• Äppelblomma

Hur tapetserar man???

Har aldrig gjort det..och ska nu ge mig på varddagsrummet.. vet att man lapar över lite på varje våd..men hur gör man vid strömbrytare o sånt????

• Svar på tråden Hur tapetserar man???
  • Äppelblomma

lappar över menar jag.. inte lapar

Det jag menar med strömbrytare och sånt är att jag har eluttag och strömbrytare och telefonjack när varandra i samma våd utrymme om jag säger så..

så jag undrar hur man gör så det blir snyggt

• skorpionen7

Enklast är nog att skära ut med rakblad där eluttag och liknande skall sticka fram.

• Bea 84

När vi har tapetserat så tar vi bort själva plasten som sitter för eluttaget. Tapetserar över hålet och skär ut tapeten. Sen sätter vi över plasten igen...

• Äppelblomma

hmm det va smart det

• Bea 84

Ja då gör det inget om man skär lite snett för du trycker ju ändå dit en kåpa sen. OBS...akta dig för stötar bara...hehe

• Missboss

Köp Esey Up tapeter, de är snorenkel att tapetsera med. Det klarar nästan vem som helst av.

• Äppelblomma

har redan köpt tapeterna..som jag måste limma bapå..men hur gör man enklast.. skär av den bit man behöver , limmar o drar på bara?

• em84

hej! va roligt, jag ska också tapetsera själv tror jag, verkar roligt....lite piller och en utmaning..=) lycka till.....vilka tapeter har du valt???

• Bea 84

Lägg tapeten på golvet (eller på bord om du har ett tapetserar bord). Lägg våden med mönstret/färgen nedåt. Rolla/Pensla på lim på baksidan av tapeten och vik den; Vik upp kanterna så dom möts på mitten. Du ska ha limmet "inbakat" i tapeten.

Sen e det bara att tapetsera...glöm inte att ha en borste att borsta tapeten med, så du inte får luftbubblor.

• Bea 84

Hjälp, vad jag är värdelös på att förklara...haha

• Dollars matte

Ja, för allt i världen: Akta dig för stötar!! Ta ur säkringen för det rummet du ska tapetsera, så riskerar du inte att få en stöt om du råkar slinta och komma emot strömförande delar.

Annars har du fått bra beskrivningar på hur du ska göra. Skär våderna ett par cm längre än vad du egentligen behöver, bättre att skära bort överflödig tapet efteråt än att det blir för kort. Ta helst bort golvlisterna innan du börjar också, det blir snyggare om tapeten går in bakom listen och det blir lättare fula glipor om man ska försöka skära ovanför listen. Då behöver tapeten inte heller räcka ända ner till golvet.
    Prova dig fram! Det är inte så svårt när man väl kommer igång.
    Lycka till!

• jeeri74

Stäng av strömmen när du tapetserar vid uttag och så vidare, så slipper du riskera stötar!

Tapeterna brukar i vanliga fall lappa över lite grann. Har du mönster får du tänka på att mönsteranpassa.

Mät hur långa våderna ska vara och dela upp, på med lim, vik ihop och låt gotta sig en stund. Sätt upp och använd en mjuk borste till att få bort luft. Några luftbubblor gör i regel inget, det brukar försvinna.

Tror det är enklas att ta bort lister vid golv och tak så slipper du skära bort tapeten där, utan sätter sen tillbaka listerna över - du kan då lämna en bit där du inte sätter tapet, eftersom det göms sen.

Lycka till!!!

Svar på tråden Hur tapetserar man???