• SPECIELL

TUSCH på Parkettgolv HJÄLP!!!!!!!

Hej! Jag har en liten fråg. Har en konstnärlig dotter som nu ritat så fint på golvet i köket, men hur får jag bort det????? Vad för medel kan jag ta?? Sitter som en spritpenna å det ska vara tuschpennor för barn??? Finns det ngn som har tips???

• Svar på tråden TUSCH på Parkettgolv HJÄLP!!!!!!!
  • turia

aceton?lacknafta?
    vim?
    testa allt----svinto...

• Fiffis

Det finns en speciell "penna" som tar bort sånt äsch kommer inte på vad den heter är som någon slags sprit i den som gör super rent

• SPECIELL

Ja men jag tackar för svaren ska prova allt det andra som jag inte prövat

• mimmi 1

Oj... ta inte för starka grejer, då förstör du ytan på parketten... och absolut inte svinto...
    ett bra tips är dilutin, det är snällt mot ytan, men tuff mot smutsen... men det är klart, får du inte bort fläckarna, så är ju parketten ändå förstörd, men fråga fackman innan du förstör ytan, det skulle jag råda dej....
    undrar om det skulle funka att lösa upp tuschet med den tjockare varianten av "ta-bort" ? en liten rund c:a 1,5 dm hög flaska, som finns att köpa i matvaruaffärer.... jag fick bort tusch från en tröja med den.... värt att prova kanske, om inte dilutin funkar....

• mimmi 1

hej speciell!! hur gick det? har du fått bort tuschet från parketten? vad tog du? kan va bra att veta...

• FixarFrasse

Ta INTE Aceton eller bensin! det löser många lacker! Börja med någon alkohol (t ex t-sprit); det är relativt snällt!

• vickis75

Jag skulle vilja slå ett slag för vanliga tvättlappar för barnrumpor jag. Vet inte om de funkar i detta fallet, men de tar bort det mesta!

Vi använder inte sådana till Hannah - utan enbart till rengöring! T ex fick vi bort målarfärg från skifferplattor med dem. De förstör ju knappast parketten heller...

Förvirrad, men klok som en pekbok ändå!
  • SPECIELL

Hej alla jag har inte fåt bot det ska gå loss på golvt i morron med alla lösningar ni har föreslagit alltså bara dom som e ok

• SPECIELL

Vickis 75   Våtservettr kan ju va ngt men det har suttit två dar annars e det ju säkrt bra

• Blubben

gnugga med en svamp och koncentrerad grönsåpa..funkade för mig!

• vickis75
    SPECIELL skrev 2006-10-09 22:16:37 följande:
     Vickis 75   Våtservettr kan ju va ngt men det har suttit två dar annars e det ju säkrt bra
    Vår målarfärg hade suttit i nån månad - gick bort ändå... Man undrar ju vad 17 de innehåller egentligen!
    Samma med fönsterblecket ute på ett av fönstren - maken hade testat med alls sköns lösningsmedel för att få bort nåt gojs - funkade inte, satt som berget - men med en tvättlapp - borta!!!
  • vickis75

Det var efter de två försöken vi kom fram till att vi inte ens ville använda dem till Hannah i bilen...

• SPECIELL

vickis75/
    Har nu fått bort nästan all tusch med hjälp av våtservetter ba som du föreslog och med resultat. Säger som du kan man få bort tusch som sitter som sjutton kan man då använda det på ungarna ????????

Tack för hjälprn kram INA

• vickis75
    SPECIELL skrev 2006-10-10 18:05:00 följande:
    vickis75/Har nu fått bort nästan all tusch med hjälp av våtservetter ba som du föreslog och med resultat. Säger som du kan man få bort tusch som sitter som sjutton kan man då använda det på ungarna ????????Tack för hjälprn kram INA
    Kul att det funkade!!! Som sagt - här används de bara till rumpor i undantagsfall - däremot för att ta bort både det ena och andra !!
  • Lajsa82

lite OT kan man änväda dom till fönsterputsning??

ღLisa och Williamღ
  • vickis75
    Lilla Ängel skrev 2006-10-10 18:48:24 följande:
    lite OT kan man änväda dom till fönsterputsning?? ღLisa och Williamღ
    Nja - gissa vem som försökt Oskyldig - de tar bort smutsen hur bra som helst - men det krävs lite fönsterputs efter, för de är för klabbiga för att det ska bli helbra!
  • Lajsa82

vad bra, min fönster är hur smutsiga som helst och det hjälper inte med fönster puts, skall nog gno lite med tvättservetter först

ღLisa och Williamღ
  • vickis75
    Lilla Ängel skrev 2006-10-10 19:01:46 följande:
    vad bra, min fönster är hur smutsiga som helst och det hjälper inte med fönster puts, skall nog gno lite med tvättservetter först ღLisa och Williamღ
    Gör det!
Svar på tråden TUSCH på Parkettgolv HJÄLP!!!!!!!