Firar ni Halloween??
Som ämnet antyder. Firar ni Halloween? Hur firar ni det i så fall?? Firar ni både Alla Helgona och Halloween?
*nyfiken i en strut tittar Icapika ut*
Som ämnet antyder. Firar ni Halloween? Hur firar ni det i så fall?? Firar ni både Alla Helgona och Halloween?
*nyfiken i en strut tittar Icapika ut*
Halloween firar vi inte!! På All Helgona åker vi till kyrkogården och tänder ljus och lägger en krans på min mammas grav. Inget annat. Ibland infaller min födelsedag på AllHelgona.
Vi brukar slåss över en pumpa
sedan äter vi gott på kvällen
Firar också både Alla Helgona & halloween, I år ska vi slå till med riktig Halloweenfest.
Min sambo är amerikan, så vi brukar karva en pumpa och dekorera lite hemma med lyktor (och så har vi massor av godis i en pumpaformad glasskål med lock, som jag köpte i USA).
Vi flyttade i våras till ett område med mycket barn, så vi får väl se om det kommer några som trick-or-treatar.
Jag var lite anti-Halloween förut, tyckte att 'utländska seder' inte ska ta över vårt allhelgonafirande, men sedan har jag rett ut att det är två helt olika seder som firas flera dagar från varandra.
Ungar brukar tycka det är kul med 'spökfester'.
Vi ska till min sambos pappas grav å tända ett ljus
Vi firar inte Halloween. Det skulle kännas jättekonstigt för mig att fira en helgdag som inte finns i våran tradition utan infördes av köpmän för att tjäna pengar. Där emot skulle jag tycka att det var en annan grej att fira den om jag skulle flytta till USA, där är det ju en tradition på ett helt annat sätt.
Sen tycker jag att vi har en välldigt fin helg redan att ta vara på.
Vi firar inte Halloween. Vi firar inte heller Allahelgona, tycker inte man kan säga att man firar det, däremot så brukar vi tända ljus på kyrkogårdarna den helgen.
firar inte halloween
Kommer med all förmodan fria halloween, kanske med fest/maskerad (har inte bestämt mig om jag ska gå), har pyntat lite och ska se massor av skräckfilm :)
All helgona kommer jag med all säkerhet inte att fira, mina nära och kära som är döda ligger begraven i min gamla hemstad, ca 60 mil från där jag bor. Lite långt att åka bara för att tända ett ljus.
Vi brukar tända ljus på släktingars gravar på alla helgona....sen är det alltid nån maskerad på halloween som vi går på.
Firar inte halloween... men däremot så ska vi till min sambos pappas grav och tända lite ljus.
Brukar väl ta fram nån dödskalleljuslykta eller nåt, sen går jag på halloweenfest om jag blir bjuden (vi fixade en själva förra året). I år blir det lite party, men inte direkt nån maskerad. Ska på min höjd ha nån spindeltatuering eller nåt
Nix! Affärerna tjänar inga pengar på mig. Hahaha!
Däremot firade jag det när jag bodde i USA och det var verkligen en upplevelse. Där är det en stor grej och barnen älskar det!
Får se om jag kanske ändrar mig liiite när jag får barn.
Bor i usa och firar med pompa och stat!
Firar Halloween, inget stort men det ska karvas pumpa och fixas god mat och så en liten ceremoni. Firar dock inte Alla helgons dag.
Om man inte vill fira utlänska högtider borde man knappt inte fira någon högtid som vi anser är "svensk".
Traditonen med att tända ljus på gravarna har en ungefär femtioårig historia här i Sverige, den importerades från katolska länder.
Jag tycker att det är en fin tradition och brukar tända ljus på mina släktingars gravar men bor för långt bort för att jag ska göra det i år.
Halloween tycker jag är en rolig tradition som jag gärna firar, i år har jag bara ett pumpaljus och har köpt hem lite godis om den kommer några utklädda barn.
Är det att fira halloween att äta godis själv?
Vi firar halloween. Äter pumpapaj mm hos föräldrarna och pyntar. Mina systrar brukar göra i ordning pumpor. Ibland är det nån halloweenfest
Tycker faktiskt bättre om halloween än julen.
alla helgon.......åker till mormors grav och tänder ljus,kyrkogården är så fin den dagen med alla ljus.........
hallowen
karvar ur en pupma och sätter ljus i utanför dörren.....mest för att jag tycker att det är mysigt med ljuslycktor i alla former
Jag trivs inte på kyrkogårdar. Kan hedra min pappa på annat sätt......
Men annars tycker jag om halloween utan att veta dess historia, Rolig helg som man behöver i höstmörkret och sedan är jag dragen åt mystiska och ockulta saker.
Min lillasyster(som är 9år) och jag brukar pynta fint med halloween saker under lördagen och tända massor med ljus. Vi gör eget pynt.
Vi klär oss fint och lite extremt. Sedan bakar jag paj och vi myser.
Men i år infaller helgen så bra att jag även ska ha mitt födelsedagskalas med halloween tårta och glada gäster.
För mig känns både halloween och jul som magiska tider där under kan hända. Glad halloween!
gjorde d förut när barna var yngre då hade vi hallowenfets å så, men nu så blir d inge.
vi kanske köper hem lite godis å sitter samlade å kollar på nån bra film alla vill se ist