• jannice

Mina tips - för er i väntans tider

Det var inte länge sedan jag gick med min mage i vädret, min dotter är nu litemer än 5 veckor och *uj* vad tiden rusar iväg....Älskade att läsa andra mammors tips inför förlossning etc när jag var i de sista veckorna...så jag tänkte delge lite som jag gärna skulle gjort /inte gjort....För de som vill läsa, alltid är det någon som kommer på något eller så...

* passa på att sova sista tiden, försök inte vara "duktigare" än ni måste, er bebis kommer inte visa ngn hänsyn genom att sova längre när den tittat ut! :D

* bunkra med mat i frysen, man glömmer att äta första tiden plus att jag knappt hann kissa, vilket gjorde att min mammas förråd med fryst mat var helt underbart!

* Tacka nej till besök på BB och hemma den första tiden om ni känner för det! vi sa nej till väldigt många, bebisen finns kvar! jAg var sååå trött och grät mest i början , så det var så skönt att sitta själv med en kopp te och mysa i soffan bara...

Bra att ha hemma till bebben/dig:
    -lite blöjor
    -röd-i-stjärten-salva
    -några ombyten kläder
    -napp ( om ni ska använda det)
    -amningsilägg och amningsBH
    -kräksfiltar (eller ngt liknande)
    -små lakan att ha i er säng , om bebben ska sova där! (jag klippte sönder gamla lakan, det blir lite kräks i sängen...)
    -en bra bok om småbarns utveckling (kul att läsa medan ni amamr...)

Bra till förlossningen
    - sugrör (svårt att dricka liggande...)
    -innetofflor
    Sen är det allt annat som alla andra skriver att de ska ha i sin BB väska, men sugröret och innetofflorna är oslagbara...Mina kläder/trosor som jag hade med använde jag ingeting. Det är underbart att gå i sjukhusets kläder och slippa bry sig om kräks och annat...Dessutom är alla lika "snygga" på BB.....

Ja, det var väl lite tankar o så som jag hade....
    Lycka till med era bebbar!

Kram/ Jannice och Isola

• Svar på tråden Mina tips - för er i väntans tider
  • MammaU

Tack, matnyttigt! Ska spara till längre fram! Grattis till lillan

• ballerina

Grattis till dottern å tack för tipsen! sugrör hade jag nog aldrig kommit på men kan tänka mig att det kan vara bra!

• Julia76

Tack för jättebra tips!

• Jekaal

Tack för tipsen. Det är sånt som bara den som varit med om det kan ge, sen är det ju naturligtvis olika för alla, men detta ska jag verkligen ta med mig i tanken. Sugrör, har dom inte sånt på BB? Det kan ju vara bra att tänka på. Grattis till dottern och lycka till.

• Nåran

Vad bra att du sa till om sugrör!! Tofflor hade jag med förra gången, och de blev skitäckliga eftersom jag hade på mig dem när jag födda Tova... Och dagarna efter, sen slängde jag dem när vi kom hem!
    Tack för tipset!

E

• Lilou

Tack sa jattemycket for dina tips! Valdigt valbehovda! Tack tack tack!

• skidan

Grattis till tjejen

Kan fortsätta med ett bra tips. Köp apotekets bh som jag tror heter cerafix. Den är toppen att ha på natten med amningsinlägg i. Vi köpte ett madrasskydd till vagn på jysk. Det använde vi i vår säng för att stoppa om tjejens lakan för att undvika kräks. Det kostade 50kr. Betydligt mer prisvärt än snugglnest.

Svar på tråden Mina tips - för er i väntans tider