• wakkie

koka rödvin mot järnbrist?????????

nu behöver jag hjälp. Fick tips att man ska koka rödvin så alkoholen försvinner o dricka, ska fungera jättebra om man har lågt järnvärde som nu jag har, men en sak undrar jag ver, hur länge måste man koka innan all alkohol är borta ur vinet??????????????????????????

• Svar på tråden koka rödvin mot järnbrist?????????
  • blonde redhead

Alltså du behöver dricka stora mängder för att få i dig mycket järn av rödvin. Och man vet inte säkert hur mycket man måste koka det för att det ska försvinna. Stormkoka i tio minuter kanske?

Köp blutsaft istället, så får du i dig betydligt mycket mer järn

• Hondan

Oj, aldrig hört talas om! Men alkoholen försvinner väl ganska omgående när det väl börjat koka? Några minuter kanske? ( Du vet väl hur noga det är att INTE värma glöggen så den börjar koka... )

• wakkie

jaha hur mkt då????? tänkte att när jag ändå har en massa flaskor rödtjut så kan jag ju lika gära anv upp det, blutsaften e ju snordyr.

• Hondan

Håller med. Blutsaft är toppen!

• blonde redhead

Kanske 10 liter för att komma upp i en flaska blutsaft (om det ens räcker)..

• Bei Bei

Jag gjorde köttgrytor med vin i för att jag var sååå sugen på doften & smaken (inte alkoholen) under graviditeten.

Stormkokade ca 10 min, lät det sedan stå & puttra länge. *supergott*

Annat tips är messmör, broccoli, blutsaft, jordgubbar, leverpastej.
    Drick inte mjölk till maten då kalcium motverkar till att ta upp det naturliga järnet i maten. Drick gärna citronvatten då c-vitamin hjälper kroppen att ta upp järnet i maten.

♥ Ronja ♥
  • Bonnie Tyler

Alltså blutsaft är suuuuper. Jag trodde jag skulle dö av trötthet förra veckan (v. 15), började med blutsaft och vaknade till på bara ett par dagar!

• Haley

Finns ju annars alkoholfritt rödvin. Riktigt gott dessutom!

• wakkie

hondan=) hehehe ja just det ja, det tänkte ja inte på) då bör det räcka kaske med 10 min?=)

• wakkie

ok tack, äh jag tar o okar lite vin till kvällen då, det kan ju inte skada iaf, =)

• Hondan

Lycka till, det låter ju riktigt spännande! Vad blir bäst tror du? En härlig Rioja kanske?

• wakkie

hahahahaha ja eller en lite franskt lantvin=) asg*
    skål på re!!!!!!!!!!

• TorpSara

NEJ! Det är en urgammal myt för att vin är rött!! Det är INTE någon större mängd järn i vin, även om det är mer än i andra drycker, men det är inget som påverkar ditt järnvärde om det redan är lågt. Spara flaskorna till sen.

• Trollet75

Däremot är det en massa nyttiga antioxidanter i rödvin och annan druvsaft. Jag skulle nog satsa på nåt kosttillskott istället och göra nåt gott av rödvinet, typ rödvinssås eller nåt. Eller ha den i köttfärssåsen vetja, krydda med vitlök och massa örter. Supergott. Laga till den i en gjutjärnspanna så får du lite extra järn oxå!

• Trollet75

Jag kan tänka mig många saker som är godare än stormkokt vin faktiskt *urk*

Svar på tråden koka rödvin mot järnbrist?????????