• Mahalin

5-åring med insomningssvårigheter..

HEJ! Våran 5-åring har alltid varit väldigt aktiv och haft svårigheter att vara stilla. Vid läggdax så läser vi bok tillsammans, pratar en stund och försöker varva ned tillsammans. Sen hinner han knappt lägga ned huvudet på kudden så ropar ha. -Kan inte sooova!! Även om någon utav oss lägger sig bredvid så ligger han inte still. Han kan helt enkelt inte slappna av!! Är det någon som har liknande erfarenheter eller några konkreta tips på hur man ska få det att fungera bättre. Till saken hör att han kan vara hur trött som helst och han är alltid uppe med tuppen. Pigg och glad! Tur är väl att när han väl somnat så sover han hela natten.
    Tacksam för råd..eller stöd från familjer i liknande sits..ibalnd kan jag få för mig att nåt är fel..

• Svar på tråden 5-åring med insomningssvårigheter..
  • JennyOEmilia

Kan han inte få ligga lite själv inne i sängen efter sagan och bläddra lite. Så gör vi. Emilia somnar inte så lätt. Men vi läser EN saga 19:30 och kan hon inte somna efter det så får hon ligga och läsa själv. Hon har även en liten bandspelare som hon kan lyssna på sagor. Det är ingen idé att tvinga henne att sova. Men jag har det kravet att hon ska LIGGA i sin säng när det är läggdags.

• Mahalin

HEJ!

Jo, tack för tipset, vi har provat det och för det mesta fungerar det, men det blir så himla sen kväll för honom. Han kan ligga och läsa till nio, halvtio en vardagskväll och det vill vi ju inte. Han lägger sig normalt efter bompan klockan sju för vi ser ju att han är trött, men han har så svårt att slappna av. Bandspelare har vi inte prova, det ska vi göra!
    TACK!

• JennyOEmilia

Han låter precis som Emilia! Hon har också svårt att slappna av och komma till ro. Men hon är väl egentligen en kvällsmänniska då. Jag är ju INTE en kvällsmänniska. Jag lade mig alltid kl 19 när jag var liten och mamma behövde inte tjata. Men alla är olika.

Emilia lägger sig 19:30. Men det beror ju också på när man måste gå upp på morgonen. Hon börjar inte dagis innan 9:30, Så hon behöver inte gå upp så tidigt.

Hoppas det går bra med bandspelaren.

• kucali

Lite tips kanske; vår sjuåring har alltid haft svårt att komma till ro men vid ungefär 5 ½ år så orkade vi inte hålla på i timtal att få honom till att somna, så vi satte os ner och tänkte till vad man blir trött av, testade oss fram och till slut så funkade det.

Ett varmt bad med mysbelysning i badrummet efter barnprogrammet. Ett glas varm mjölk gör en lite luddig. Inte äta för stabbig mat alldeles innan läggdags; mätt ska man vara men inte så att magen måste arbeta rejält. Dämpa belysningen i huset, helt enkelt varva ned och tala med lägre och lugn röst fram till det är läggdags. Stäng av TV:n, stäng av telefonsignalerna och kör t ex klassisk musik eller soft jazz på skön volym.
    Rutiner kring läggdags; samma varje kväll med tandborstning och toalettbesök. En saga att läsa eller sagoband; inte både och. Nattlampa för mörkrädda barn. Vi ligger inte bredvid längre; vi tog bort det när han bara snurrade runt runt och det blev varmt och svettigt. Kanske fönstret lite på glänt så frisk luft kommer in i rummet.

Lite av de här grejerna fick vår unge herre att gå från två timmars insomnande med kissa, dricka, hungrig, varmt, ensamt, mörkrädd, whatever, till att han somnar själv på fem röda!

Lycka till, hoppas ni får någon lösning på det hela. Bara för att det funkade för oss behöver det ju inte funka för er, men det kan vara värt ett försök?

• Maira82

Jag har en 5 årig son som inte vill lägga sig ALLS när jag säger till honom så det blir alltid bråk när han ska lägga sig, han är en nattmänniska har jag märkt

vad ska jag göra åt saken, pojken stor vägrar att lägga sig när det är dags att sova

Snälla ge mig många råd o tips på hur det ska funka på kvällen

Ha en bra dag
    Kramar

• JennyOEmilia

Börja nedräkning kanske? Säg till 1 timma innan. "Nu ska du gå och lägga dig om en timma..." Sedan om en halvtimma..."Nu är det läggdags om en halvtimma.... osv..."

Uppmuntra honom om han sköter sig. FÅ han att känna sig duktig och stor om han sköter sig. Fråga honom vad han vill göra innan läggdags och begränsa det till en viss antal. Tex EN saga, EN sång...

