• Anna Paulita

Kan man ha kritvit soffa när man har barn?

Vi har en EKTORP beige soffa och jag är såååå less på hela soffan i sig men det är inte läge att byta ut den just nu då vi behöver göra om köket och bygga garderob i hallen. Nu märkte jag i morse när jag just tvättat tyget att det börjar gå sönder. Vi har ju haft soffan i 4 år och fodralet är tvättat ett antal gånger.

Men jaggillar ingen av de fodralen man kan köpa på IKEA, känner förvisso till Bemz, men vi lär byta ut soffan inom 1-2 år och då känns det onödigt att lägga typ 2000 på ett fodral när soffan kostade 5000.

Frågan är då, KAN man ha en  vit soffa när man har barn? Kommer jag bli galen??? Hur ofta kommer jag få tvätta den för att hålla den hyffsat fräsch?

• Svar på tråden Kan man ha kritvit soffa när man har barn?
  • emmy840508

Jag har en grå/blå soffa just nu... o en tvååring och en på 5 månader... o jag kan säga att man blir TOKIG! Det e inte värt o ha en soffa som minsta lilla fläck sysn på, det ser bara stökigt ut. jag rekomenderar en mörk soffa i nåt spräckligt tyg, då syns inte fläckarna så mycket... :0)

• Fru Humla

jag kan bara säga nej nej nej!
    det går inte*haha*
    lycka till med ditt beslut. kjam

• Mrs Jane Doe

Vi har 2 Tommelilla - när dottern föddes hade vi den (nästan-)vita klädseln och det fungerade hur bra som helst... I julas köpte... rättelse - fick... vi naturfärgade klädslar att byta med (stylade om vardagsrummet)...

Men, alltså - det _kan_ fundera jättebra med vit klädsel trots småbarn... ;o)

Vi tvättade nog klädslarna i genomsnitt var tredje månad - vilket var något oftare än innan dottern, allså...

• juliah

Hm, ja det beror ju på vad man gör i soffan, vi äter inte i den...
    Har en vit, en son på elva månader o en svart katt men för oss funkar det jättebra! Bara o tvätta om det känns sunkigt. Vita soffor är ju så snyggaGlad

• Mrs Jane Doe

Tillägg: Dottern är idag snart fyra år... så från födseln fram till hon var ca tre hade vi vita soffor - utan problem... ;o)

• getingmidja

Skulle aldrig skaffa en helvit soffa, inte ens om jag inga barn hade.

• turia

ja om du vill vara arg hela tiden så kan du visst ha en vit sova..
    o jag tror inte du vill va en hispig mama som alltid tvättar din #precious"

• stin a
    Anna Paulita skrev 2006-10-08 20:59:06 följande:
    Vi har en EKTORP beige soffa och jag är såååå less på hela soffan i sig men det är inte läge att byta ut den just nu då vi behöver göra om köket och bygga garderob i hallen. Nu märkte jag i morse när jag just tvättat tyget att det börjar gå sönder. Vi har ju haft soffan i 4 år och fodralet är tvättat ett antal gånger.Men jaggillar ingen av de fodralen man kan köpa på IKEA, känner förvisso till Bemz, men vi lär byta ut soffan inom 1-2 år och då känns det onödigt att lägga typ 2000 på ett fodral när soffan kostade 5000.Frågan är då, KAN man ha en  vit soffa när man har barn? Kommer jag bli galen??? Hur ofta kommer jag få tvätta den för att hålla den hyffsat fräsch?
    Hejsan...jag har två vita soffor som jag köpt på Mio för 4år sedan....Har inte själv småbarn men mina vänners småbarn klättrar ju i sofforna med glass choklad...någon vuxen råkade spilla rödvin i soffan.....Jag sprayar bara tabort och in i maskin på 40 grader...blir så himla bra....Det är stora dynor och kuddar för sig ...Imycket tjock bomull/lin blandat....
    Jag är så nöjd med sofforna och är aldrig rädd när kompisarna kommer med choklad eller dylikt upp i sofforna...det blir mer kompisarna som blir livrädda för vad deras små ställer till med....Skrattande
  • Celestial

Vi har vit soffa, och det fungerar jättebra!

Tvättar den varannan månad kanske.

Sonen får ju inte äta mat eller något kladdigt i soffan, så den blir inte särskilt smutsig.
    Det som är bra med vitt också är ju att det går att bleka om det skulle bli svåra fläckar.

• Elin med Wilma och Alva

En kritvit soffa med tvättbar klädsel borde ju funka, då kan man ju använda klorin om man får envisa fläckar. Det är ju mycket värre med andra ljusa färger, då får man ju också lätt fula fläckar men man kan inte bleka bort dem.

Elin, väntar första barnet - bf 10/10
Svar på tråden Kan man ha kritvit soffa när man har barn?