• Beatrize74

Jösses - tapeter

Något fantastiskt har hänt. Vi har köpt ett hus och vi ska skriva på kontraktet och utbyta husnycklar på fredag. Underbart!

Nu har de förra ägarna flyttstädat nästan helt klart. Vi har flytthjälp nästa fredag då vi kommer flytta över de flesta sakerna, bland annat till vardagsrum med allt vad det innebär av hyllor, soffor, stereoanläggningar, tv-bänk etc.

Men...parketten behöver verkligen slipas, socklarna målas och tapeten - sliten och vit - bytas. Vi hade tänkt att vänta med det, ta det pö om pö, men när vi häromdagen såg det tomma och inspirerande rummet så inser vi hur dumt det är att vänta tills vi installerat alla bokhyllor och möbler i det rummet. Gissa om det kommer bli slipdamm och slitigt att dra fram bokhyllor fram och tillbaka för tapetsering.

Sååå.....nu ska vi få golvet slipat i nästa vecka av en god vän till oss. Vi ska ta bort socklarna för att måla om dem i garaget. (De är bajsbruna nu, ska bli vita). Nu är frågan - VILKEN TAPEEEET? Jag blir helt förvirrad av det stora utbudet. Vill inte göra något förhastat - välja en tapet som är fin på rullen, men som blir svår att leva med i många år framöver.

Hjälp mig välja en lämplig nyans. Vad har ni för tapeter, vilken färg och vilket mönster som ni trivs med?

Alla som har mer inredningskänsla än jag - ge mig lite förslag please -
    Lite fakta om rummet:

- Mestadels trämöbler av träslaget bok. Varmt gulbrun färg. Bokhyllor, vitrinskåp, TV-bänk, soffbord och DVD-hyllor i bok alltså.

- En hel del blåa vaser, små "konstverk" i glas i blått och vitt, urnor i blått.

- Fönstret är i dag "vitt" med vita långa gardiner och vita porslinskrukor.

Vi har i dag en varmt gul tapet, långrandig i två gula nyanser. (Borosan från Boråstapeter).

Jag funderar på att gå ganska neutralt den här gången eftersom vi inte vet vilken färg vi ska komma att ha på nästa soffa eller på mattan. Vi har en vinröd hörnsoffa och en gul matta.

Jag har tittat på olika sandfärger. Min man säger "tråkigt" och jag kanske håller med lite grand, men det beror väl på hur man kan piffa upp det med bårder, eller en fondvägg eller annat?

Babbel, babbel....jag har alltid beslutsångest - och/eller blir missnöjd när jag tycker jag alltid valt fel. Ge mig lite förslag på hur ni skulle ha gjort, vilka färger ni föredrar, vilka tapeter ni trivs med hos er själva och varför.

• Svar på tråden Jösses - tapeter
  • vigdis

Få se, bok, vinröd soffa, blått och vitt. Det blir ju inte så mycket att välja på när det spretar såpass färgmässigt och ni vill ha något neutralt.

Om ni vill ha kritvitt (antar att fönstret är rent vitt) funkar ju inte de flesta tonade vita nyanser. Annars är vitt med ganska mycket gulbeige i en mycket bra bakgrundsfärg. Det som skulle fungera är vitt med en dragning åt grått. Kritvitt på väggar tycker jag är en jobbig färg.

Ljust grått skulle funka bra till soffa och blått och vitt, men vet inte till bok? Du får testa med färgprover.

Sandfärger skulle kunna funka fint! Både kall eller varm brytning borde fungera. Själv har jag lite mörkare - caffe latte- på väggarna - det är superfint! Tråkigt? Tja allt som är neutralt är tråkigt, men man skapar ju spänningen med det man ställer in i rummet. Jag tror på att ha en neutral grund i väggar och stora möbler samt lägga till färg och spänning i textilier, prydnadssaker och blommor.

Hoppas du fick några idéer, själv målar jag hellre än tapetserar, så den biten kan jag inte råda om.

• Poppet

Jag gillar blågrått. Åt det ljusa håller om du förstår hur jag menar. Rummet ska liksom upplevas som ljust, lätt, luftigt..
    Det ska vi ha i vårt vardagsrum när vi flyttar till en egen lägenhet nån gång i framtiden...*suck* Lycka till med huset. Låter underbart! /Poppet

• Play

Jag skulle inte rekommendera "kritvitt". Jag målade mitt vardagsrum i det och målade om 3 månader senate. Det skar sig ganska rejält + att man blev "bländad".
    Titta hellre på lite varmare färg, det finns ju en sjö av olika vita färger. Bl a snäcka, mandel, ingefära etc. Färgerna kommer från www.mio.se

Lycka till!

• Tess76

Jag tycker det är supersnyggt med latte-färg, och ev en något mörkare fondvägg. Neutralt och snyggt, och när ni har färgade möbler så blir det inte så tråkigt. Själva har vi precis tapetserat om med lattefärg och en fondvägg i röd-terracotta-aktig färg. Hade först funderingar på ovanstående med mörkare fondvägg, men eftersom våra möbler är beiga och vi har vita gardiner så tyckte vi att det skulle bli väldigt färglöst. Vi är ialla fall mycket nöjda med färgvalet.

Lycka till i tapetdjungeln. Man kan gå in på www.borastapeter.se och tapetsera olika rum. Ganska kul sida faktiskt.

