• Soof

HJÄÄÄLP!! Kan d vara min katt som har mask??

För några dagar sedan hittade jag en "mask" på golvet i köket men den var död.....jag tänkte inge mer på det, men igårkväll så hittade jag 3st på golvet i vardagsrummet som levde de såg inte ut som daggmaskar utan d var smala typ nästan mörkbruna. Kan detta vara någon av mina katter som har nån mask i magen?? Nån som vet?? tacksam för svar!!!!!

• Svar på tråden HJÄÄÄLP!! Kan d vara min katt som har mask??
  • Soof

Oki men har du nån aning va d kan vara för sorts mask? D stod på internet att det fanns olika sorter å då skulle man inte ta samma sorts avmaskningsmedel. Men d konstiga är att jag ser inte nått i deras bajs när jag rensar kattlådan.

• JewelGirl

Känner inte till ngn mask hos katt som är mörkbrun till färgen...
    Men mkt riktigt att inte medicinera förrän du vet vad det är för mask. Kanske ta med det du hittat till en vetrinär för att få reda på vad det är?

Jewel och Sancho med änglatvillingar. Nu inne på tagning 2.
  • Soof

jo d kan man juh göra. Vilken panik jag fick i går....jag trodde ja skulle börja att grina...gu va äckliga de var!man kan de bara "åka" ur deras rumpa bara så där??

• M79

kan säga från erfarenhet att när jag en gång hade katt som fick mask så rörde sig allt som kom ut från katten så när jag maska av den kom det också ut fast då döda...
    Jag hade ringt och frågat men det är bra att maska av varje år brukar försöka göra det med min hund nu också.
    Hoppas du blir av med de!

• ElleEsse

Axilur heter ett avmaskningsmedel som tar de flesta vanliga masksorterna. =)

Katt åt bil, blev jaguar
  • Bellizzzzz

Axilur skall döda dem felsta maskar hos en katt :)
    vi har använt det till våran katt och det är perfekt

//puzzzzzzzzzzz

• Skärgårdsfru

M79

Rekommendationerna för katt nu är inte att man ska avmaska varje år bara för att det ska göras. Katten ska avmaskas som kattunge sedan ska den BARA avmaskas vid tecken på mask. Folk avmaskar sina katter på tok för mycket nuförtiden och risken att masken blir resistent är stor. Sedan är avmaskningsmedel inte skonsamt för kattmagen heller.

• Skärgårdsfru

Soof

Jag tycker att du ska ringa veterinär och rådfråga dom vad dom tycker det låter som INNAN du går till apoteket. Katter kan ha spolmask, rundmask och bandmask. Jag har aldrig hört talas om bruna maskar. Maskarna brukar vara vita. Därför tycker jag att du ska rådfråga veterinär först för att vara på säkra sidan. Ett telefonsamtal kostar inte mycket

Maskmedel är inte skonsamt mot magen och det finns nuförtiden en stor grupp maskmedel mot olika sorters mask. Det stämmer att axilur hjälper mot de vanligaste masksorterna, dock är det också det giftigaste för kattens mage. Helst ska man kunna identifiera vad det är för slags mask det handlar om för att ta rätt medicin.

Mask kan komma ur katten på två olika sätt. Från rumpan eller munnen. Antingen ur rumpan, av sig självt eller via avföring. Eller via kräkningar ur munnen.

• jeja66

Jag har avrit med om exakt samma sak med likadana maskar. Jag avmaskade honom men kommer inte ihåg nu vilket medel jag hade. Jag frågade på apoteket och fick jättebra hjälp.

Lycka till

Svar på tråden HJÄÄÄLP!! Kan d vara min katt som har mask??