Smör/olja
Varför ger de flesta jag känner smör (animaliskt) till sina barn i maten? Borde det inte vara bättre att ta olja (veg. slorod/raps) istället som har en hälsosammare sammansättning?
Varför ger de flesta jag känner smör (animaliskt) till sina barn i maten? Borde det inte vara bättre att ta olja (veg. slorod/raps) istället som har en hälsosammare sammansättning?
Vi använder Arlas Smör&Rapsolja då får man allt bra från ojlan fast med den goda smörsmaken.
(det där lät ju inte aaalls som ett reklaminslag
)
Jo det är mycket bättre med en bra kallpressad olja. Gärna både oliv olja och raps olja, de innehåller omega 3 och 6 som vi behöver en bra fördelning på
Håller helt med Helen med Olivia om att den är både god och den är dessutom bra!
Jo, visst vore det bättre med flytande fetter för oss allihopa, men de flesta gör väl som de är vana och har med sig hemifrån, tror jag.
Och hur gärna jag än vill så tror jag inte att det blir samma sak med olja i kakorna, så Milda får hänga med en stund ännu.
Visst e oljor bra. Olivoljan ivf men riktigt smör är hur bra som helst och godare så vi växlar mellan dessa här hemma.
Margariner skulle jag dock aldrig stoppa i Johannes.
Bimsan
Farfar bakar alltid med olja och jag märker iallafall ingen skillnad
Om man bryr sig lite om sin hälsa och känner för att försöka, så skulle man vinna mycket på att byta ut det animalista och det hårda vegetabiliska fettet mot olja. I de fall där det går så kan man väl ändå ge det en chans om inte annat så ger man ju sitt barns kropp en bättre kost.
Nu menar jag inte detta som ett påhopp till någon, för jag har ingen rätt att döma och jag lever inte alltid så som jag borde, men jag är tillräckligt påläst för att veta hur mycket en del av vår kost kan förstöra för oss i framtiden.
Bra skrivet Glass. Jag håller med (fast till skillnad från dig så tror jag på de äkta "smöret")
Kosten påverkar oss mycket.
Helmic: Men inte funkar det väl med olja i småkakor heller? Bröd javisst, men ??? Eller är det bara jag som är klen i tron?
Bimsan
Han gör helt underbara drömmar på rapsolja så visst funkar det på småkakor också
niiina, hur menar du med att du tror på det äkta smöret?
Någon mer?
puff puff
naimeiz.
Hur gör du då? Vd ger du dina barn?
Har inte kommit så långt men jag är petig med vad jag själv stoppar i mig. Såg en sida med information i en annan tråd, www.ehdin.com/Fetter.html%20fettet. Tänkte nog köra rapsolja.
tja allt för smörsmaken, men man lär ju sig tycka om saker, bebisar har antagligen inte redan försmak för smörsmak om dom inte får smaka?
eller har jag fel?
på samma sätt som att fryst brocooli kan vara mums mums för ett barn som inte får klubbor varje dag.. eller?
Japp, det är det bästa. Jag undrar själv lite hur folk kan köra på "så som de alltid har gjorts" och "vi har inte tagit någon skada av det". Ok att ungarna kanske inte ger en något alternativ, men varför inte försöka göra det så bra som möjligt, man vet ju inte innan man testat.
Sen ÄR ju jag en en liten besservisser inom de här ämnena och tycker att det är otroligt intressant. Kan inte alls förstå de som inte bryr sig
Hellre riktigt smör än margarin i allafall, men helst oliv- eller canoliolja