• Dino78

Vad gör jag med 3 dl vispgrädde?

Sambon envisas jämt med att köpa hem grädde utifall  han får för sig att göra pannkakor. I regel så går den ut ur datum och vi måste slänga den!
    Jag äter inte grädde som den är men jag vill inte slänga den!
    Den gick ut igår men jag tänkte att det är välingen större fara om jag gör nåt med den idag?
    Men vad? Har nån nåt tips? Något bakverk? Nån mat? Jag har inga pengar så jag kan inte köpa en massa ingridienser...och Flygande Jakob gillar jag inte!
    Vi har inte ätit middag än, så matförslag tas emot tacksamt med. Please?

DIF i själ och hjärta
  • Svar på tråden Vad gör jag med 3 dl vispgrädde?
  • Sarah å Leia

Släng i hop en kladdkaka och ha grädde till det. Super gott

• Majsan70

Eller gör en smaskig köttfärssås o lyxa till den med grädden. MUMS!!!

• Dino78

Jo, men jag äter ju inte grädde som den är...så det går ju inte

DIF i själ och hjärta
  • TvåM

Säg till maken att man faktiskt kan göra pannkakor utan grädde, så slipper du problemet i framtiden

• Dino78

Har jag inte ens tänkt påatt man kan använda det istället för matlagningsgrädde...det går väl lika bra antar jag.

DIF i själ och hjärta
  • fröken Anna

Grädde går bra att frysa. Den går nog inte att vispa sen, men ok att använda i mat om du inte orkar hitta på ngt nu..

• mjuik

Vispa den och kasta den på folk som går förbi utanför :)

• Dino78
    Kalmarmamman skrev 2006-10-09 17:44:33 följande:
    Säg till maken att man faktiskt kan göra pannkakor utan grädde, så slipper du problemet i framtiden
    Jag har försökt men han ska ha vispad grädde och sylt på sina..själv äter jag bara med sylt, hälften så onyttigt
    DIF i själ och hjärta
  • Dino78
    mjuik skrev 2006-10-09 17:46:14 följande:
    Vispa den och kasta den på folk som går förbi utanför :)
    *asg*

Jaså, man kan frysa den? Då ska jag lkankse göra det? Eller så köper jag köttfärs...hmmm, dilemma!
    DIF i själ och hjärta
  • Cuthalion

Vispgrädde gör det mycket godare än matlagningsgrädde

• Cuthalion

Men kan Ni inte göra pannkakor idag då?

• mjuik

Bra humor jag har. Annars kan du hälla den i islådor och frysa in den. Det är smidigt.

• Valnöt

Gör glass, så kan ni ju äta den när som helst.

Eller frys grädden i islådor som mjuik säger. Bra att ta fram ett par tärningar till såser och sånt. Det går också att vispa grädde som har varit frusen, men den ser lite mystisk ut då.

• Pink Rose

Eller gör en gräddtårta och fira att det är sista grädden till pannkakorna som han köper hem?

• Jennie Brunflo

Gör en gryta och använde den som bas i såsen.

Ha lite köttfärssås.

Koka godis!!!!!!!

Matildas fudge

1 dl sirap
    3 dl socker
    2 dl grädde
    3 msk kakao
    1 msk vaniljsocker
    2 msk smör

Häll allt utom smör och vaniljsocker i en kastrull. Koka upp och låt koka till kulprov. Häll ner vaniljsocker och smör.
    Ta plattan från värmen och rör om häftigt. Häll ut smeten på bakplåtspapper.

Mums!

Ett supergott recept på hemmagjord mjölkchokladkola:

1 dl socker
    1 dl sirap
    1 dl grädde
    1 msk kakao
    1 krm ättikssprit
    8 bitar mjölkchoklad
    3/4 dl hackade hasselnötter

* Blanda ihop alla ingredienser utom mjölkchokladen och hasselnötterna i en tjockbottnad gryta, koka tills du kan göra kulprovet. Kulan ska vara ganska mjuk.
    * Rör i nötter och mjölkchoklad
    * Häll i smord form ca 20*20 cm
    * Ställ att svalna i kylskåp och skär sedan i bitar
    * Vik ev. in dom i smörpapper
    * Förvaras svalt

Chokladkola

4 dl mjölk
    2 dl grädde
    2½ dl strösocker
    200 gr glukos
    40 gr smör
    60 gr mörk choklad

Hacka choklad och lägg alla ingredienser i en rymlig kastrull. Koka till smeten är 118 grader. ( Eller till kulprov.) Häll upp i smörad form och låt stelna. Skär i bitar och slå in i smörpapper.

Chokladkola II

100gr smör
    3 msk kakao
    3½ dl socker
    1 msk vaniljsocker
    1 dl sirap
    2 dl grädde

Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. Häll ner resten och rör om väl. Koka utan lock på svag värme, men det måste koka. Kolan är klar vid kulprov.

Svar på tråden Vad gör jag med 3 dl vispgrädde?