• Aengelgirl

Sterilisera/Kastrera hund

Vi har nyligen fått hem dottern till vår hanhund. Eftersom vi inte vill ha några valpar så måste ju en av de fixas. Men vem??Fundersam Är det ngn som har erfarenhet av att kastrera/sterilisera hundar, vilket är bäst? Finns det några preventivmedel annars till hundar och är de bra?

Gravid i V.22 En februaribebbe bor i min mage!!
  • Svar på tråden Sterilisera/Kastrera hund
  • missteddy

han hundar kan man ge hormonspruta får de inte ska bli inteserade funkar på våra hundar hanarna är krypta så provade det före katreing pga det kostade 6000 om jag inte minns fel

• Titti17

hanen tycker jag, dom blir de ett enklare ingrepp på och så blir dom bara gostgare!
    och om ni en dag skulle vilja ha valpar så är de ju kört om ni väljer stelerisering!

• tintilar

Tiken är antagligen dyrare att sterelisera. Dock steriliserar många sina tikar ändå för att undvika livmoderinflammationer och liknande. Framförallt om hanhunden ändå (även om han kastreras) vill betäcka henne.

Hanhunden är antagligen billigare att kastrera, och enklare. Men o andra sidan kan han ändå vilja betäcka löptikar.

Det som annars kan hända när man kastrerar djur är att de blir annorlunda till temperamentet (lugnare ffa) och även lättare lägger på sig vikt. Frågan är - vilken hund skulle du helst vilja se en förändring hos? Har hanhunden väldigt bra temperament kan det kanske vara bättre att kastrera tiken. Du kanske vill ha möjlighet att föra någon av deras gener vidare i framtiden..

• Jacobsson

Hos min Pappas veterinär så kostar det 2500 kr att kastrera en hanhund och 5000 att sterilisera en tik. Där jag bor kostar det 7000 att sterilisera en tik.

A
  • SusanneSJ

Vi har kastrerat vår lilla hanhund och det har blivit jättebra, ett syfte för oss var bla att få han lugnare och detta har varit lyckat! Jag undrar förståss om jag inte hellre valt att sterilisera tiken istället fakiskt, om man nu måste välja så!
    Visserligen är det säkert dyrare, men å andra sidan så är livmoderinflammation (gabska ofta med efterföljande operation) ganska vanligt hos tikar när de blivit lite äldre så då får man betala dyrt för det då istället!

• Aengelgirl

Vi ska ju inte ha några valpar, så att sterilisera honan hade ju varit en lösning. Men då vår hund är väldigt aktiv dvs mkt levnadsglad, så ligger det mer mot det hållet att det blir han som blir fixad. Dessutom är det lättare och billigare att fixa en hane ist för en hona.

Men jag ska tänka över era synpunkter och tips. Så får vi se vad maken och jag sedan kommer överens om.

• Multivitamin

nej att ge tiken "p piller" kan ge livmodersproblem och endel andra besvär,

tycker det är snällast att sterlisera tiken eftersom hon kommer sluta lukta tik överhuvudtaget, kastrerar du hanen kan han bli galen i henne ändå fast hans hormoner försvinner.. vår hane e kastrerad och drar sej efter löptikar ändå, väldigt svårt o säga hur just er hund kommer bli efter en kastrering då alla hundar verkar bli olika.. men ja skulle kastrera tiken!!

• Aengelgirl

Låter som en smart idé att sterilisera tiken. Om man gör det, kommer hon fortfarande att löpa då?

• Multivitamin

nej tiken kommer inte att löpa om du kastrerar henne..
    en tik som är kastrerad får ju heller inte problem med äggstockarna eller livmodern som hundar kan få, sen finns de dom som säger att en kastrerad tik lever längre än en som inte är det.

• Deia

Jag har en liten kastrerad tik. Hon fick livmoderinflammation när hon var 3 år.
    Problem som kan uppstå är att dom blir hungrigare och tjockare. Fast värre är att hon fick problem att hålla urinen så nu måste hon äta Incurin (östrogen) varje dag. Hanhundarna tycker därför att hon är lika intressant!
    Det tog lång tid att ställa in rätt dos. Får hon för mycket mår hon illa.

• Gnista

Om man steriliserar tiken klipper man av äggledarna, vilket gör att hon fortfarande kommer att löpa. Om man kasterar tiken tas både äggstockar och livmoder bort, och hon kommer således inte att löpa.

• Aengelgirl

jaha så man kan välja om man vill knipsa bara lite eller ta bort hela rubbet? Visste inte att det fanns de alternativen på hundar. När man steriliserar en honkatt så tar de ju bort rubbet på dem, tog för givet att de gjorde samma sak när det gällde hundar.

Deia: Hur tillkom de problemen med din hund, var det några komplikationer på operationen, eller är det en oönskad bieffekt?

Gravid i V.23 En februaribebbe bor i min mage!!
  • tinis77

Det är samma som katt, om de tar bort allt så heter det kastrera, om man knipsar så heter det sterilisera.

• Aengelgirl

Men när vi steriliserade vår katt så löpte hon aldrig efter det, betyder det att hon kanske blev kastrerad då?

Får nog ringa vår veterinär och fråga om priser osv...Men tänkte vänta ett tag innan vi gör det på honan om det blir hon som ska fixas. Vill ju att hon ska bo in sig lite mer här hemma innan man låter henne genomgå sådana saker.

• tinis77

Eran katt är nog kastrerad, de flesta veterinärer steriliserar inte längre. Namnet sitter kvar sen förr bara..

• Aengelgirl

Aha, tack så mkt!

• Deia

Operationen gick bra. Det var först när hon började kissa på sig som vi fick veta att det var p.g.a den.

Det var jättejobbigt för både hund och oss. Fick tvätta filtar varje dag. Hon ville ju inte sova där det luktade.
    Jag vet inte om det är en vanlig komplikation.

• Gnista

tinis77: precis. I folkmun heter det sterilisera, även fast det egentligen heter kastera även på hondjur.

Svar på tråden Sterilisera/Kastrera hund