• Filippinan

Äter (åt) du sushi (dvs med rå fisk) under din graviditet?

Hur förhåller/förhöll ni er till rå fisk i sushi under er graviditet? Vissa får rådet att avstå från BM medan andra säger att det inte är farligt.

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Äter (åt) du sushi (dvs med rå fisk) under din graviditet?
  • Dino78

Nej, jag åt det inte för jag vill inte äta rå fisk (sashimi).

DIF i själ och hjärta
  • Robyn

Jag håller mej borta från sushi även om jag gärna hade tagit en bit! Det är nämligen bland det godaste jag vet. Dock tar jag det säkra före det osäkra och hoppar över det nu när jag är gravid.

• Squeezetoy

Så vitt jag har förstått det så ska det ju vara ofarligt att äta sushi så länge man håller sig borta från tonfisken. Äter man sushi från en seriös kock så har fisken varit fryst och listeria är ingen fara heller för innan dess är fisken ändå oätbar av andra orsaker. Vill man inte ha fisken finns ju gott om vegetariska alternativ, morot, gurka, avocado... Kräftstjärtar och räkor är ju heller inget problem.

Gillar sushi, men det är inte ofta jag äter det. Har inte många kompisar som gillar sushi och äta själv är inget jag fått för mig, än iaf.

När jag äter sushi måste jag tyvärr ofta vanhelga de goda små bitarna... Jag har nämligen lite problem med konsistensen på riset, för mycket ris i munnen samtidigt och jag får kväljningar. Det spelar liksom ingen roll att det är gott. Samma sak med risifrutti, risgrynsgröt och ris á la malta... om jag ska äta måste det vara små munsbitar.
    Skulle väl iofs kunna göra sushi hemma och göra den i pyttebitar, men jag är för lat för det.

• Thezz mamma till två

Ja, men jag äter bara laxen eftersom den ska vara okej, + räkor, omelette och grönsaks sushin..

ღ 25/1-06 Matteus & Pyret BF 12/4-07 ღ
  • Mli79

Gu så sugen jag blev på sushi nu! Äter de med lax och räkor, och crabsticksbitarna i rullarna. .. mmmm....

Mamma till Emma 2006-07-05, väntar syskon med BF 2007-05-26
  • BrideOf Rocky

Hatar sushi,men hade jag gillat det hade jag ätit det.

• BrideOf Rocky

Varför får man inte äta tonfisken?

• MalinR86

det finns ju mamma sushi, dvs utan rå fisk. med räkor, crabsticks, omelett, avocado osv osv

• Squeezetoy

Om jag inte minns helt fel så har det med miljögifter och tungmetaller att göra. Däremot är det visst helt ok att äta tonfisk ur burk.

Svar på tråden Äter (åt) du sushi (dvs med rå fisk) under din graviditet?