• NoAngel

Counter Strike Source till 12-åring?

Min son önskar sig pc-spelet Counter strike source när han fyller 12 år..

Vet inget om detta spel, är det lämpligt för en 12-åring?
    Förstår att det förekommer våld, men HUR mycket och på vilket sätt?

• Svar på tråden Counter Strike Source till 12-åring?
  • Aenglamark

Skjutabloodgoraviolencespringadödakrypskjutafienderskyndaskyndabombaallt.

• love U

Jag skulle inte rekommendera detta spel till en 12-åring!! Alldeles för mycket våld i!!

• Trinity78

Spelet är klassat från 18 år så det är nog inte särskilt lämpligt till en 12-åring

Tillskriv aldrig något ont uppsåt när det är tillräckligt att förklara det med dumhet
  • cruZZe

NoAngel: Det beror helt på hur din son är som person annars. Om han är stimmig och ev våldsam eller lättpåverkad osv. Isf skulle jag inte rekomendera CS. Om han är en lugn pojke med fötterna p jorden och inser att det är ett spel ser jag inga problem.

• Aenglamark

Ne, håller med ovanstående... Kan nog vara fint att dra ut på tiden så mycket som möjligt innan han börja spela grova våldsspel.

• giz den allsmäktige

nöppe inget för en 12 åring. står inte 18 för intet på det.

• Andrundrun

Jag tycker inte att det är så mycket våld i spelet. Okej, man ska ju döda motståndarna men även planta bomb etc.
    Så det går ju ut på mer än att döda.
    Man ser ju inga inälvor eller hjärnsubstanser som kommer ut heller. Bara att gubben ramlar till marken och så är det lite blod.
    Jag skulle nog kunna köpa ett när min son blir 12. Min lillasyster på 12 har spelat det många ggr.

• Andrundrun

Måste även hålla med cruzze. Beror mycket på hur sonen din är.

• Trinity78

Åldergränserna på spel är ingen lag, men det är rekommendationer. Som Giz sa, så finns de ju där av en anledning.

Tillskriv aldrig något ont uppsåt när det är tillräckligt att förklara det med dumhet
  • Andrundrun

Okej, detta med åldergränser på spel och film. Tycker inte ni själva att vissa inte bör ha den åldersgränsen den har?
    När det gäller CS:S så är 18-års gränsen löjlig tycker jag.

• NoAngel

Han brukar spela "skjutspel" men jag vill inte att det ska var för verklighetstroget eller onödigt våldsamt..

Minns inte vad det var för spel han lånat av en kompis en gång (kan ha varit GTA?), men där kunde man gå runt och slå ihjäl folk med hammare och dylikt så där blev det stopp..

Annars så spelar han typ James Bond, TombRider och liknande..

• Trinity78
    Andrundrun skrev 2006-10-08 17:54:10 följande:
    Okej, detta med åldergränser på spel och film. Tycker inte ni själva att vissa inte bör ha den åldersgränsen den har?När det gäller CS:S så är 18-års gränsen löjlig tycker jag.
    Nej, det tycker jag faktiskt inte. Jag jobbar med frågor som rör barns utveckling och de är inte mogna för den typen av intryck förrän runt 16-18 år.
Svar på tråden Counter Strike Source till 12-åring?