• tovelito

har du lite tallin tips???

Hej där!!!
    Vi ska till Tallin den 17 november. Någon som har lite tips om billiga köpcentrum, restsuranger med skapliga priser, någon som vet vad en permanent kostar? Hur är det med barnkläder? Rekommendera gärna namn på affärerna eller annat sevärt!!
    Hoppas på svar!!!
    MVH Tovelito.

• Svar på tråden har du lite tallin tips???
  • wozzgirl

Åk in till Gamla stan (Wanha kaupunki) Där är allt ni behöver. Lugna mysiga restauranger, små butiker, sevärdheter...

Tallinn utanför gamla stan är inte så mkt att hurra för. Det är mest gråa fallfärdiga hus som påminner väldigt mkt om dess förflutna då det gäller sovjet etc..

Skulle jag åka till tallinn o ha en dag där så skulle jag spendera den i gamla stan.

• Melon

Hej

Jag var i Tallin för några veckor sedan. Det finns ett stort köpcentrum som ligger inne i city, precis vid gamla stan. Det finns massor av affärer med varierande priser, men mycket är billigare än i Sverige. Köpte en hel del kläder (både till mig själv och sonen) och smink på den största butiken där inne (kommer ej ihåg namnet riktigt, men det sluta iaf på maja)
    När det gäller resturanger, var vi på en jätte mysig. Den hette Catedralen och ligger precis bredvid den stora Katedralen inne i stan.
    Vi köpte stickade tröjor, mössor och vantar av "tanter" som sitter i gamla stan och säljer (efter muren). Väldigt fina grejer och billigt.

//Linda

• tovelito

wozzgirl: Tack för ditt svar
    Ska skriva upp namnet så jag kan ta med mig det dit
    mvh Tovelito

• tovelito

någon sa till mig att tar man sig med Taxi utanför stan så är det ännu billigare där på dom varuhusen...nån som vet?

• Pokergirl

Skulle varmt rekommendera att ni besöker ölstugan, ligger alldeles intill torget, gamla stan. Kommer inte ihåg vad den heter exakt men supertrevlig stämning och en massa mat!

Min nya livsstil Du är vad du äter www.familjeliv.se/Bloggar-4-4/b34656.html
  • nublu

Tallinna Kaubamaja heter varuhuset. Att klippa sig är tokbilligt men det underlättar om man kan ryska.

Mat och öl är enklast att handla på NordeCentrum nere vid hamnen, smidigt om man ska åka färjan och billigare än tax-freen.

Barnkläder; rekommenderar Minitex och Lenne - www.minitex.ee och www.lenne.ee.

I gamla stan (Vana Linn) finns en helt underbar pytteliten restaurang som heter Vana Ema Juures (Hos Mormor). Billig och god estnisk husmanskost. Finns tid över kan jag rekommendera Kesk Turg (Centrala Torget), där finns allt möjligt, från potatis och gurkor till galoscher och jackor.

Och jo, jag älskar Estland!

• vindfågel

Tack för bra tips om Tallin! Jag ska dit på spa om några veckor och kommer nog att ha lite tid över för shopping:)

• nublu

Ûlemiste och Sikkupilly är två bra shoppingcentum. Kalev (Estlands motsvarighet till Marabou) har en liten butik i Gamla Stan. Missa inte Tallinns äldsta café Maiasmokk.

Och nej, inte ett sabla dugg sugen på att åka till Tallinn blir jag heller...

• tovelito

nublu: Tack för dina utförliga tips....då har vi lite att gå efter

Svar på tråden har du lite tallin tips???