• virreboll

grön avföring hos lillen vid amning?

hej allihop!

vet att jag har hört förr varför avföringen hos ammande barn är grönt ibland, men kan inte komma ihåg varför...
    någon som vet??

• Svar på tråden grön avföring hos lillen vid amning?
  • Luddvar

Det kan vara grönt vid flaskmatning också . Jag har hört att det beror på att barnet sväljer mycket luft.

• Heranell

Grönt bajs blir det om maten går igenom magen snabbare, eller om bebisen inte får i sig så mycket av den fetare mjölken som kommer i slutet av amningsstunden.

• Emelie82

Min lillkille hade oxå grön avföring ett tag, jag fick tipset att det kunde ha och göra med att dom inte får i sig den sista feta mjölken. Alltså att man byter bröst vid ammning/låter dom äta för lite vid ett bröst. Tydligen är den första mjölken inte lika fet och går därför snabbare genom tarmen + och inte "hinner ändra" färg.

Jag provade att amma ett bröst åt gången och lite längre, vips var bajser gult igen! Jag vet klart inte om det var därför men det ändrade färg med det samma. Kan tilläga att liten är förkyld/hostig nu men bajset är inte grönt för det. Prova och se om det ändrar färg!

• virreboll

ja det var det ja....får amma mer på ett bröst...kan det vara ¨å att han får ont i magen bara för det?

• Heranell

Nej, det är nog inte därför han har ont i magen. Eller menar du att det är grönt bajs för att han har ont i magen?

Amma tomt ena bröstet innan du går över till det andra. Han kanske blir mätt på det ena, då tar du nästa vid nästa måltid... men det vet du säkert redan!

• R Mutt

Grönt bajs brukar bebbarna få när de fått i sig för mycket av förmjölken (tex om man byter bröst halvvägs genom måltiden). De kan få lite magknip av samma anledning.

Låt bebisen tutta slut på ena sidan innan du byter.

• R Mutt

Står ju i den där lilla broschyren man får på BVC förresten, hittade det här:

"Ett helammat barns bajs är oftast gult och luktar syrligt. Blir färgen grön och barnet får ont i magen kan det betyda att barnet fått i sig för mycket av den laktosrika mjölken som kommer i början av amningsstunden. Låt barnet suga färdigt på ena sidan om/innan du byter sida, då får barnet även i sig den fetare mjölken. Fetthalten ökar nämligen successivt under amningstillfället. "

• EllBee

Ursäkta om jag lånar din tråd lite TS

Min pojkes bajs är nästan alltid grönt men han får alltid äta bröstet tomt innan jag byter sida. Han hade grönt bajs redan innan han åt så mycket att han åt från båda brösten.

Någon nämnde luft, funderar på om det kan ha med det att göra för han har haft problem med magen sen han var 1½ vecka och äter Minifom.

Jag har inte oroat mig över hans gröna bajs men det låter ju som att det är något att ta upp på BVC nästa gång?

• LillFanny

Har också fått veta att det kan va svamp på tungan/svalget som gör att det blir grönt bajs. Min Fanny hade så...

Svar på tråden grön avföring hos lillen vid amning?