• FaithHeavenly

färska majskolvar...

Jag har alltid kokat färska majskolvar UTAN trådar o blast...
    Idag säger svärmomr att om man behåller det på så blir det bättre smak(?)
    Har ni hört talas om det? Jag har letat bland recept men hittar inte ett enda recept där det står nåt annat än att man tar BORT trådar o blast......
    Snälla ni, gör mig varse

Kvinnan är mannens ära (bibeln)
  • Svar på tråden färska majskolvar...
  • getingmidja

Har inte hört att man ska koka det med allt på...skulle nog inte göra det heller.

• FaithHeavenly

nä...

• FaithHeavenly

är det inte så att det mesta av besprutningen finns i blast o så oxå?
    VAD kan få det att smaka mer för att man behåller det under kokning...?
    Varför jag till botten med det här är för att hon var så fast besluten att det faktiskt var så mycket godare att koka m blast o trådar o krafs.....  WHY?

• veera

Om du har en majskolv med blast så är den antagligen färsk. Jag har då aldrig sett oskalade majskolvar i butiken iaf. Jag har läst att kolven blir godast om man sätter vattnet att koka och först då går och tar lös kolven från plantan. Jag tror då inte att en nyskördad majskolv blir godare av att den kokas oskalad. Många gånger finns det ju löss på bladen så jag skalar alltid kolven så jag ser att jag får bort alla löss!

• FaithHeavenly
    veera skrev 2006-10-09 09:50:06 följande:
    Om du har en majskolv med blast så är den antagligen färsk. Jag har då aldrig sett oskalade majskolvar i butiken iaf. Jag har läst att kolven blir godast om man sätter vattnet att koka och först då går och tar lös kolven från plantan. Jag tror då inte att en nyskördad majskolv blir godare av att den kokas oskalad. Många gånger finns det ju löss på bladen så jag skalar alltid kolven så jag ser att jag får bort alla löss!
    Här är det bara tal om färska kolvar o ingen sa att man köper dom oskalade...

Jag sa att jag tar BORT blast innan jag kokar men att svärmor BEHÅLLER blasten på vid kokning. Svärmor påstår att det blir godare av att man behåller blasten på...

Jag tror du missförstod lite.

Jag tror inte att det blir godare av att koka UTAN blast men VARFÖR skulle det bli godare att behålla det på under kokning??
  • veera

Faithhevenly- Nog kan man köpa färska kolvar i butiken också. Djupfrysta eller förkokta kallar jag däremot inte färska.  Testa- så vet du om den blir godare oskalad. Flört

• FaithHeavenly
    veera skrev 2006-10-09 18:28:56 följande:
    Faithhevenly- Nog kan man köpa färska kolvar i butiken också. Djupfrysta eller förkokta kallar jag däremot inte färska.  Testa- så vet du om den blir godare oskalad.
    Det vet jag om! Köper OFTA färska kolvar!!
    Det har ALDRIG varit tal om frysta eller konserverade kolvar!
Svar på tråden färska majskolvar...