• Helen72a

vad e en kyckling igentligen?

Med risk för att bli dum förklarad vräker jag ur mej denna fråga

MEN

om jag ska köpa en grillad kyckling på affären eller köper kyckling filéer... inte e det sådana där små söta gula?.... dom e ju SMÅ ju Fundersam.....

& när kycklingar blir stora så blir det väl hönor... eller Fundersam... men höns kan man ju oxå köpa o då heter det ju höns & inte kyckling Förvånad *förvirrad*

hoppas ni förstår min fråga

• Svar på tråden vad e en kyckling igentligen?
  • kimmye

hehe..jaha nu är jag lika förvirrad som duFörvånad
    Hoppas nån kan svara

• Hannah76

En kyckling är väl en ung höna egentligen eller halv vuxen kyckling? O höns är en äldre höna? Jag har bara tagit för givet att det är så.. Har ingen aning egentligen..*S*

• Cilota

Höns är väl könsmogna tillskillnad från kycklingar?

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • guinevere

Är de inte höns först när de blivit mammor då?

Men dagens broilerkycklingar är väl så pass unga när de slaktas att de mer är barn än vuxna.

• Skogsstjärnan

Ha ha Och för att göra TS ännu mer förvirrad. Broiler, vad är det då?

• usha

som med häst när den har en typ mank höjd då är det en häst anars en ponny  abcd ponny sedan över då är det en häst  jag ser dom som häst ändå och  ingen katt  hihiih    man använder det i tävlingar  i olika klasser   en c ponny tävlat inte med d ponny  jag hadde en d ponny får inte tävla med häst ööööööö jag rider en häst inte katt hahhah 

kyckling  kallas dom kanske upp i en viss ålder  sedan blir dom höns ung höns  hönor 

• Cilota

Ur wikipedia:

"Kyckling, ofullvuxen höna. Kycklingar föds framför allt upp för köttets skull. Dessa kycklingar kallas gödkycklingar eller broiler."

'Diplomati' är konsten att be någon dra åt helvete så att denne ser fram emot resan.
  • Merle

Kycklingar är hönsbarn, höns och tupp-bebisar, skillnaden på de du ser på bondgårdar och de du köper i affären är att de senare, sk. Broilers är av en större sort. (Och hetsmatade för att bli ännu större naturligtvis.)

• Skogsstjärnan

Så, nu är det utrett

• anka82

En kyckling är en höna/tupp som inte blivit könsmogen. De kycklingar man köper i matvarubutiker slaktas när de är ca 5 veckor gamla (har jag för mig att det var).

De är ju inte heller av samma ras som värphönsen och är därför betydligt större. Men de har faktiskt varit små, fluffiga och gula en gång i tiden :)

• guinevere

Broilers/gödkycklingar kallas de kycklingar som blir mat. De föds up snabbare än vanliga kycklingar. Man göder dem för att de ska bli så stora som möjligt så snabbt som möjligt. Alltså får de en stor kropp som ser ut som en vuxens men de är fortfarande väldigt unga. Så då är de kanske kycklingar för att de fortfarande är unga...?

• A med A och R

Jag säger INGENTING Hemlis 

Att städa medans barnen är små är som att skotta snö medans det snöar....
Svar på tråden vad e en kyckling igentligen?