• NordTiger

Krossad planering ang FL.

Våran plan var att sambon skulle fortsätta sina studier efter ett års uppehåll (garanterad plats på linjen) efter nästa sommar, då har hon hunnit vara hemma med barnet i 8 månader med vad vi hoppas ska räcka med 4 dagar/vecka eftersom hon bara får 180kr, sen skulle jag då ta över och vara hemma med 7/v och sedan bara hennes studiemedel ej lån för att få motsvarande pengar/månad.

Jag vill verkligen vara hemma med mitt barn så mkt som möjligt så detta lät just som en sjysst plan när vi beslutade oss för att skaffa barn.

Men nu har jag blivit varslad om uppsägning och det ser inte så
    ljust ut (förhandlingar pågår) , och eftersom jag har ett arbete där jag ser hela verksamheten dagligen märks det att denna gång är det allvar.

Om jag blir avskedad kommer jag förmodligen inte ha några jätteproblem att hitta nytt jobb men problemet ligger i att
    du måste ha jobbat 1 år på ett ställe (enligt metalls kollektivavtal iaf,o de e i den branchen jag har lätt att få arbete) för att få ta ut FL.

SÅ, det sket sig.
    Antingen får hon vara hemma mkt längre tills barnet kan börja dagis/jobba extra, eller så får jag helt enkelt låta bli att skaffa nytt jobb, och låta henne försöka hitta något jobb medans jag är hemma med barnet tills hon börjar skolan igen...om det nu ens går....

Ett alternativ är att flytta till billigare lgh också så
    pengar är väl inte det största problemet kruxet är att jag inte vill stå utan arbete när jag har använt mina dagar, för då måste
    hon ev hoppa av skolan _igen_ pga detta och det är hon som är "talangen" i vårat förhållande så det vore ju skönt om hon kunde få ett jobb me högskoleutbildad-lön.

Det kvittar väl iofs...det jag tycker är jobbigt är att jag inte
    vet hur mkt jag kan vara hemma med mitt kommande barn längre, jag kan inte "veta" att jag får vara hemma månader med mitt nya liv.

Hur skulle ni göra? försöka lösa det bäst ekonomiskt, bäst på lång sikt med tanke på hennes yrkesframtid? bäst med tanke på min yrkesframtid? vem ska man dra ut på karriären för? mig eller henne? båda måste ju få vara hemma så rättvist som möjligt...

blä . varför kan inte jänkarna köpa fyrkrafsare för längre, dumma katrina...

• Svar på tråden Krossad planering ang FL.
  • Tyrell

Jag är ingen expert på kollektivavtal, men nog kan en arbetsgivare bevilja FL på eget bevåg. Annars kan de inte anställa gravida kvinnor och det är inte lagligt. Jag tror du missuppfattat facket, vilket är lätt hänt.

• Planet Bob

Att missuppfatta facket hör ju till det vardagliga livet...

Men - Är det inte bara 180 dagar som måste avverkas för att du ska få din rätta procentuella lön från försäkringskassan/facket?

Jag vet (snarare tror) att jag har det så. Jag påbörjade min anställning i augusti och barnet förväntas nästa fredag (!) Men då pratade vi med Försäkringskasan om det här och det räcker alltså att tjejen tar ut 180 dagar, efter det så kan jag ta ut 80% av min nuvarande inkomst. Jag är inte med i metall utan HFT men jag tror inte att det ska vara någon skillnad!

Har jag förstått eller svarat rätt? Har jag det så är det värt att kolla upp, om inte så kan ni glömma mitt inlägg!

Lycka till!

• NordTiger

Jag ska kolla upp det igen även fast jag tyvärr är ganska säker på att vi fick det rätt senast.

Men som Tyrell säger kan dem nog bevilja ledighet ändå på god vilja kanske efter ett halvår vad vet jag.

Imorgon kommer domen förresten ang varslet, hoppas man får gå snart så man hinner fixa nytt kneg kvickt.

• Tyrell

Som sagt kollektivavtal är inte min specialitet....

Enligt lag kan en arbetsgivare inte neka föräldraledighet. Det enda man som (blivande) förälder behöver göra är att tala om tre månader i förväg, innan man vill börja sin föräldraledighet. Det lilla jag kan om avtal säger också att man inte kan avtala bort lagar. Lagen gäller alltid före avtalet.

Sen skall försäkringskassan besluta om din SGI och där finns det massor av villkor som skall uppfyllas för att man skall kunna tillgodoräkna sig en ny lön. Det kanske är något av dem som du blandat ihop.

• NordTiger

det är sant lagen går alltid före avtal...jag ska tala med facket så snart jag vet mer om uppsägningen (1h20min tills domen)

• forslund

hejsan det är inte riktigt sant att lag går före avtal. Många lagar är dispositva med det menas att det går att avtala bort lagen. Men är du osäker på ditt fack på arbetsplatsen så kontakta din fackavdelning eller ring metall direkt i stockholm.
    Ps. hoppas det löste sig till det bästa på dit jobb.

• nabs

tjena... de där 180 dagarna ni pratar om är det antal dagar man måste ha arbetat under ett kalenderår för att vara berättigad till föräldrapenning, facket har inget med föräldrapenningen att göra utan det ligger helt och hållet i försäkringskassans våld och de följer sina regler slaviskt, sedan regeringsskiftet så följer de sina regler slaviskt och maniskt och försöker hitta fa-an i allt när det gäller utbetalade statliga ersättningar... en annan sak att betänka inför föräldraledighetsplaneringen är det faktum att föräldrapengen är ca 80% av SGI. Betänk då att SGI är 80% av Grundlönen (årslönen)

• D4N13L

SGI är inte alls 80% av din årslön. Den är 100%
    Iallafall är min det...

Svar på tråden Krossad planering ang FL.