• Nalle Puh73

Köttfärs, någon som har ett gott recept att dela med sig av?

Har 1 kg köttfärs som jag tänkte använda till middag. Är less dom gamla vanliga köttfärs middagarna som vi brukar göra, vill prova nåt nytt. All recept är välkommna.

• Svar på tråden Köttfärs, någon som har ett gott recept att dela med sig av?
  • Lola Jämtland

Köttfärsgratäng kanske?

//Blivande husägare!
  • Nalle Puh73

Lola Jämtland: Skäms nästan när jag frågar, men hur gör man det? Har du något gott recept du vill dela med dig av.

• Dino78

Stek det ihop med lite lök, lägg i en form, blanda grädde med curry och chilisås och hällöver och så in i ugnen 2252 grader 10-15 minuter. Ät med ris och sallad. Mums!

Eller blanda i lite creme fraiche och valfria kryddor i det och gör biffar (creme fraiche kan ju bytas ut med det vanliga mjölk eller ägg för att hålla ihop men creme fraiche var en riktig höjdare tycker jag!).
    Det är väldigt gott med citronpeppar och sambal oelek - skitgod blandning (currysås och ris till det är gott)

DIF i själ och hjärta
  • Mälaröbo

Du kan blanda en påse fransk löksoppa med 3 dl gräddfil som du sen rör ner i köttfärsen. Ner i en avlång sockerkaks/brödform och grädda i ca en timme.
    Servera med potatis eller mos och lingonsylt. Här kör vi pulverbrunsås till.

• Dino78

Jag brukar göra följande köttfärsgratäng:

Skiva potatis. Stek köttfärs med krossade tomater. Stek lök med röd och grön paprika samt champinjoner. Sen varvar man dessa tre grejer och svartpepprar lite då och då. Ost på toppen och så in i ugnen 225 grader tills det är klart (med potatis tar det ju lite tid, man kan fuska genom att koka potatisen lite innan men då blir det mosig). Runt timmen har jag för mig det tar!
    Sen kan man ju ha på valfria kryddor i kötfärsen när man steker den, typ chilipulver och vitlök eller nåt.

DIF i själ och hjärta
  • Lilola

kolla in tasteline.com o sök på köttfärs så får du upp massa olika recept. där brukar jag för det mesta hitta nåt när jag har idétorka!
    lycka till Lilola

• Nalle Puh73

Åhh, vad gott allt lät. Blir hungrig bara av att läsa recepten.
    Vill ha mer recept så jag har till fler gånger

• Lola Jämtland

Så här på ett ungefär gör jag.

Blandfärs 500 g
    Champinjoner konserv 200 g
    Köttbuljong färdig 0,5 dl
    Matlagningsgrädde 3 dl
    Ost 3 dl
    Potatis 10 st
    Gul lök 1 st
    Senap fransk 1 msk

Hacka löken.
    Låt svampen rinna av. Bryn köttfärs,lök och svamp i en gryta. Rör om.
    Tillsätt senap och buljong. Låt koka ca 5 min.
    Skala och skiva potatisen. Varva potatis, köttfärs och riven ost i en ugnssäker form.

Häll över grädden och grädda i ugn 175°, ca 45-55 min, eller tills potatisen känns mjuk.

//Blivande husägare!
  • Fru Engman

Stek köttfärsen ihop med lite gul lök....
    Koka fjärils eller snäck pasta och blanda runt med färsen...
    Lägg alltsammans i en ugnsäker form...
    Blanda grädde med lite ketchup och sweetchili sås efter smak, salta och krydda...
    Häll såsen över blandningen i formen...
    Strö över riven ost...
    175 grader i ca 20min...
    Servera med en god grönsallad...

♥Hanna&Lillis♥
  • Nalle Puh73

Det blir köttfärslimpa med löksopps pulvret i till middag idag, hoppas det blir så gott som det luktar. Mmmm magen kurrar kan det aldrig bli klart.
    Tack för alla recept dom låter smakens allihop, tar gärna emot fler.

• klyftpotatis

Tacogratäng...

Bryn köttfärs, 1 burk mild tacosås, lök och 1-2 påsar tacokrydda....

Varva köttvärs, riven ost och tunna skivor av potatis i en ungsform.... typ två lager... ost överst... Håll på ca 5 dl kaffegrädde eller matlagningsgrädde och in i ugnen typ 200 grader tills potatisen är mjuk och allt fått färg... Sallad till... Lätt som en plätt.... Lycka till

• Mozarts Nachtmusik

köttfärsspett

blanda i ägg o kryddor ( kummin , lök .chili, salt peppar. etc)
    gärna ett stänk liquid smoke

blötlägg spett o gör i ugn,.

gott me potatis men godast med ungsrostat bröd, tzatziki o stark tomatsalsa :)

• Snigel84

tacopaj är min favorit.. kan skicka receptet om du vill

• Jambosana

500 g köttfärs:
    Gör stora köttbullar, lite avlånga sådär.

Stek dem nästan genomstekta på bägge sidor och släng sen ner dem i en gryta med 2 burkar krossad tomat, 2 slantade morötter, en påse hela (men skalade)shalottenlökar.

Peta ner 1-1½ grönsaksbuljongtärning och krydda med rosmarin och svartpeppar.

Låt allt koka på 4:an under lock i 15-25 minuter.

*Vill du göra en vuxenvariant häller du i 1 dl matlagningsvin också. Jag brukar lyfta ur barnportionerna innan jag häller ner vinet. Vinet kan man hälla i 5 minuter innan allt är klart.

Serveras med ris, klyftpotatis eller roliga makaroner.

• gabriella83s mamma

Köttfärsröra! Bryn färsen med 1 gul lök.Bred ut i en ugnssäker form.Ovan på det ska du bre ut potatismos,pulver eller hemgjord.In med det i ugnen (ca 200 grader)tills det fått fin färg.Servera med en god sallad.

• sleeping sun

pasta med het köttfärssås

300 g pastaspiraler
    400 g köttfärs
    1 st lök
    2 st vitlöksklyfta(or)
    0,5 st köttbuljongtärning(ar)
    1 msk tomatpuré
    1 tsk dijonsenap
    5 st soltorkade tomater
    6 st champinjoner

röd chilifrukt och salt efter smak

vatten
    1. Stek köttfärsen, löken, vitlöken och champinjonerna.
    Tillsätt buljong, salt, chili,
    dijonsenap, soltorkade tomater skurna i bitar samt tomatpuré.

2. Späd med vatten till önskad konsistens. Servera med kokt dinkelpasta.

Svar på tråden Köttfärs, någon som har ett gott recept att dela med sig av?