Jag behöver hjälp från en muslim som kan Koranen!!!
Snälla hjälp! Jag blir galen!!
Vi har för ett par veckor sedan fått en underbar son som vi gett namnet Elias.
Ett jättebra namn tycker vi som vi valde eftersom det passar både mig som kristen och min man som muslim.
Vi har dock fått ett litet problem.
När vi ringde till mannens släkt för att berätta att vi gett sonen namnet Elias blev dom alldeles förbryllade och fattade ingenting. Vaddå Elias, sa dom, vad betyder det, vad kommer det ifrån, är det ett svenskt namn eller, det passar inte oss, vi kan inte uttala det, vi fattar ingenting.
När min man sa till dom att det faktiskt kommer från Koranen och Bibeln så sa min svåger att det gör det inte alls, han har aldrig hört det namnet i Koranen. Min man förklarade närmare att det faktiskt är en profet och då blev svågern arg och sa att det borde väl han veta om nån (han är väldigt bildad inom Koranen... säger han i allafall) och nu vet han att namnet Elias inte alls finns i Koranen.
Fast vi vet att det gör det visst!
Fast på arabiska är namnet Ilyas. Jag hittade den arabiska stavningen (på www.behindthename.com) och bad min man förklara för sin familj (kanske uttalas det HELT annorlunda?) men han kan inte arabiska så han kunde inte uttala det själv.
Nu undrar jag. Snälla, är det nån muslim som vet VAR i Koranen det står om profeten Elias, så vi kan hänvisa, och HUR uttalas det namnet på arabiska? Det kan inte uttalas så som det stavas (Ilyas eller Elias då) för då skulle svågern ju fatta vilken profet det rör sig om). Eller är det han som helt enkelt inte är så "bildad" som han tror sig vara.
Det vore himla skönt att få rätsida på det här för nu sitter makens släkt och är sura för att vi valt ett namn som dom inte kan uttala och som dom inte fattar vad det betyder eller kommer ifrån. Om vi kunde förklara så skulle ju alla bli glada. Förhoppningsvis.
Nån som vet ??? Snälla!!!!!