• Västeråstjej

Tapetsera på garderoben

Hej på er!

Nu i väntans tider funderar jag väldigt mycket på hur det ska se ut i det blivande arnrummet. Vår tanke är att vi ska göra iordning det ganska snart men ändå bo kvar i det rummet innan bebisen får ha det för sig själv. Ska måla väggarna i någon naturfin färg och då kommer jag till mitt lilla problem.

Längs en hel vägg har vi inbyggda, gamla garbderober. Vi har verkligen inte lust att bygga om dom så dom får vara. Vet inte vilken färg jag skulle måla de i heller... Skulle kunna tänka mig att tapesera något fint motiv längs den väggen. Typ Lönneberga eller nåt sånt.... men vart får man tag i sånt?! Och har ni någon annan idé på hur jag ska göra?

• Svar på tråden Tapetsera på garderoben
  • Västeråstjej

Puffar upp lite och hopppas på idéer!

• Slumraren

Skulle du alltså tapetsera om ni trots allt river ut garderoberna? För nu just är väl den väggen täckt av garderobsdörrar? *kliar mig i huvudet*

Om det finns vägg runt dörrarna så kanske det skulle bli häftigt att tapetsera väggen och ta upp en färg som finns i tapeten och måla dörrarna den färgen. Pedagogiskt och bra är förstås att måla dörrarna olika färger, och sen tala om att gosedjuren finns i garderoben med liiila dörr, medan kritorna finns i garderoben med guuuul dörr.

River ni ut garderoberna så har ni en hel vägg att jobba med. Jag antar att de flesta tapettillverkare har barntapeter, men om någon viss tillverkare har tjing på Lindgren-motiv vet jag inte. Tänk på att det kan vara knepigt att hänga tavlor och sånt på en jättemönstrad och "orolig" tapet. Men ni kanske har andra väggar för sånt?

Ett alternativ är förstås att måla väggen en fin färg och sen själv göra ett motiv t.ex. mitt på väggen. Låna en oh-apparat, rita av önskat motiv på plastfilm, rikta apparaten mot väggen och vips blir det superenkelt att rita motivet på väggen!

Oj, vad inspirerad jag blev! Önskar att jag hade ett rum att pyssla med...

• Slumraren

www. borastapeter. se (skriv ihop) har två barnbårder, kolla under nyheter. Pettson och Findus, åsså Karlsson på taket. Några tapeter ser jag inte till...

• Västeråstjej

Tanken är att garberoben ska vara kvar och att jag ska tapetsera på dörrarna. Först måla kanterna i samma färg som de övriga väggarna och sen ha något typ pusslat samhället på dörrarna...

• Slumraren

www. durosweden. se har barntapeter och bårder ser jag nu. Hoppas det inte klassas som reklam att jag nämner vissa tillverkare?

• Mollie

Min erfarenhet att tapetsera på garderobsdörrar är mycket dålig!

Dels är det svårt att få bort, vill man få bort det krävs en hel del arbete... Om jag vore du så skulle jag försöka att tänka ut nått annat... Har ingen idé själv just nu.

Men planerar man att byta ut dörrarna så kan man ju göra vad som helst, typ! Kanske måla någon(inte alla) svart(griffelfärg) så man kan rita med griffelkrita på dem?

M.

• Nåran

Gå in på Måleributiken, Alvik, finns på nätet, man kan betälla från dom och de har ALLT! (Sök på google...) Skulle tro att det är www.maleributikenalvik.se, men jag är inte säker.

Lycka till. E

• Västeråstjej

Ja, griffelfärg har jag också funderat på men risken är ju då att barnet tror man får rita på alla dörrar...? Ska kanske senare i livet byta ut garneroberna och därför gör det inget om tapeten är svår att få bort sedan.

• irrbloss

Måste få varna lite. Tapeter på garderobsdörrar är fult! :)
    Det är svårt att få snyggt och det blir bara konstigt. Har just flyttat in i en ny lägenhet och går omkring och stör mig på att jag inte har råd att fixa dom där jäkla garderoberna :)

• evita

boråstapeter har i alla fall en barnbård med emil i lönneberga... den har vi i olivers rum...
    angående garderobsdörrarna skulle jag nog inte heller tapetsera på dom... dels för att det är svårt att få snyggt och dels för att det är ännu svårare att få bort... nää... då skulle jag hellre måla... tipset om overheadapparat var bra... ska fundera lite på den så kanske jag lånar det tipset...

• Västeråstjej

Ja, ni har kanske rätt i det. Men en sån fondvägg vill jag nog ha iallafall

• maem

hej
    Vi har precis tagit bort tapet på garderobsdörrar... det var faktiskt inte så jobbigt. vi sprayade dörrana med vatten+ diskmedel sen satte vi upp plast över o nån dag senare gick det lätt att skrapa bort.
    Om jag var du skulle jag måla dörrarna ( om de behövs) sedan skulle jag köpa bilder (finns även bårder) som man klistrar upp, finns tex. på bauhaus rel. lätta att ta bort o fint finns tex. nalle puh. Eller måla själv som undraren föreslår.

• Mollie

maem, det är nog lätt beroende på ert underlag. Det kan variera! Vi hade ett mindre helsike kan jag lova dig. Min far sa att det berodde på färgen som var under OCH limmet! Dessa tapeter var dit satta på 70-talet och sen dess så har det förmodligen utvecklats till det bättre...?

M.

• druttendrutten

Nej min personliga åsikt är TAPESERA INTE på dörrarna måla dem vita och leta fram något finnt motiv som passar barn och måla det direkt på dörren och tröttnar man så är det lätt att stryka över med den vita färgen och sedan om man vill så kan man ju måla nytt motiv så skulle jag ha gjort. Själv har jag valt att målaväggarrna och måla egna motiv på mina väggar i våran barn kammare men motiven kommer upp senare när man vet vad det är för något som kommer.

Svar på tråden Tapetsera på garderoben