Krossad planering ang FL.
Våran plan var att sambon skulle fortsätta sina studier efter ett års uppehåll (garanterad plats på linjen) efter nästa sommar, då har hon hunnit vara hemma med barnet i 8 månader med vad vi hoppas ska räcka med 4 dagar/vecka eftersom hon bara får 180kr, sen skulle jag då ta över och vara hemma med 7/v och sedan bara hennes studiemedel ej lån för att få motsvarande pengar/månad.
Jag vill verkligen vara hemma med mitt barn så mkt som möjligt så detta lät just som en sjysst plan när vi beslutade oss för att skaffa barn.
Men nu har jag blivit varslad om uppsägning och det ser inte så
ljust ut (förhandlingar pågår) , och eftersom jag har ett arbete där jag ser hela verksamheten dagligen märks det att denna gång är det allvar.
Om jag blir avskedad kommer jag förmodligen inte ha några jätteproblem att hitta nytt jobb men problemet ligger i att
du måste ha jobbat 1 år på ett ställe (enligt metalls kollektivavtal iaf,o de e i den branchen jag har lätt att få arbete) för att få ta ut FL.
SÅ, det sket sig.
Antingen får hon vara hemma mkt längre tills barnet kan börja dagis/jobba extra, eller så får jag helt enkelt låta bli att skaffa nytt jobb, och låta henne försöka hitta något jobb medans jag är hemma med barnet tills hon börjar skolan igen...om det nu ens går....
Ett alternativ är att flytta till billigare lgh också så
pengar är väl inte det största problemet kruxet är att jag inte vill stå utan arbete när jag har använt mina dagar, för då måste
hon ev hoppa av skolan _igen_ pga detta och det är hon som är "talangen" i vårat förhållande så det vore ju skönt om hon kunde få ett jobb me högskoleutbildad-lön.
Det kvittar väl iofs...det jag tycker är jobbigt är att jag inte
vet hur mkt jag kan vara hemma med mitt kommande barn längre, jag kan inte "veta" att jag får vara hemma månader med mitt nya liv.
Hur skulle ni göra? försöka lösa det bäst ekonomiskt, bäst på lång sikt med tanke på hennes yrkesframtid? bäst med tanke på min yrkesframtid? vem ska man dra ut på karriären för? mig eller henne? båda måste ju få vara hemma så rättvist som möjligt...
blä . varför kan inte jänkarna köpa fyrkrafsare för längre, dumma katrina...