Jösses - tapeter
Något fantastiskt har hänt. Vi har köpt ett hus och vi ska skriva på kontraktet och utbyta husnycklar på fredag. Underbart!
Nu har de förra ägarna flyttstädat nästan helt klart. Vi har flytthjälp nästa fredag då vi kommer flytta över de flesta sakerna, bland annat till vardagsrum med allt vad det innebär av hyllor, soffor, stereoanläggningar, tv-bänk etc.
Men...parketten behöver verkligen slipas, socklarna målas och tapeten - sliten och vit - bytas. Vi hade tänkt att vänta med det, ta det pö om pö, men när vi häromdagen såg det tomma och inspirerande rummet så inser vi hur dumt det är att vänta tills vi installerat alla bokhyllor och möbler i det rummet. Gissa om det kommer bli slipdamm och slitigt att dra fram bokhyllor fram och tillbaka för tapetsering.
Sååå.....nu ska vi få golvet slipat i nästa vecka av en god vän till oss. Vi ska ta bort socklarna för att måla om dem i garaget. (De är bajsbruna nu, ska bli vita). Nu är frågan - VILKEN TAPEEEET? Jag blir helt förvirrad av det stora utbudet. Vill inte göra något förhastat - välja en tapet som är fin på rullen, men som blir svår att leva med i många år framöver.
Hjälp mig välja en lämplig nyans. Vad har ni för tapeter, vilken färg och vilket mönster som ni trivs med?
Alla som har mer inredningskänsla än jag - ge mig lite förslag please -
Lite fakta om rummet:
- Mestadels trämöbler av träslaget bok. Varmt gulbrun färg. Bokhyllor, vitrinskåp, TV-bänk, soffbord och DVD-hyllor i bok alltså.
- En hel del blåa vaser, små "konstverk" i glas i blått och vitt, urnor i blått.
- Fönstret är i dag "vitt" med vita långa gardiner och vita porslinskrukor.
Vi har i dag en varmt gul tapet, långrandig i två gula nyanser. (Borosan från Boråstapeter).
Jag funderar på att gå ganska neutralt den här gången eftersom vi inte vet vilken färg vi ska komma att ha på nästa soffa eller på mattan. Vi har en vinröd hörnsoffa och en gul matta.
Jag har tittat på olika sandfärger. Min man säger "tråkigt" och jag kanske håller med lite grand, men det beror väl på hur man kan piffa upp det med bårder, eller en fondvägg eller annat?
Babbel, babbel....jag har alltid beslutsångest - och/eller blir missnöjd när jag tycker jag alltid valt fel. Ge mig lite förslag på hur ni skulle ha gjort, vilka färger ni föredrar, vilka tapeter ni trivs med hos er själva och varför.