• Emeraldy

Är Patong Beach BARA röj?!

I januari ska vi till Patong Beach med mina föräldrar och vår dotter som då är 9 månader. Vi ser givetvis fram mot resan, men vår glädje har grumats lite av att alla är så negativa till vårt resmål. Vi får bara höra att det är värsta röjstället med hålligång dygnet runt, och folk kan absolut inte förstå hur vi kan åka dit med en 9-månaders.

Vi har aldrig varit i Thailand, men mina föräldrar var där för ett par år sen och bodde då utanför Patong Beach, så de har ju varit där. Det känns konstigt om de skulle återvända till ett sånt ställe som beskrivs, och fram för allt med vår dotter...

Varken sambon eller jag har nånting emot "turistiga" ställen. Tvärtom så gillar vi när det är mycket restauranger, affärer och folk i rörelse. Däremot blir jag ju lite rädd att det ska vara "fullt ös medvetslös", så dottern tvingas ha ögonbindel och hörselkåpor på kvällarna...

Är det nån som har varit i Patong Beach och kan ge en rättvis och ärlig bild. Är det så som vi har fått beskrivet, eller är det bara den svenska avundsjukan som tittar fram..?

Tacksam för hjälp!

Barn behöver kärlek, särskilt när de inte förtjänar den.
  • Svar på tråden Är Patong Beach BARA röj?!
  • villa

Nej det inte bara röj men det är mycket röj. Vi var där 2003 och jag skulle inte valt att åka tillbaks dit. Vi undvek "partykvarteren" så det var inte det som var problemet utan det var alla försäljare, tuktuk-förare etc. De var många och ihärdiga! Men du skriver att ni gillar "turistiga" ställen så ni kanske tycker att det är OK. Hade jag fått välja hade jag hellre bott på Karon eller Kata beach och sedan åkt till Patong på "besök". På Kata och Karon finns också ett stort utbud av restauranger, affärer etc men tempot är lugnare. ( eller så minns jag det).

• Emeraldy
    Villa: Det var i Karon Beach mina föräldrar var, och de ville tillbaka dit. Men när vi bokade resan för flera månader sen så var det redan fullbokat där, därför blev det Patong Beach eftersom mina föräldrar ju hade varit där och gillat även det.

Vi bor på ett hotell som ligger precis i utkanten av Patong Beach.

Som sagt, mycket folk, försäljare osv stör mig inte, det är kanske mest ljudnivån osv som gör mig lite orolig. Att man inte ska kunna sitta och äta middag utan att störas av massa discodunk osv. Fast å andra sidan brukar ju nattlivet inte börja den tiden vi äter middag, så jag hoppas det kommer gå bra...
  • wozzgirl

Jag har bott i Karonbeach och vi var in till patong ett par ggr men jag skulle inte vilja bo där. Det var väldigt mkt ös o stoj hela tiden. Jag skulle inte ens vilja åka dit med min 2-åring.
    Bor ni däremot i utkanten av Patong så kanske det är lite lugnare.

• Emeraldy
    Wozzgirl: Trist att höra... Var det väldigt stojigt hela kvällarna? Jag tänkte, på andra "ös-resmål" jag har varit på, så är det ju relativt lugnt när man är ute och äter middag osv, men sen på natten så är det full fart. Men den tiden kommer ju inte vi vara ute med vår dotter...
  • Tingilya

Det är mycket stök och stoj, lite ibiza känsla.
    Men bara för att ni bor där behöver ni inte vara där hela tiden Det är billigt att ta sig runt med tuk-tuk.
    Karon och Kata är 2 bra ställen. Kata e lugnast, Karon e perfekt, det har både lugn och lite stök typ. Patong är partystället.
    Men jag tror ni kommer ha det jättebra ändå! Det är ju bra att ni inte bor mitt i gröten.

• Tingilya

Å förresten det finns mycket bra shopping i Patong

• wozzgirl

Vi åkte till patong nångång på eftermiddagarna och gick omkring i kvarteren i centrum..
    Stranden var väldigt stor och det verkade finnas en massa aktiviteter o bollspel där hela tiden.
    Sen var det väldigt bökigt på gatorna. Försäljare som ville pracka på en saker, andra turister.... Mkt neonljus och transvestiter som kom fram och ville krama om en o i den stilen.. Kändes inte kul.
    Vi åt dock inte i Patong nåt slag så jag vet inte vad jag ska säga om det.

Men... om ni väljer att åka och vill komma bort härifrån så går det ju prima att hyra en tuctuc (de kostar ju inget) och åka in till Karonbeach tex och vara där över dagen. Om det är helt hopplöst vill säga?
    Men jag tror att ni kan få det lugnt o skönt om ni bor i utkanten av Patong. På vilket hotell ska ni bo? Vad har researrangören sagt om det hotellet? Långt till själva centrum?