Kucali har ju skrivit en hel del tips också.

• mace77

min 3,5 åring är likadan, han skulle nog kunna somna kl 19 men somnar sällan innan 20 vi går alltid upp efter bolibompa och då har han ofta fått en frukt till tvn så vi vet att han inte är hungrig(för det är en grejerna han kör med) sen tandborstning och kissa och sen komme rhan alltid igång att leka på sitt rum precis när vi ska läsa saga....så då får man tjata en stund sen läser vi och ev lyssnar han på skiva efter det...men jag tror vi ska ta bort att lyssna på skiva för han sätter sig upp då och slappnar inte alls av. ofta ska han kissa/bajsa (och det kan man ju inte veta om han bluffar eller inte....sen får han ju iof sova ut på morgonen men sen när jag börjar jobba får vi nog försöka lite mer att han somnar direkt

• lillam82

hej har samma problem som er andra här.. har en liten tjej på 5år som heller inte kan somna på kvällen... plast systern som é 3år somnar så fort hon lägger huvudet på kudden fast min 5åring vill bara inte somna.. man blir rätt trött i längden på att alltid bli sur o srg vid läggdaxs... har nu provat att plast pappa nattar barnen o det går bättre fast min lilla envisa 5åring bara skall gnälla om allt fast har man tur sover hon vid 21 tiden.. som tur é jag ledig mycket eftersom jag jobbar natt i vården o så hon har ofta sovmorgon o börjar inte dagis för en 9.30 el é ledig..

vi har provat banspelare, läsa böcker, ligger brevid, sitta brevid, lämna o stänga dörren osv..

undra om det é en period som alla ungar går igenom när dem é runt 5år?

• Mahalin

HEJ alla och tack för alla tips. Det som känns bäst i hela den här disskutionen är att vi i våran familj inte är ensam om detta problem. Har oxå förutom 5-åringen en 3-åring som somnar hur lätt som helst, men som sagt alla barn är ju olika (å tur är väl det..). Det går bra ibland och ibland går det mindre bra med läggningen. Har faktiskt vid flera tillfällen börjat ligga kvar med honom en liten stund sen vi släckt lampan, ville helst slippa det men han blir trygg av det och somnar mycket fortare, håller gärna min hand hårt samtidigt. Det som är synd är att det är bara jag och inte pappan som ska ligga kvar. Men när jag är borta så går det hur bra som helst med pappa (som dessutom slipper ligga kvar, då är det mer GodNatt vi syns imorgon). Jag har väl som mamma varit alldeles för "snäll" när han var mindre och har skämt bort honom lite medans lillebror måst klara sig själv mycket tidigare. Tur är väl att egentligen gör det mig inget, det är mysigt att ligga nära varandra, men vissa kvällar orkar man ju bara inte..blir ju lite egen tid, dessutom är jag höggravid igen och orkar inte vara uppe så länge = lite tid med min gubbe, (ja,ja den tiden kommer väl tillbaka nån gång)
    Ha det alla mammor och pappor!!

• bellanbus

Min dotter är med ett energiknippe o har svårt att komma till ro på kvällarna. Jag trodde först att det var i samband med att vi flyttade för 1 1/2 år sedan för det var då allt började. Hon har alltid somnat när jag lagt henne o jag har aldrig behövt o ligga hos henne, hon lyssnar alltid på nån CD-bok (Disney) o det har vi gjort sedan hon var typ 1-1 1/2 år. Men nu är det HELT omöjligt, varje kväll så blir vi ovvänner för att hon tramsar o inte vill/kan. Hon är på dagis mellan 8-16.30 varje dag samt att hon har aktiviteter o leker med kompisar när hon är ledig o på eftermiddagar. Hon är allt annat än understimulerad, men ändå är hon inte trött. Jag vill att hon ska sova till 20 så vi börjar vid 19.15, med rutinerna...
    Det är kanske så att detta är en period, min flicka blir 6 i januari så det kanske vänder när de börjar skolan eller nåt...Vad vet jag, skönt iaf att höra att man inte är ensam!!

• bellanbus

Läste lite längre upp att man ska förbereda barnet...det fungerar säkert, men så här små barn har ingen tidsuppfattning, säger man om en kvart till ett barn så kan inte barnet veta hur mkt man hinner på en kvart så som vi gör, därför förstår ändå inte barnet varför det "redan" är dags när vi säger att "nu har det gått en timme" för dem så har man ju precis sagt det... Men man kan säkert förbereda genom att säga att snart är det dags o så, men att ge tider är nog inte något som jag tror fungerar...

Svar på tråden 5-åring med insomningssvårigheter..