Att man får fylla i många uppgifter för att få adoptera tycker jag är bra - adopterade barn är utsatta och jag tycker att man ska kolla att de som adopterar verkligen är lämpliga. Sen kan ju kontrollerna vara extremt komplicerade och i vissa fall inte relevanta, men överlag tycker jag att man ska vara noggrann. Jag vet en kvinna som adopterades tillsammans med sin bror till en familj som inte har behandlat henne alls bra. Det verkar som om de egentligen bara ville ha brodern men "tog henne på köpet". Hon är lätt förståndshandikappad och har inte alls fått det stöd och den hjälp hon borde ha fått, föräldrarna har tagit med hennes bror men inte henne på semestrar etc. Hon har som tur är kommit i kontakt med en stödfamilj som har hjälpt henne, men hon är en ganska trasig människa idag, blir lätt utnyttjad av män mm. Så i det fallet borde kontrollerna ha varit striktare.
Men jag förstår ju att man som adoptivförälder tycker att det är jobbigt och påfrestande att granskas i detalj men det finns nog ingen annan lösning, om man inte ska riskera att en massa barn kommer till olämpliga hem.
Sen håller jag inte alls med Caca om att det är de blivande adoptivföräldrarna som ska sätta riktlinjerna för hur adoptioner ska gå till. De ska naturligtvis vara med i processen, men adoptionerna ska ju trots allt vara till för barnets bästa, och då tycker jag att t ex barnpsykologer, kuratorer, läkare mm måste vara involverade.
Detta handlade visst inte alls om åldersgränsen, men jag vet nog inte riktigt var jag står i den frågan. Som flera andra har skrivit ska man nog fokusera mer på åldersskillnaden mellan barn och förälder än ålder.