• wozzgirl

Jo förrästen.. vi åt i patong, men MacDonalds är ju inget lugnt o fridfullt ställe var man än befinner sig. ;-D

• Emeraldy

Vi ska bo på Hotell Patong Merlin. Det ligger i Patong Beach, men längst ut på stranden om jag förstår det rätt.

http://www.fritidsresor.se/Resorts/travel.aspx?id=16694&cat=2|211&entry=25&dest=66&city=1181&type=cd&hotel=2180

Det var mina föräldrar som bokade resan, så jag vet inte riktigt vad resesäljaren hade för information att komma med. Men jag tycker att säljaren borde ha sagt nåt om det var direkt olämpligt att fara dit med en 9-månaders..?

Känns lite trist allt det här eftersom vi verkligen ser fram emot resan. Har inte velat prata med mina föräldrar om det heller, för jag är rädd att de ska bli ledsna. Resan är ju redan bokad och betald.

Att resa runt, t ex till Karon eller Kata vill jag helst inte göra. Just med tanke på att vi har vår lilla tjej med oss känns det tryggare att vara där det är promenadavstånd och slippa åka nån typ av fordon...

• Peak

hej kul att åka till Thailand - jag har varit där 4 ggr och i Patong bl.a alla gånger! Det beror ju på vad man söker...du säger ju att du gillar "turistiga" ställen och då kan nog Patong passa dig bra! Det finns många restauranger och myvket affärer. Sedan gillar jag ju inte dessa barer med killar (!) och tjejer som "bjuder ut sig", men den gatan kan man ju skippa kvällstid!
    Jag tycker Patong är bra, men gillar också Aonang som är lite lugnare men under uppbyggnad så det har nog hänt mycket sedan jag var där....

Jag skulle annars rekommendera att bara boka hotell de första nätterna och sdan boka på plats, trivs man inte i Patong är det VÄLDIGT lätt att flytta på sig till annat ställe, båtturer är jättebilliga tex. Eller om ni bara vill flytta till "grannbyn" Karon som är lugnare. Det är jättelätt att boka hotell på plats eller även på internet! Det funkar jättebra!
    Första gångerna åkte vi i och för sig charter men sedan har vi åkt på egen hand och det blev mkt billigare än charter-resan!

Ha det så jätteskönt i Thailand - är jätteavis på er som åker dit!! Längtar tillbaka och skulle gärna spendera min mammaledighet där!

• Emeraldy
    Peak: Resan är redan bokad och betald och det är på samma hotell i två veckor. Det är det ressätt som vi i min familj gillar bäst, vi är lite bekväma av oss Räcka ut tungan Karon var vårt förstahandsval men där var det fullbokat.

Nu har jag väl tyvärr fått bekräftat att Patong är rätt stökigt, men som du säger så kanske vi kan undvika de främsta partygatorna...

Jag har varit på "lugna" resmål, och då blir vi bara uttråkade, så liv och rörelse avskräcker oss inte. Det jag främst är orolig för är helt enkelt att det ska vara så pass livat att det inte går att sitta på en restaurang och ha trevligt...
  • Peak

även om resan är bokad så kan ni ju ta en tur till ett annat ställe - hotellen är så pass billiga att ni inte "förlorar" så mycket på det ändå!! Jag är lite kräsen av mig och vill helst bo på hotell med pool och bra standartd och så....vi bodde tex på ett spa för jag tror det var 800bath per natt för två pers alltså! 200kr Så det är inte omöjligt och res runt lite på dagsturer eller sov en natt på annat ställe - ni kanske vill åka tillbaka och då kan ni lätt boka allt själva!!

• Emeraldy
    Peak: Själva hotellet vi ska bo på tror jag är jättefint, de kraven brukar vi ha

Sen tycker jag det känns lite läskigt att resa runt mycket med dottern... Det är ju inte direkt så att vi har med oss bilbarnstolen under armen... Jag kanske är lite nojig, men jag tycker det känns skönt att bo på ett ställe där jag vet att allt finns inom promenadavstånd!
  • Elli47

Nejdå. Vi bodde i Patong för två år sen med våra barn och inte var det något särskilt röj. Man är ju inte tvungen att vara ute på stan mitt i natten om man inte vill. Nu i år ska vi bo i Karon helt enkelt för att det var billigast så... men jag skulle hellre bott i Patong just för att det är större och det finns lite mer att välja på av allt.

På Hotel Paton Merlin har jag bott en gång för längesen och det var åtminstone då ett jättefint och bra hotell med snyggt poolområde, nära till både havsbad och centrum.

• Emeraldy
    Eva: Vad glad jag blir av att höra det! Nu känns det lite bättre!
  • Peak

klart att det kommer bli bra!! det blir det nog vart du än åker i thailand sant det där du sa med bilbarnstol osv...vi hade ju inte barn när vi reste! men är rätt säker på att det kan funka annars också! vår son är bara 3 mån så resandet får vänta ett litet tag till iaf!

Svar på tråden Är Patong Beach BARA röj?!