• gemelli

HJÄLP, ni måste hjälpa mig. Vad gäller i en budgivning?

Det är så att mäklaren ringde och sa att dom som i fredags hade lagt över oss i budgivningen nu har dragit sig ur.

Dom har alltså varit med och trissat upp priset så vi var tvungen att lägga oss.

Nu när drar sig ur, vad gäller?

Det måste väl ändå vara det sista budet vi gav innan dom som nu dragit sig ur, började trissa upp priset???

Så här gick budgivningen till

Utpris: 1,950
    Vi la: 2,050
    Budgivare 1 la:2,100
    Vi la: 2,200
    De budet stog sig från måndag till torsdag, då en annan (kalla henne budgivare 2?budgivare 2 la: 2,300
    Och budgivare 1 drog sig ur.
    Då la vi: 2,350
    Budgivare 2 la: 2,425

Och nu ringer mäklare och säger att budgivare 2 har dragit sig ur,

Är det då inte vårat bud 2,200 som gäller????

• Svar på tråden HJÄLP, ni måste hjälpa mig. Vad gäller i en budgivning?
  • Vilja78

Det blir ert senaste bud, tror jag. Alltså 2,350.

• Barbaskön

Kan inte själv sådant här men jag skulle nog säga att ert senaste bud gäller och det är 2 350

Ska bli intressant att höra vad andra tycker.

Lyckat till!

• Vilja78

Ni kan ju alltid försöka med att säga att ni då bara vill betala 2,200, men då riskerar ni
    1. att säljarna kanske inte vill sälja till det priset
    2. Att ni får nån som vill bjuda över det.

• Miss Lau

Det är vanligt att mäklaren frågar de som lagt näst högsta budet om de vill fullfölja. Men det är egentligen inget bud "som gäller" utan säljaren kan välja att börja om med en ny budgivning om han vill.

Ofta kan säljaren tycka att det är jobbigt när den som lagt högsta budet drar sig ur. Är det bara ni kvar som är intresserade kan ni testa att lägga er lite under ert sista bud. Kanske vill säljaren bara få sålt NU.

• gemelli

Men vi la ju 2,350 för att budgivare som drog sig ur la ju budet på 2,300. Då har ju dom varit med och pressat upp priset och sen dragit sig ur.

• Vilja78

Men de kan ha lagt sig för att de har insett att de inte har råd med så mycket som deras sista bud. Alltså har de lagt ned sitt sista bud. De kanske är mer än villiga att betala 2,300

• Barbaskön

Tja ni har ju också varit med och pressat upp priset...... det är väl det som är budgivning?

Det kan ju vara så att budgivare 2 kände sig pressad och hängde med och sedan insåg att det gått för långt....

Ni kanske kan förhandla om att få något mer på köpet, någon slags försäkring eller annat som ska ingå i köpet?

• Vilja78

Därför ligger bollen nu automatiskt hos er. Om ni nu lägger ned er sista bud, så går ju egentligen frågan tillbaka till dom som lagt sig, ifall de är villiga att köpa för sitt näst sista bud, om du förstår vad jag menar.

Sen kanske de har lagt sig av helt andra skäl och då kan ni ju försöka att förhandla om priset lite, som nån var inne på redan.

• gemelli

Okej

Men om vi drar tillbaka vårat bud på 2,350 och lägger ett nytt bud på 2,200 och så får vi se om säljarna är intresserad av de budet???

Kan man göra så?

Svar på tråden HJÄLP, ni måste hjälpa mig. Vad gäller i en budgivning?