• Lukka

Gult kiss i blöjan!!!???

När jag bytte blöja på min 14-månaders kille ikväll så upptäckte jag något oroväckande. Blöjan brukar ju vara helt vit fast den är full med kiss, men ikväll var den gul som apelsinjuise! Kontaktade en sjuksköterska och hon frågade om hans hälsotillstånd, men det är bara bra. Han dricker och äter jätte bra och har ingen feber utan är pigg och glad. Funderar på om det kan vara urinvägsinfektion.. Vad gör de i så fall åt saken? Penicillin? Kan det vara något annat? Någon med erfarenheter av detta?

• Svar på tråden Gult kiss i blöjan!!!???
  • keroppii

Min lilla tjej har haft urinvägsinfektion, då va det mer kiss i blöjjan än vanligt + att det luktade väääldigt starkt!
    Hon hade även feber, men om jag hade vart du hade jag nog tatt ett kisseprov och åkt in med det till vårdcentralen.
    Har han urinvägsinfektion så får han Penicillin!
    Alla barn under ett år kollar dom även njurarna på med hjälp av ultraljud, men jag vet inte hur det är när dom är 14mån.

Jag tog en barnmatsburk som jag diskade och kokade, sen satte jag tösens fot i ett glas med ljummet vatten, och vips så kissade hon och då fångade hennes pappa upp det i barnmatsburken *skratt*

Undrar du över något får du gärna fråga =)

• Lukka

keroppii:
    Kisset luktade sött och urin, men inte direkt starkt... De sa på vårdcentralen att vi skulle avvakta och se hur det ser ut i blöjan imorgon och om det blev gult igen så skulle vi leta läkarhjälp.

Känner mig orolig för min lilla plutt

• keroppii

Förstår att du är orolig, men jag tror att så länge han äter, dricker och han är som vanligt så har han ju i alla fall inte ont utav det, men ta honom till vårdcentralen imorgon om du inte tycker det har blivit bättre, precis som Helen72a skriver så kanske det bara är något han ätit/druckit =)

Skriv gärna och berätta hur det har gått =) / kram k

• Lukka

keroppii:
    Ja, vi får se hur det är imorgon. Hoppas att det inte är något särskilt...

• keroppii

Det är det säkert inte =)

Lycka Till / k

• Lukka

I morse såg allt normalt ut i blöjan, så förhoppningvis var det ingenting att bekymra sig över...

• mludvigs

Det kan ju vara nåt man ätit som färgat det - typ man kissar lite rödare om man ätit rödbetor. Så kanske nåt kan färga urinet lite gulare oxå. Morötter kanske?

• Lukka

mludvigs:
    Ja, men det konstiga är att han inte hade ätit något annorlunda eller något som han inte ätit förr..

• annry

Troligtvis var urinen bara lite mer koncentrerad. Vi vuxna får också gul urin om vi druckit sämre eller svettats mycket. Urinvägsinfektion ger inte gul urin utan ffa feber. Tror absolut inte du behöver oroa dig!

• Lukka

annry:
    Ja, men han hade druckit jätte bra, så det var absolut ingen brist på vätska!

• Lukka

Syndes lite gult i blöjan igen igår eftermiddag, men inte lika mycket som första gången..

• Lukka

Imorgon blir det besök hos barnläkaren för idag var det åter igen gult i blöjan..

Svar på tråden Gult kiss i blöjan!!!???