• P med W F J

Pälsängrar?

En vän till oss hittade två pälsängrar i sin stora garderob....(absorlut inte jag!! ... ).

Nu har hon (inte jag) kastat alla kläder, vad kan hon göra mer?. Bränna ner lägenheten?. Kan det inte finnas ägg någonstans som kommer att invardera hela huset?. Är det ovanligt med sånna?.

Jag och hon är jätteoroliga.

• Svar på tråden Pälsängrar?
  • Emsi06

Det räcker med att tvätta kläderna eller - om de inte tål det - stoppa i torkskåp på 60 grader i en timme eller så. De klarar inte värme men kyla bara somnar de av och vaknar glatt när det blir varmare. Sedan brukar alla hemförsäkringar inkludera gratis sanering av huset. De kommer och besprutar och sedan är det klart.
    Lite nytta har man av att ha jobbat med försäkringar

Lycka till!

• P med W F J

Ok! tack!.

Så om jag kör de lilla vi sparade i torkskåpet några veckor så klarar sig det från dom?.

Denna garderob är ett sånt där rum som har ett rör (gammal ventilation), genom tre våningar!. Kan dessa äckel kommit från grannen?. *ryyyser*.

Vad händer om man kapar röret och bygger ett extra rum?, med nytt golv och väggar. Då borde väl dom dö?.

• Emsi06

De flyger ofta in genom fönstret på sommaren - eller genom ventilation. Det räcker att du kör det ni sparade i torkskåpet en/ett par timmar och ringer försäkringsbolaget så får ni sanerat och kan sluta tänka på dem sedan

• P med W F J

Tack!...har varit i tvättstugan nu . Kan ringa till försäkringsbolaget på måndag?. Tack än en gång.

• KickStart

Pälsängrar är så vanliga- och det är nog inte att överdriva att påstå att 99.8% av oss på FL har pälsängrar och/eller fläskängrar i garderober, i mattor, soffor och skafferi.
    Hittar man larver eller skal så kan man endera tvätta kläderna noga i minst 60 grador och gärna torktumla efteråt. Kläder som inte kan tvättas går att lägga i frysen i ett par dagar då dör de små krypen. *muhahahaaa*

Ett annat tips är att i samband med detta ringa t.ex Anticimex så kommer de och ger krypen en tuff och svettig match. Tyvärr brukar det ha en tendens att komma tillbaka och då är det bara att ta på boxarhandskarna, spotta i nävarna och på´at igen.
    Lycka till!!

S´Rioghal Mo Dhream= Royal is my race= Clan MacGregors motto!
  • Emsi06

De dör inte i frysen! Bara somnar o vaknar snart igen. Men bor ni i brf tar troligtvis fastighetsförsäkringen besprutningen.

• KickStart
    Emsi06 skrev 2006-10-08 12:20:23 följande:
    De dör inte i frysen! Bara somnar o vaknar snart igen. Men bor ni i brf tar troligtvis fastighetsförsäkringen besprutningen.
    Frys dem mera än 3 dagar- och de är history

Sedan kan det vara läge att kontrollera om det finns något fågelbo i närheten. Vi hade ett på taknocken och det var därifrån de tog sig in.
    Enligt Anticimex så frodas de små krypen i fågelbon och dyligt.
  • P med W F J

Tack MorulaAiliih!!...Skönt att höra att det finns fler som har små husdjur!!. Håller på att skämmas ihjäl för att vi är äckliga!. Trodde vi var rätt renliga individer här hemma... .

Men nu har vi inte mycke textiler här hemma...:-S.... dom bor väl bara i textiler?. *står beredd med att kasta ut alla böcker*

• KickStart
    P med W F J skrev 2006-10-08 12:25:16 följande:
    Tack MorulaAiliih!!...Skönt att höra att det finns fler som har små husdjur!!. Håller på att skämmas ihjäl för att vi är äckliga!. Trodde vi var rätt renliga individer här hemma....Men nu har vi inte mycke textiler här hemma...:-S.... dom bor väl bara i textiler?. *står beredd med att kasta ut alla böcker*
    Nej gud nej gumman. Inte ska du skämmas!
    Pälsängrar finns i princip alla hus och i alla lgh. Oftast märker man inte av dem förän de har blivit ett problem. Hål i kläder etc.
    Ängrar trivs i kläder och textilier men fläskängrar- de utan tofs i baken- kan man hitta i köket.
    Gärna i immkanaler och fläktsystem eftersom de gillar fettet som samlas där. Vi hittade t.ex fläskänger i vårt brödskåp.
    Och det beror inte på att man är smutsig eller äcklig- för jag är städfreak
    Utan dessa kryp är helt enkelt opportunister som hittat en bra tillflyktsort i våra hem.
  • P med W F J
    . Skönt att höra!!!...fläskängrar!. Äckligt namn!...heter den så för att den gillar fett/fläsk?, tänkte på att den gillar fläktfettet.

Ok, så jag få fortsätta med att städa och fixa som jag alltid gjort helt enkelt?. Vi har inte funnit några hål i kläderna.
  • KickStart
    P med W F J skrev 2006-10-08 12:33:00 följande:
    . Skönt att höra!!!...fläskängrar!. Äckligt namn!...heter den så för att den gillar fett/fläsk?, tänkte på att den gillar fläktfettet.Ok, så jag få fortsätta med att städa och fixa som jag alltid gjort helt enkelt?. Vi har inte funnit några hål i kläderna.
    Fortsätt du som du gjort tidigare
    Och låt Anticimex ge krypen en dos av "håll dig härifrån" medicin. Det brukar funka *S*
  • P med W F J

Tack snälla mina vänner!!. Ska till tvättstugan igen nu .

• Flisan79

Hade själv STORA problem i min förra lägenhet. Det är sant att de finns i nästan alla hus och lägenheter men mer el mindre. Tyvärr måste hela huset saneras för att värkligen bli av med dem dvs ett helt hyreshus tex. Vänd dig till hyresvärden om du bor i hyresrätt, det är isåfall dennes skyldighet att lösa problemet.

• Hallonsaft

Jag har också dessa vidriga dur hemma hos mig! Har ringt antisimec och de säger att de dör om de utsätts för minusgrader i minst 5 dagar i sträck.

Men hur gör man med mina äckliga saker. De bor mellan golv och lister. :-S De älskar att ligga under hundarnas biabäddar och när man lyfter för att få bort dem, springer de in under listerna.

Har även haft problem med dem i garderoberna, men där har jag sanerat. Nu börjar de dock komma tillbaka.

Men det där med hemförsäkringen, det ska jag kolla upp det första jag gör imorgon!!

Svar på tråden Pälsängrar?