• Anonym (Nytt jobb!)

Hur skriver jag en avskedsansökan?

Jag har fått ett nytt jobb under min mammaledighet och jag ska nu skriva min avskedsansökan. Vad och hur skriver man? Är man personlig och trevlig eller bara formell?

Ska jag skriva ut två exemplar som jag och arbetsgivaren båda skriver under (jag vill gå från uppsägningstiden och sluta med omedelbar verkan)?

• Svar på tråden Hur skriver jag en avskedsansökan?
  • Zabka

Oj, ingen aning. Själv skrev jag skrev ingen avskedsansökan när jag sade upp mig. Jag ringde min chef och sa som det var.

Grattis till ditt nya jobb!

• Morbid Mistress

Härmed säger jag upp mig från och med... Har jag skrivit. Tillsammans med datum och underskrift namnförtydligande och personnummer. Begär även att få skriftligt på att företaget mottagit ditt brev.

• Emmies mamma

Jag har bara skrivit "vill härmed säga upp min anställning..." och om du vill frångå uppsägningstiden får du skriva "med omedelbar verkan".

Grattis till nya jobbet!

• Anonym (Nytt jobb!)

Tack för era svar! Den här gången måste jag tyvärr avsluta skriftligt, det får inte gå fel iom att jag börjar det nya jobbet innan min uppsägningstid har gått ut. Jag är fortfarande mammaledig formellt sett under hela uppsägningstiden så egentligen är det inget att bråka om... Undrar bara om jag ska skriva nåt om hur bra jag har tyckt om jobbet bla bla bla?

• Zabka

TS: Nej, jag tycker inte att du skall skriva om hur bra du tycker att det har varit. Låt det vara formellt, det brevet kanske kommer att läsas av flera inom företaget och då är det bra om du inte skriver en massa "personligt".

• Zabka

TS: Nej, jag tycker inte att du skall skriva om hur bra du tycker att det har varit. Låt det vara formellt, det brevet kanske kommer att läsas av flera inom företaget och då är det bra om du inte skriver en massa "personligt".

• åssa72

nej du ska inte skriva vad du tyckt om jobbet. men vill du ha ett slutbetyg är du klantig om du skriver ett otrevligt brev. tycker du ska prata med din chef om att du säger upp dig och att di skickar in ett papper på det. det kommer de vilja ha. om du ändå är mamma ledig under uppsägningstiden så skippa att nämna med omedelbar evrkan osv.

• aragon
    F.r.o.m den 9 okt-2006
    Säger jag ....... ........ upp min anställning på .........
    Uppsägningen börjar gälla från dagens datum

M.v.h .............

Så hade jag skrivit tror jag.....du kan ju OM du vill även skriva orsaken: att Du fått nytt jobb MEN det tycker inte jag man ska behöva
    Visa dina nära och kära att Du älskar dom...en dag kan det vara för sent
  • 74mamma

Grattis till det nya jobbet!

Glöm inte att man som arbetsgivare har rätt att neka dig uppsägning. D.v.s. om det står i ditt kontrakt att du har 3 månaders uppsägningstid. Kolla med facket eller titta i ditt anställningsbevis. Ville bara förvarna så att det inte kommer som en chock ifall det är så...

Lycka till!

• Anonym (Nytt jobb!)

74mamma - Tack! Det var just så... Trodde inte det skulle spela någon större roll eftersom jag ändå inte hade tänkt komma tillbaka på ett tag men hörde efter med facket hur man går till väga för säkerhets skull. Jag har pratat med chefen som vet vad som gäller och har gett ett muntligt medgivande men jag känner att jag behöver det skriftligt också. Därför var jag också tvungen att skriva med omedelbar verkan.

Tack alla ni andra som också engagerat er!

Svar på tråden Hur skriver jag en avskedsansökan?