• Villebusen

Skor eller inte när man lär sig gå

En gammal "dagisfröken" har propsat på att lillan absolut ska ha skor med fotvalv när hon lär sig gå ute som inne. För att hon ska bygga upp ett fotvalv. Självklart tycker jag att hon inte kan gå och halka runt i bara sockar. Men jag har ALDRIG hört detta förrut. Jag föredrar ju mockasiner inne på lillan. Finns det någon som vet något mer om detta?

Sedan ett annat tips när ni börjar ha skor på barnen använd INTE halkisar i skorna!!!! Det förstör fötterna pgr av att de "fastnar" i skorna och fötterna blir inte uträtade.

• Svar på tråden Skor eller inte när man lär sig gå
  • Pokemon

Det är ju kallt på golvet ofta, men det borde väl vara bättre att lära sig gå barfota? Så barnet kan känna efter med tårna och hälen och så?

Vad vet jag, kul fråga!

Kram

• Lilili

Jag hörde någon säga att "förr" så sa man att barnen skulle ha skor på sig när de lärde sig gå, men idag så har man ändrat sig och säger att det är bättre om de inte har skor när de lär sig gå inne.

• kixan

Jag tror barfota är bäst. Alma har alltid gått barfota, även utomhus vid säsong.
    Sök på "Dirty sole society" om du vill läsa om lite funderingar kring barfota eler ej.

• SC o EP

Just den här frågan funderade jag på länge. Skor eller inte skor när sonen ska lära sig gå. Till slut bestämde jag mig för att INTE ha skor på. Men eftersom strumpor gjorde att sonen halkade (även med sk halkfria) och jag tyckte att det ibland kunde bli lite för kallt att gå barfota hela tiden så köpte jag ett par skor/mockasiner av märket Starchild. De är gjorda av mjukt läder och nästan som strumpor men lillen slipper halka omkring. Älskar de skorna!!

• therre

villebusen -> känner en som äger en skoaffär och hon sa att före barnen lärt sig gå ska de inte ha skor, minns inte varför, men så var det iaf. det hade något att göra med vristen om jag inte minns helt galet..

vad har ni för halkisar? dom suger ju inte fast i skorna. min dotter har alltid halksockor på sig för att inte halka på dagis eller hemma. de har ju inte sugproppar heller.

• Alveline

Båda mina har lärt sig gå med strumpor Funkade bra..skor utomhus ..

• Miss Daisy

Jag tycker det låter självklart att barn lär sig gå bäst utan skor eftersom våra fötter faktiskt är konstruerade för att gå barfota, annars hade ju naturen säkert löst det på något sätt. Förstår inte varför man ska stänga in ett par mjuka barn fötter i ett par hårda skor i onödan. Däremot så kan det vara kallt och halkigt på golv så då kan ett par mjuka mockasiner vara bra att ha.

• pron

Tycker INTE man ska ha skor på fötterna när barn lär sig gå!!! De får ju inget "grepp" om golvet...! (från en yngre "dagisfröken")

• Spider

Barn bör inte ha skor på sig inomhus när de lär sig gå...som det skrivits tidigare så måste de känna sig fram med fötterna. Ojämnt underlag mm. Utomhus är det däremot viktigt att de har ordentliga skor med rejäl hälkappa som stödjer hälen och att foten "trampar" rätt så att säga ! Tilläggas bör att man ALDRIG skall använda begagnade skor !!! Jag vet att skor är dyra och man tycker att de inte använts länge men en barnfot går sååå fort att felforma !!! En fot skall genom bra skor formas efter kroppens belastning mm. och INTE efter förra användaren !
    Vill inte låta som en besserwisser utan som den fotterapeut jag är...

• Mandarin

Anledningen till att man inte ska ha strummpor med gymmi duttar= halk sockar i skor på vinterna är att gummit leder det kalla. Har jag läst någonstans stämmer detta??

• cia75

Det stämmer Mandarin.

Min dotter lärde sig gå barfota och med strumpor. När hon väl kunde gå utan skor så provade vi med skor och efter lite träning går det också bra!!
    Jag har hört att det bästa är att de lär sig UTAN...
    Fast råden ändras ju med tiden

• KnäckeHäxan

Min dotter lärde sig att gå igår!!!!!
    Hon går i halksockor och mockasiner vi har försökt med skor och inneskor (polarn o pyret) men dom är så "klumpiga" hon kan inte lyfta fötterna och skorna tar i och sen snubblar hon.... jag tror att om det varit sommar så hade vi nog varit ute mer och då andvänt sandaler utomhus.

• therre

mandarin -> men man har ju tjocksockar utanpå?!

• Spider

cia75 - det rådet kan jag lova dig att det inte ändras ! Det är ren fakta efter att ha studerat och läst fotens anatomi.
    Lite skönt att veta i dessa "råd" tider där det ändras stup i kavarten ! ;O)

Svar på tråden Skor eller inte när man lär sig gå