• annca

Vi var där, i tapetväljarkvalet för ett par år sedan, så jag vet hur ni våndas! *Trodde* att vi ville ha huset i grönt och blått, men så blev det gula nyanser istället, för dset känder helt enkelt rätt.

Gult är jättehärligt! Soligt och varmt! *Formligen avskyr* vitt! Taket kan man ju knappast ha inågon annan färg, och ev dörrar, men där går gränsen! Vitlaserat är sock rätt snyggt, för så ser man det vackra träet igenom förgmassan.

Varma färger, som terracotta, varmt ljusgul, lindblomsgrön tillhör de som jag rekomenderar alla som frågar. Sovrum blir väldigt härliga i ljust grönt...

Gardiner tillhör ju de saker man kan byta som man byter kläder, så det är en trivialitet...

• musli

vardagsrummet... ljus latte-färg eller ljust grå... passar nog bäst med ljus latte dock till bok och vinrött och blått...

• marina7712

Håller med dom andra om sand/latte-färg, och kanske en lite mörkare fondvägg. Om det skulle bli tråkigt beror det nog mest på resten av inredningen...

• Jagge

Kan du inte ta och måla rätt på tapeten? Det brukar ju fungera i de flesta fall, då är det enklare att byta färg och billigare om ni inte skulle vara nöjda.. Bara ett litet tips. Tapetserar själv aldrig, målar om istället. Då kan man byta färg lite oftare.

• CTS

Vi valde att måla vårt vardagsrum i sandfärg, det var en ljusgrå struktur tapet under så det blev jätte snyggt. Ingen fondvägg utan samma på alla väggar. Vi har grå soffa & röda fåtöljer, röd matta & ljusa trämöbler.

Det blev ingen mesig färg, utan ett lite mörkare sandfärg. Tror nog att det blir snyggt med sandfärg hos Er med! Lycka till!

• Beatrize74

Vad rara ni är som tar er tid att fundera med mig! Jättekramar till er!

Min man kom hem i dag med lite tapetkataloger från färghandeln. Det lutar åt att det blir någon i Boråstapters utbud. Om vi beställer från dem före måndag så får vi var tredje rulle gratis. Superbra! Dessutom kan det känns skönt att vara lite "begränsad". Det finns ju så otroligt många tapeter så man skulle kunna sitta till nyår och ännu inte ha hunnit titta igenom samtliga som finns på marknaden.

Jag är helt inne på er linje och blir glad för det ni skriver. Jag sitter nu och väljer. De jag har sorterat ut hittills är ganska ljusa, men har ändå en del färgpigment i sig, främst lite gult, men ändå upplevs de "beiga" och inte gula. Något mönster blir det inte, även fast det finns en hel del fina. Inser att man tröttnat till jul, typ!

Jag tycker väldigt mycket om de tapeter vi har nu, gulrandiga med två nyanser av gult. De upplevs väldigt postivt av alla som kommer hit. De ger ett varmt och skimrande intryck.

Det finns en tapetserie som heter "Shine and shimmer" som jag är lite lockad av. En av nyanserna jag föll för gav en liten glansig känsla, lyxigt så där.

Jag skulle gärna måla om i stället, men varken man eller svärfar (som är "hobbydekoratör") tycker om den tanken, så jag får väl vika mig där. Kanske kan jag få den viljan igenom på något av de andra smårummen i stället!

Kritvitt avskyra jag. Det skriker institution för mig. Den måste vara bruten. (Även fast det kan imponera i inredningstidningar med kritvit panel, kritvitt tak och väggar och möbler och så bara enstaka blåa inslag - typ navytema).

Jag tackar så oerhört för tipsen. Känns skönt att ni inte tyckte jag var tokig som frågade.

• Alfrida

Jag röstar för en ljus grå nyans med varma inslag.

• Beatrize74

Jag säger bara det....efter en hel dag i "Tapetlandet" .......... ÅNGEST!!!!!!!!!!!!!

• My 2

HejHej
    Har ni fått med er boråstapeters collection "plain"? Det är en serie med släta tapeter helt utan struktur och "svampeffekter", jag tycker den är väldigt befriande och det känns "nytt" på något sätt. Vi har satt upp den i vårt hus, en av de ljusare brunbeiga med den grön-bruna som en "fond" i ett hörn bakom skrivbordet. Väldigt bra resultat!

Man kan provtapetsera på ecos hemsida oxå, www.eco.se jag har förälskat mig i deras tvärrandiga tapet i kollektionen Canvas (9917)

Tänk på att du inte måste göra en hel vägg till en fond! Ett hörn, eller varför inte bara en våd? Några våder bakom soffan blir ofta väldigt läckert!

När vi gör om vardagsrummet om några månader har jag planerat att göra en tyg-fond av ett marimekko-tyg, vi tapetserar väggen bakom i samma färg som övriga väggar och gör sedan en träram som vi spänner tyget på, träramen ska gå över hela väggen horisontalt men bara täcka ca 1/3 av väggen "från golv till tak". Det tror jag kan bli urläckert!

Lycka Till i det nya huset!
    /my

• LisaLotta

Hej hej! vi har också precis köp thus och renoverade vardagsrummet innan vi flyttade in. Jaghittade en jättefin tapet från boråstapeter. Tror den hette COMBO, nånting, och var grå-brun med små små strukturrutor... Låter helknepigt, men den blev underbart fin när den kom upp! Jag ör så nöjd! Lycka till, och hoppas ni trivs i nya huset!!

Svar på tråden Jösses - tapeter