• Bäjbi

Varför blir vi inte med barn?

Vi har försökt sedan i april. Men inget händer. Det ända som har hänt är att min mens har blivit oregelbunden och jag kan längre inte räkna ut mina fertila dagar :(
    Jag har gjort en abort som ung (17 år) & nu är jag rädd att det gjorde så jag inte kan få barn. :(

• Svar på tråden Varför blir vi inte med barn?
  • IsaCMoJs

För det första vill jag säga: tråkigt att du är orolig =(
    Men tyvärr så kan det ta upp till ett år utan att det är något fel... Har det fortfarande inte hänt något efter ett år så be om hjälp då...
    Kram

• snuttskrutt

för oss tog det 9 månader och jag hade nästan gett upp hoppet... så jag drack alkohol på några fester under sommaren för första gången sedan vi bestämde oss för att försöka få barn... och på något sätt så gjorde det susen att inte bry sig så himla mycket och bara slappna av, är nu i v 14...
    Lycka till, det är bara att kämpa på med varannandag-metoden =) och som någon skrev ovan så är det helt normalt att få försöka ca 12 månader...

• MalinR86

jag har vart utan piller sen 5e februari o det känns segt. men jag ger inte upp. genomsnitts tiden för en kvinna i sverige är ju 7 månader. så som dom skrev, 1 år är inget onormalt.
    tyvärr. jag hade gärna vart gravid igår

• terran

Hej

Detta kanske inte är nån tröst, men vi höll på i 3,5år innan lilla Tilda blev till. Men dock med två MF. Så det kan ta tid utan att nåt är fel.

/Terese

• Bäjbi

Tack för alla svar och stöd. Skönt att höra att det är fler som känner likadant. Att man inte är onormal satt säga :) jag fortsätter försöka. kanske sluta tänka på det så mycket så kanske det händer :)

• zandrisen

Hej! Känner igen det du skriver, det är det som plågar de flesta som fått försöka en längre tid. Att "sluta oroa sig" är ett populärt tips till alla som försöker utan att lyckas, ett ganska korkat tips tycker jag. Alla som varit med om det vet hur tankarna går, och hur omöjligt det är att INTE tänka på det. Jag och min man tänker på det varje dag, och så kommer det nog att vara tills vi får vårt plus eller ger upp. Det man dock kan försöka, är att låta bli att deppa ner sig totalt, och hitta andra saker som är roliga i livet i väntan på det man önskar mest av allt.
    Hoppas ni får plussa snart!

• Trinity78

Vi har försökt i 1½ år utan framgång så jag vet hur du känner dig. "Slappna av"-kommentaren är inte nåt du ska lyssna på, det har gjorts vetenskapliga studier på det och man kan inte finna nåt samband mellan avslappning och fertilitet. EXTREM stress kan påverka, men bara sån som man upplever i samband med t.ex. krig.

Några tips kan jag dock ge dig:
    - Ät inte antiinflammatoriska värktabletter som Ipren, Ibumumetin, Treo, Magnecyl etc. När ett befruktat ägg sätter sig i livmodern uppstår en lite inflammation och har man då tagit en värktablett så kan det motverka detta. Alvedon är den enda värktabletten som är okej att äta om man vill bli gravid. Inte kul när man som jag har grym migrän...

- Dra ner på kaffe och Coca-cola. Om du måste ha i dig lite koffein varje dag så se till att inte få i dig mer än 300mg/dag. Koffein gör så att blodådrorna drar ihop sig och det påverkar också fertiliteten.

- Använd inte glidmedel när ni har sex. Även om det inte är spermiedödande så kan det göra att spermierna får jobbigare att simma. Det är ju rätt tjockt och kladdigt. Lite som att simma i vaniljsås

- Använd ägglossningsstickor och kolla så att ni prickar in ägglossningen. Det är svårare än man tror. Det är också att rekommendera att ni har sex nån dag innan ÄL eftersom det tar ett litet tag för spermierna att simma hela vägen upp.

Lycka till! Du är inte ensam.

Tillskriv aldrig något ont uppsåt när det är tillräckligt att förklara det med dumhet
  • Bäjbi

Trinity78: Tack för ditt svar. Visste inte att om man drack coca-cola så skulle det påverka graviditeten. Men nu vet jag. Jag är ju faktiskt en stor konsumerare på just cola. Kanske ska sluta dricka det så mycket då. Nu blir det mjöl och vatten som gäller ;)
    Glidmedel kan jag tänka mig gör det svårare, därför anväder vi det inte. Jag är lite av en torrboll ibland :P

Det är verkligen svårt för mig att veta när jag har äg eftersom jag har en oregelbunden mesn. Den var regelbunden förut men inte nu menar. Undrar om det har något med mina matvanor att göra. jag är väldigt dålig på att äta. Inte för att jag bantar utan att jag har haft anorexia en gång och min mage har inte vant sig vid den mängd mat man ska få i sig en dag. jag blir inte heller hungrig. så har jag inte min man hemma blir det så att jag inte äter på en dag.
    Kan det ha någont med att jag inte blir gravid?

• Hatter

Jag har hört att anorexia kan påverka fertiliteten. Min syster hade liknande problem och hon har också oregelbunden mens. Ibland går det flera månader innan hon har mens trots att det var tre år sedan hon blev frisk från anorexian.

Det är värt att kolla upp med en läkare eller gynekolog.

Det är svårare att bli gravid än vad många tror. Ibland tar det flera år trots att man inte finner något fel hos paret. Fertilitet är en skala, vissa ligger högt upp på skalan och blir gravida hur lätt som helst, andra ligger i mitten, vissa långt ner och vissa kan inte bli gravida alls. Det finns också par som inte "passar" ihop då det gäller barnalstring. Tex ett par som inte haft problem med att få barn med andra partners, men tillsammans går det inte. Detta kan bero på att de båda ligger lågt ner på "skalan" men tidigare varit mer partners som legat högt.

Det finns så många olika anledningar till att det kan ta lite längre tid, och ibland måste man också söka hjälp för att det ska lyckas.

• Bäjbi

Kanske jag ska gå och kolla upp mig. tänkte först vänta och se om min mens kommer denna månad. Den har nämligen aldrig upphörit förut så tror inte den kommer göra det denna gång heller..
    Men om den gör det och jag inte är med barn så ska jag gå och kolla..

Svar på tråden Varför blir vi inte med barn?