara lite svagt upplyst, inte bara en punkt.

Har ni bra förslag? Lavalampa, vad ger den för ljus? Diodljusslina i en glasburk eller uppspänd kors och tvärs i taket så det blir som en stjärnhimmel? Kom med förslag!!

Knip varje gång du ser en , eller en
  • Svar på tråden Förslag på en bra lampa till mörkrädd?
  • Astarte

ikea har bra lampor i plast som lyser hela natten utan att bli varma. De har en "telefonsladd" till. Är egentligen inga barnlampor men funkar jättebra på natten!

• Godiva

Jag har sett en liten lampa på Ikea som der ut som ett litet gulligt spöke. Man trycker bara på den när man tänder. Sladdlös så den går att ha överallt.
    Annars är en lava lampa fin och ger ett mysigt ljus.

• Amorella

Vår tjej sover i vårt rum. Vi har den där vägglampan från IKEA i form av en måne i sovrummet. Vi släcker den när vi själva går och lägger oss. Jag har satt i svagast möjliga glödlampa. Jag testade lite olika och tror det blev en tonad 15W-lampa till slut. Finns inte den i någon blå och röd variant också? Då borde den ju ge ännu mindre ljus. Det lyser ju lätt igenom gul plast. Jag tycker i alla fall det är lagom myspysbelysning.

• Annevi

Finns ju lampor som man kan reglera ljusstyrkan på själv. Stjärnhimmel låter ju annars skoj...

• dinos

ikea har också en liten lampa som är ett spöke, den finns på barnavdelningen och jag tror man kan ha den på hela natten.

kolla på

www.ikea se

sen finns det ju de som man bara sätter i uttaget och de finns nog att köpa i vanliga lampaffärer.

sen finns det ju sådana självlysande figurer som man kan sätta i taket och på väggarna, leksaksaffärer säljer de. man kan tex köpa en påse med stjärnor så blir det en lite stjärnhimmel.

• TheSunset

Den där spöklampan på ikea e jätte bra...min son e mörkrädd så vi köpte en sån till honom...

• Bettiz

Jag tänkte oxå föreslå IKEAs spöklampor! De finns i flera olika färger, laddas med en sladd som går att ta ur och blir inte varma. De funkar jättebra!
    Våra barn har varsinn: en röd och en grön, och de står precis vid huvudändan. (Ibland ligger den t o m i sängen! )

• MissBlaise

Köp en sån här lysnalle som finns

De finns ju i olika färger plus att barnet har nåt att gosa med!

• Filantra

Vill bara tipsa om den lösa dimmern för 49 sek som finns på ikea. Sätt den på en bordslampa med en 15W glödlampa i och dra ner dimmern på det lägsta. Om det sen är en gul skärm på lampan blir ljuset ännu mjukare. Belysningen blir såpass svag att det inte går att läsa men såpass stark att man ser allt i rummet fast i ett svagt svagt gult sken.

• Luddvar

Vi har IKEAS barn-lampa som ser ut som en blomma till vår tjej. Och en låg-energi-lampa 15 W. Funkar jättebra.

• sanneb

min syster som forskar inom medicin i USA ringde mig för en månad sedan och sa att det börjat dyka upp forskningsresultat som pekar på att det kan finnas ett samband mellan barncancer och nattlampor... något om att hjärnan aldrig helt får vila från intryck

jag vet att det dräller av varningar men kände ändå att jag ville delge detta

vi har nattlampa (Ikeas hjärta) när barnen somnar men nu har jag börjat gå in och släcka lampan som annars lyser dem rakt i ansiktet, tänder ett mindre ljus i hallen istället

Svar på tråden Förslag på en bra lampa till mörkrädd?