röd i rumpan..vad göra?
Min dotter är röd om rumpan? Vad kan man göra för att både förbygga o lindra? Har hört att vissa blöjor e bättre än andra tex..
Min dotter är röd om rumpan? Vad kan man göra för att både förbygga o lindra? Har hört att vissa blöjor e bättre än andra tex..
ska lägga till att hon bajsar flera gånger om dagen, småbajsar. Jag helammar
Inotyol...helt klart bäst. Garanti från mig
Finns på apoteket...
smörj med bröstmjölk eller inotiyl salva eller nån annan. ej puder!
Blöjor verkar vara individuellt. pröva dig fram..
Lufta är det absolut bästa annars tycker jag att Inotyol salvan är jättebra.
Idomin salva är oxå bra,,, tar det direkt jag ser att min tös börjar bli röd så rättar det till sig fort...
Om du vill, har råd, och ork - testa tygblöjor! Det har funkat superbra på vår dotter!!
Annars rekommenderar jag Inotyol (Apoteket) efter varje blöjbyte.
En viktig sak är att rumpan alltid ska vara SNUSTORR när man sätter på blöjan!
Dutta med torr tvättlapp eller hushållspapper, tills det inte klistrar fast längre... DÅ är rumpan torr. Att stänga in en fuktig rumpa i en tät blöja är lika med RÖTT IRRITERAT...
Jag tror på att lufta rumpan, så mycket det bara går!
Lite kiss här och där får man ta. Se till att rumpan alltid är torr när blöjan åker på. Tar lång tid att luft torka en våtservett torkad rumpa.
Bröstmjölk eller inotyol är bra. Och tvätta gärna med olja inte vatten!
Åh, glömde, nästan det viktigaste - tvättservetter, såna våta, var rena mardrömmen för oss! Lilja reagerade supersnabbt på det, det är ofta massa kemikalier i, vettu...
Torra tvättlappar, doppas i vatten, det räcker. Och olja, som bomman skriver, men vi har alltid kört vatten, det har funkat.
Bada, låt lufta så hon är riktigt torr och mjukt och sen smörj med inotyol
Viktigt att se till att barnet är HELT TORRT innan blöjan sluts.
Ett riktigt gammalt knep vid röd bebisrumpa är vanligt potatismjöl som pudras på som vanligt puder. Men se till att rumpan är helt torr annars klibbar det. Jag använde i stort sett bara det när mina killar var små.
Vi provade först Inotyol men tyckte inte det hjälpte så bra. Fick tips här på FL om Bepanthén som fungerar super och är mycket lättare att smörja in då det inte är så tjockt som Inotyol! Även Bepanthén finns receptfritt på Apoteket.
DEt finns en salva på apoteket som heter Silon som vi använder på vår son och den har funkat jättebra för oss, även när han bajsade som mest. Kan instämma om tvättlappar, dom gula gammla hederliga tvättservätterna kan "riva" i rumpan så dom använder vi inte när det är rött och vissa av de nya tvättlapparna reagerar han på något i, testa dig fram till vilken sort som funkar bäst på eran bebis!
När min son hade röd stjärt nyligen var jag extra noga att hålla torrt efter att jag använt våtservetter. Sedan tog jag potatismjöl och efter bara kanske 2 dagar var det bra. Viktigt att byta blöja ofta förstås så det inte blir motsatt effekt om potatismjölet blir vått. Men det är ju lättare att använda det med killar i varje fall då det mesta kisset lämnar framme i blöjan
Ett bad sedan inotynol och mycket luftning av rumpan....funkade på min lilla på en dag
Essica; varför inte puder?
Det har funkat bra för oss.... det och Inotyol.
När våran lilla fick blöjeksem smörjde vi med idominsalva och sen initiol på det. Funkade jättebra!
Vår son hade väldigt röd rumpa tidigare (är nu 3 månader) men efter att vi började föna rumpan med hårfönen har det blivit kanon bra. Inga probelm alls.
Vi ställer in fönen på den minsta värmen och minsta pådraget, så det känns som en ljummen sommarvind. Han älskar att bli fönad inte bara i rumpan utan även på resten av kroppen. Uppskattas mycket efter bad.
/Marlene
Natusansalva och ofta blöjbyten
Bada henne i går sen fick hon ligga o luftorka rumpan, hon både bajsa o kissa under den korta stunden he he...i morse tyckte jag redan att det såg bättre ut. Har köpt Inotyol i dag o smörjt på. Så nu ser det bättre ut.. tack för alla goda tips