• The Dreamer

Vårdcentral vid flytt?

Det är så att jag har ett litet problem här...
    Flyttade till en annan stad för lite över 2 år sedan, och nu har jag fått så stora problem med mitt ena knä att jag vill kolla upp det...

Har ringt vårdcentralen som är närmast min lägenhet, och svaret jag fick var att jag fick inte komma för jag var inte skriven på vårdcentralen.

Sköts inte det automatiskt när man blir folkbokförd i en annan stad?
    Det känns så märkligt bara, för på en annan vårdcentral här fick jag gå tidigare (har flyttat inom staden, så denna är nu för långt bort från mig)...har ringt dem också, men dit får jag inte komma alls nu tydligen, för (ursäkta uttrycket) surkärringarna till sköterskor tycker jag är en idiot som ringer, och tycker det är bättre jag försöker lösa problemet själv...

Så, hur gör jag om jag nu måste byta vårdcentral själv?
    Jag tror jag vet var jag kan tänkas vara skriven, är det bara ringa dit och kolla om man är skriven där och förklara att man vill byta?

• Svar på tråden Vårdcentral vid flytt?
  • Mirris

Ring din förra vårdcentral och be dom skicka dina papper till den nya!

Klart du måste få gå på den som är närmast!

• Kajee

Jag trodde att det bara var att roinga och anmäla sig om inte annat - du är ju folkbokförd på orten.

• Cilota

Man måste göra en överflyttning. På min vårdcentral kan man skriva ut en sån blankett på deras webbplats. Kanske är det så på din med

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • The Dreamer

tack för svaren..

Problemet är att jag vet inte riktigt vilken vårdcentral jag tillhör...om det är den i min förra hemstad fortfarande, det var vad hon på vårdcentralen nu trodde i alla fall..
    Och de på vårdcentralen jag var hos tidigare i denna stad verkar ta emot alla, oavsett var man är skriven, för de verkade inte ha min journal..

Men hur går en överflyttning till?
    Måste jag ringa gamla vårdcentralen och be de skicka journalen, och även skriva på papper på min nya vårdcentral?

• Mirris

Ring till närmaste sjukhus o fråga!

Så funkar det här. Här kan man ringa och berätta vilken gata man bor på o får då svar på vilken vårdcentral man tillhör!

Hade ingen aning om att det var problem att byta .. att man var tvungen att göra flytten själv.

Här i Örebro verkar det funka automatiskt.
    Bara att ringa den nya och säga att nu bor jag här!

• The Dreamer

Mirris - då var det ju lite underligt att det inte verkar gå automatiskt här..
    Bor i Härnösand, flyttade från Ö-vik, så jag tycker det borde funka...

När jag ringde vårdcentralen här lät det som att jag var tvungen att fixa flytten helt själv, att de inte kunde göra någonting..

Så antar att jag får börja med att lirka fram nummret till vårdcentralen jag hade i Ö-vik och se om det är där jag fortfarande är skriven eller inte..

• Omorfia

Asså.. det är rent skitsnack att du inte "får" gå till den vårdcentralen. Man får söka vård var man vill, så det så!

Grejen är att man föredrar att man går till "sin" vårdcentral eftersom det blir administrativt merjobb och risk för sämre patientsäkerhet om man hela tiden söker nya vårdgivare. MEN det verkar ju inte vara fallet med dig, du har ju flyttat nu och självklart ska du söka vård där du bor (om du inte hellre vill gå någon annanstans såklart..).

• The Dreamer

Omorfia - självklart vill jag ha vård här, och vårdcentralen som är närmast skulle passa utmärkt...
    Känns ju inte så kul om jag måste åka 15 mil för att jag måste få vård på den vårdcentral jag är skriven..

Ska ta mig i kragen och ringa runt lite...först och främst måste jag ju veta vilken vårdcentral jag är skriven på (men antar att det är den i Ö-vik eftersom det inte verkade som att de på den första vårdcentralen här inte verkade ha min journal.. )

• javalady

Där jag bor så får man vårdcentral efter vilket område man bor i. Nu har jag gjort ett sk "aktivt val" och tagit en annan VC som jag tycker verkar bättre (framför allt blir man inte otrevligt bemött när man ringer och det är ju steg 1). Min gamla VC ligger förvisso 1 mil härifrån men när "min" läkare slutade så blev det inte akuellt att vara kvar där längre.

När man gör ett sk "aktivt val" får man fylla i ett papper och sen tog det en dag eller två innan det var registrerat, men jag kunde ändå boka tid.

Tips är ju att fråga grannar, vänner och bekanta vad de kan rekommendera för det är inte alltid närmast VC som är den bästa.

• The Dreamer

javalady - låter som ett klokt tips, ska ta och göra det innan jag bestämmer mig..

Men hur gjorde du med din gamla vårdcentral, var du tvungen att ringa och säga att du skulle byta vårdcentral eller räckte det med att gå till den nya och fylla i papperna där?

• Omorfia

Det spelar ju ingen roll om de inte har din journal där, du kan och ska få vård ändå.

Skulle se fint ut om man vägrade folk vård på sjukhus som de aldrig legat på tidigare..

• The Dreamer

Omorfia - tack för svaren du gett mig, antar att jag kan ringa igen, och bara vara lite extra "jobbig" så ger de nog med sig till slut...

Skulle dock vara skönt att få byta, så man slipper krångla på såhär i framtiden...

• javalady

Det räckte att fylla i papper och godkänna att de hämtade min journal där. Tror jag...

Att byta tandläkare är jag också inne på (dock kö dit jag vill så jag är kvar hos nuvarande ett tag till). Där tror jag att det var jag som skulle se till att journalen kom över. Lite osäker dock.

Den VC jag var hänvisad till var rent otrevliga när jag ringde och ställde lite frågor och när jag pratat med min ena kollega som bor i samma område så visade det sig att även hon fått samma bemötande!

Sen är det väl alltid så att man tycker olika om läkare och ssk beroende på personkemi.

Lycka till och god natt!

Svar på tråden Vårdcentral vid flytt?