• theomath

skolk

Jaha så har läraren ringt igen. Min son har skolkat 3 ggr förra veckan. Vad gör man? Han får 50 kr i veckan och varje 27.e får han 150 kronor. Vi tog beslut att han enbart får 150 kr om han sköter sig i skolan. Så nu fick han inte dessa 150 kr. Enligt sörmlandsbanken skall en 13 -åring ha 360 kr i månaden. Är det någon annan som har någon ide. Tack på förhand.

• Svar på tråden skolk
  • ebben

Skolkandet och pengarna tror jag inte "hör ihop" så mycket! Ge ett annat "straff" eller vad jag ska kalla det...För det har nog med nåt annat att göra.....Hur funkar allt annat:kompisar,fritidsaktiviteter mm?
    Fundera på det och prata med sonen. Och kom på nåt annat än att bara ge mindre pengar.

• Fia Lundbom

Hej!
    Jag håller inte riktigt med Ebben...
    Det här med pengar är väldigt viktigt för tonåringarna - och nästan det enda som biter..
    Jag kör med avdrag på veckopeng + ev utegångsförbud.

Jag har också ett bonus-system... om hon har gått i skolan fyra veckor på raken utan att skolka, och utan att komma försent, så får hon en extra slant. Klantar hon sig - så börjar jag räkna från dag ett igen.

Problemet är att motivera ungarna till att plugga, och få dem att förstå hur viktigt det är..

Lycka till
    Fia

• Västeråstjej

Fias förslag verkar vettigt. I den åldern har som sagt pengar en stor betydelse. Och att man ska ha 360 kronor eller inte tror jag beror helt och håller på 13-åringen själv. En del kan handskas väldigt bra med pengar medan vissa inte klarar det alls. Helt individuellt.

Gör små stickbesök i skoolan vet ja! Klart det blir pinsamt när mamma eller pappa kommer helt oväntat, men det kanske hjälper? Är han inte där då så får du komma på någon konsekvens. Typ att ni går med till skolan en hel dag?

Lycka till!

• emmix

Jag tycker att man först och främst ska undersöka VARFÖR barnet skolkar. Det kan ju faktiskt finnas någon anledning och då hjälper det inte att man tar bort pengarna.
    Prata med barnet!!!

• giz

har ju själv en son som skolkar det är hel drygt.
    min fråga är: vad gör skolan? hur hanterar dom problemet?
    det är ju så att skolken sker under skoltid alltså måste dom lösa problemet och först ta reda på problemet.

sen så undrar jag hur ni gör när han har skolkat. dra in ALLA pengar. dra in data tid tv-spel osv.....
    han har börjat 7:an eller? det är en enorm press på sjuorna. dom är minst. studie tekniken är anorlunda, helt plötsligt ska dm planera och ta ansvar över sina studier på ett helt annat sätt än i sexan. det händer så mycket i deras utveckling just i sjuan.

jag har gjort det mesta för att han ska vara på lektionerna..... nu går han på 90% så han har gjort framsteg..... ett allternativ är ju att följa med å sitta med på lektionen *pinsamt* (skolan ska ersätta förlorad arbetsinkomst om du nu välljer att göra det, prata med rektorn)
    ta tag i problemet så fort som möjligt innan det blir en vana... ett möte med rektorn, läraren föräldrar och kuratorn (och sonen så klart) är att rekomendera så han ser att ni alla vet om det och att ni är enade om att det inte är ok att skolka. och att han ser att ni har kontakt med varandra.

ja det var lite iaf. kanse ngt som är matnyttigt för dej å din son

• Västeråstjej

Ja, självklart bör man fråga barnet vad som är fel i skolan eller vilken anledning det finns till att skolka. Antar att trådstartaren redan gjort detta.

När det handlar om skolans ansvar så vet jag (är snart färdigutbildad lärarstudent) att skolan i första hand måste kontakta föräldrarna om något såndant förekommer och blir vanligare. Därefter ska skolan tillsammans med föräldrar och elev sätta ihop ett årgärdsprogam som innebär att man tillsammans reder ut eventuella problem och söätter upp delmål att arbeta mot. Det ska vara enkla mål som är lätta för eleven att uppnå. Ta ett steg åt gången så att säga. Som tidigare nämnts så ligger en enorm press hos dagens sjuor vilket man inte ska glömma. I stundens hetta blir man som förälder väldigt frustrerad över sitt barns frånvaro och samtal hem från skolan, men reder man ut de i lugn och ro så går det nog.

Man ska kanske inte heller glömma hur man själv var i den åldern. Alla skolkade säkert inte, men alla kände sig nog mer eller mindre vilsna på olika sätt och vis. Idag lever vi i ett väldigt stressat samhälle som kräver att barnen tyvärr böir självständiga och tar ett vuxnare ansvar då det är barn fortfarande. I 13-årdåldern är det mycket vanligt att man hamnar i nåt slags inre kaos där man ena stunden ska vara vuxen och andra inte alls...

• theomath

Självklar så har vi pratat med våran son om hur det är i skolan. Och ett tag så var jag i skolan varje Fredag. Så nog har vi försökt. Vi har även kontakt med läraren regelbundet. jag förknippar pengar med jobb och sköter man inte skolan får man inget jobb och då får man inga pengar. Tack för alla tips.

Svar på tråden skolk