Förskolor i Örebro?

Ni som har era barn på förskolor i område Sydväst i Örebro, är det någon som vill dela med sig om sina erfarenheter, tankar och åsikter om dessa?

Vad heter ert barns förskola och vad tycker ni om den och personalen?

• Svar på tråden Förskolor i Örebro?
  • hampus04

Hej! Har min son hos dagmamma/dagmamma grupp vid Eklunda skolan. Den heter Vestan dagbarnvårdare. Våran dagmamma och en till är i lokalen hela tiden vilket fungerar jättebra för min son.De lagar all mat i lokalen och jag har bra kontakt med dagmamman. Det känns tryggt på något sätt att inte ha för stor grupp när han är så liten än.

• danitra
    hampus04 skrev 2006-10-08 21:57:44 följande:
    Hej! Har min son hos dagmamma/dagmamma grupp vid Eklunda skolan. Den heter Vestan dagbarnvårdare. Våran dagmamma och en till är i lokalen hela tiden vilket fungerar jättebra för min son.De lagar all mat i lokalen och jag har bra kontakt med dagmamman. Det känns tryggt på något sätt att inte ha för stor grupp när han är så liten än.
    Ok, jag gillar det där med att man lagar maten på plats!

Tack för svar, hampus04!

Är det någon mer som vill dela med sig?

provar en sista puff i förhoppningen om att nån örebromamma ser?

• Etienne

Min son har fått plats på Vesslan (engelbrektsgatan vis stureskolan). De har små barngrupper (13 st på hans avdelning) och alla är -05:or. Dessutom är sällan alla där eftersom de är så små.

Han har inte börjat än men det var väldigt lugn miljö och personalen var väldigt tydliga med att de anpassar inskolningen efter barnet. Min pojke är tex väldigt känslig och blir lätt rädd när det är stora och högljudda barn men besöket klarade han galant. Han har tex varit svår på ÖF då det kan bli lite för stökigt däär för honom. Dock är lokalerna inte så stora men jag anser att det är viktigast att min son fattar tycke för personalen och sen behöver de inte samma yta när de är så små. De sover alltid ute, bara vädret tillåter.

Visserligen hade vi velat ha en plats närmare hem men detta känns jättebra just nu.

Tack för svar Etienne!
    Är inte säker på om vårt område sträcker sig så långt, men å andra sidan verkar det ju knappt finnas några platser här i stan, så man får väl bereda sig på att åka en bit på mornarna kanske.

Jag tycker inte heller att lokalerna är av nån större betydelse. Jag har också pejlat trygghet och vilken atmosfär förskolorna jag besökt har. Däremot tycker jag det är roligt om de har nån hygglig gård att vara ute på. Endel dagis jag gått förbi verkar ha tråkiga gårdar med mycket asfalt och få buskar att gömma sig bakom och leka i. (Marklyckan på väster t.ex....men personalen och dagiset där kanske är bra i övrigt, har inte hunnit besöka det än. Kanske någon kan rekommendera eller avråda mig?)

Det finns ju hur många förskolor som helst, men får man höra här på FL att nån mamma rekommenderar nåt dagis försöker man ju kolla in det lite extra.

Fler med input?

• Etienne

Blank:
    Vesslan tillhör egentligen inte vårt område (jag bor i sydost) men det var det bästa alternativet. Det är lite långt men det ligger på vägen till sambons jobb.
    Gården var liten men med lite buskar och ett bra staket. Det är ju i stort sett bara 1 och 2-åringar här just pga detta. Vi kommer att söka plats närmare hem eftersom syskon är på g men detta känns bra under första året.

Lycka till med letandet!

Etienne: Kan man ställa sig i kö igen när man väl har fått en plats om att byta förskola?

Nu har jag tagit reda på några av namnen på förskolorna i närheten. Marklyckan, Körsbärsgården, Nyckelpigan och Violen är de som ligger närmast. Någon som har sitt barn på dem?

Svar på tråden Förskolor i Örebro?