• Mumin

Måla träpanel i taket, vill ha era tips och råd!

Hej! I helgen ska vi måla träpanelen i vårt tak på nedervåningen. Puh vilket slitjobb tänker jag och våndas. Men vi har planerat det länge och nu ska det göras.

Är det någon som gjort det och kan dela med sig av era tips och eventuella misstag?

After all... tomorrow is another day.
  • Svar på tråden Måla träpanel i taket, vill ha era tips och råd!
  • ängeln83

Hej hej.

Vi målade våran trä panel i taket, och väggarna också i somras.
    Eller vi "mjölkade" den.
    Vad ska ni måla för färg?

• Mumin

Vi ska måla vitt, heltäckande.

• bäbistokig

Det gjorde jag på mina väggar med vanlig färg...inte kul, men det gick..Dom i affären sa att man skulle ha oljebaserad färg, å jag förstår varför. den vattenbaserade färgen blir liksom klibbig. Lycka till!

~Stolt Mamma till Leah 20/8-06~
  • bäbistokig

Jo å sen så blev det randigt efter penseldragen så jag fick gå över med rollern innan färgen torkat...så jag rekomenderar..oljebaseradfärg

~Stolt Mamma till Leah 20/8-06~
  • linedja

Jag VET hur man gör... Hela vårat hus hade typ träpanel på golv, väggar och tak.., så här har vi målat en hel del...

Vi fick rådet av en målare att man först ska måla med oljebaserad grundfärg, sedan går det bra med vanlig takfärg. Målar man med enbart vattenbaserat kommer kvistarna att "krypa" ut (lysa igenom) ganska snart, så oljefärgen är mest till för att "täppa till". Vi rollade först och gick sen med pensel och drog i skårorna imellan plankorna.. Det är lite jobb, men det blev jättefint sen..

Lycka till!

Mamma till världens bästa Vilme 051121
  • Mumin

Tack så mycket för era svar!

Då blir det oljebaserad grundfärg med takfärg ovanpå.

• Mumin

En fråga till, snälla ni: Ska man tvätta taket först? Med vad?

• Mi corazón

Vi hade oxå trätak hemma. Vi fick rådet att först måla alla kvistar med shellack därefter med oljebaserad färg och sedan med vattenbaserad takfärg. Men slipper man lacka alla kvistar är det ju kanon, dvs om det räcker med bara den oljebaserad färgen som grund. Om man inte lyckas "täcka" kvistarna kan dom tränga igenom färgen efter ett tag och då kan det bli gula fläckar...inte så fint.

Vet inte om du måste tvätta...det gjorde inte vi men det är nog bra om du dammar av dom först.

• Mumin

Målade ni alla kvistar??!? Vilket jobb! Vi provar nog den andra varianten. Skulle det bli gula fläckar får man väl måla igen om några år...

• Mi corazón

Ja vi målade alla kvistar...men vi hade hjälp av en 8-åring som tyckte det var jätte kul...tur för oss.

• Mumin

Nu har vi varit och handlat färg.  Det finns visst nåt som heter häftgrund, det ska täcka kvistarna och grunda bra - allt i ett.

• Mumin

Hej igen!
    Nu har vi målat ett lager med häftgrund, ett med oljebaserad takfärg och efter affärens rekommendation ska vi ta en snabb strykning till imorgon! Jag har ont överallt!!!!!! Nu dröjer det länge innan jag målar nåt tak igen - men fint blir det!

• Zenobia

Åhh nu blir ja sugen ja med att måla taken. bor i en sportstuga känns det som med bara trä =)

• Mumin

Ja, vi tyckte att det blev för mycket stugfeeling över det. Det blev jättebra med vitt tak, vi är supernöjda - om ack lite ömma .

• Zenobia

Mumin

Kan förstå det, det blir för mycke trä i slut ändan. Vi funderar på att måla hall och köks taket för att få det ljusare.

• Mi corazón

Mumin: det är ett riktigt slit att måla tak. Tur att man efter ett tag glömmer hur jobbigt det är så att man kan ta tag i nästa tak. För som sagt det blir ju stor skillnad och jätte fint!!!

• Mumin

Som tur är har vi fixat allt trätak nu, alltså blir det inget takmålande på lääääääääääääänge! Jag mår faktiskt ovanligt bra, trots tre dagars slit.

Svar på tråden Måla träpanel i taket, vill ha era tips och råd!