• Splach

hur mycket höjer saker och ting värdet på huset?

`hejsan undrar hur mycket saker och ting höjer värdet på ett hus?

Dom saker jag funderar mest över är

Från gammalt kök, till helt nytt?

Från gammalt badrum, till helt nytt med klinkers/kakel och golvvärme?

Från gamla rostiga stamrör, till helt nya stamrör "som ej rostar, plast eller vad det är"?

Ny dragen el i hela köket?

Från Olja/ved/el till Luftvärmepump och Pellets, och ved ?

Från gamla heltäckningsmattor till helt nya laminat golv mm?

Från papptak till trätak?

Från tegel till plegel?

hur mycket tror ni att dom här sakerna höjer värdet på ett hus?

• Svar på tråden hur mycket höjer saker och ting värdet på huset?
  • Nemone

ring å fråga en mäklare!

men jag tror att uppvärmningen el och köket gör mest(?)

Tro på Gud men lås din bil.
  • grabbarnabus

Nja, badrummet går ju helt klart före köket!

Men jag tror att det är svårt att säga på rak arm, beror ju på vart i landet huset ligger också!

• Splach

jo vi ska ha hit en som värderar om huset när allt är klart, om ca 1 månad..

• Marie IE B

Jag tror inte man ska satsa för mycket på renovering av t ex kök och badrum. Oftast vill köparen sätta sin egen prägel på det ändå. Då är det ju bättre att riva ut ett gammalt kök än ett som är nytt för man kan ju ge sig den på att köparen inte har samma smak och stil som en själv ändå. Jag skulle satsa på de lite mer tråkiga sakerna, el, stammar, uppvärmning. Att det är ny-bytt borde ju höja värdet på huset mer än de "ytliga" renoveringarna.

• AvalonC

En av min pojkväns kompisar hade köpt ett hus för ca 600 000:- och de renoverade

kök totalt
    badrum totalt
    tapetserade om och
    målade taken på hela övervåningen.

och det höjde deras hus till 1,2 miljoner.

De hade bytt panna också, och dragit om lite rör runt om pannan, för ungefär 85000:- och det gjorde inget i väderingen enligt besiktningsmannen.

De har fortfarande fukt i källaren, inte dränerat, och har en hel del kvar. Men bara att tapetsera, lägga laminatgolv, göra kök och badrum höjde värdet till det dubbla...

Svar på tråden hur mycket höjer saker och ting värdet på huset?