• Upptagen

Foglossning eller ischias?

Vad är skillnaden? Jag trodde jag hade blivit fri från mina besvär, men tji fick jag! Igår kväll började jag känna att det stack till på ena sidan precis under rumpan, och inatt har jag haft så ont att jag nästan grinat. Det sitter lite under sittbenet, och strålar ner i benet. Det känns inte hela tiden utan i speciella ställningar som tyvärr inte går att förutspå, det hugger liksom bara till helt oväntat! Värst är det när jag ligger ner och ska vända mig, och inatt kunde jag inte ligga på något sätt utan att jag hade en molande värk också. Det är fruktansvärt, så här illa har det aldrig varit! Och jag som skulle iväg till jobbet och lämna papper, kommer inte kunna gå! (är det okej att skicka sambon? Vet inte hur jag ska göra annars...)

Nån som vet om det låter som foglossning, eller om det kan vara ischias? (som någon tidigare föreslagit...) Är ischias vanligt vid graviditet?

• Svar på tråden Foglossning eller ischias?
  • Teskedsmamman

Det där är ischias... foglossning strålar inte ner i benet. Vill du veta om du har foglossning så lägg dig på rygg och be din sambo sätta tummen på blygdbenet och trycka - först lätt-lätt - så du inte får en chock om det skulle vara foglossning....

Foglossning känns som om någon har kört in en kniv i blygdben/ljumskar....

• Upptagen

För mig känns det som en kniv i skinkan istället....:( Men det här har kommit i samband med graviditeten.. vad kan man göra?

• Majsan

Jag hade ischias och det var ungefär som du beskriver. Det har nu försvunnit igen efter att jag hade haft väldigt ont i ca 2 veckor. Det är någonting som kan komma och gå sa min bm.

• Mia W

Känner igen mig. Har haft så sedan vecka 7 och tycker själv att det är för tidigt för foglossning. Funderar om det kan vara eftersom att jag föll och landade pladask för två år sedan... Men att det skulle sitta i så länge och just börja smärta då jag är gravid känns nästan ännu mer konstigt och långsökt!

För mig är det värst då jag ligger på rygg och sedan ska röra mig. Det skär till hastigt så att man kan skrika så fort man gör en rörelse där höften/skinkben(?) förflyttas. Är nästan bara på högra sidan, men var även på vänster en kväll. Märkt att det blir bättre då jag fått upp lite värme och inte är så kall om rumpan! Har inga problem när jag går eller står.

• Majsan

Kniv i skinkan, det måste var ischias, det var precis så det kändes för mig. Det är inte så mycket att göra. Jag vet inte om det finns så mycket att göra. Mitt försvann av sig självt.

• Majsan

...oj upprepade mig där lite, men du vet vad jag menar...

• Mia W

Men kan ischias utlösas av graviditeten? Någon som varit med om det eller varit smart nog att fråga barnmorskan om det (själv glömmer jag alltid mina frågor då jag träffar henne)?

• Upptagen

Det låter ju onekligen som ischias för det stämmer ju precis överens med det ni beskriver... Jag började känna av det innan inskrivningen, runt v. 9 skulle jag tro. Har aldrig haft något liknande innan jag blev gravid... så det är ju lite skumt.

Har även märkt att det blivit värre när jag har jobbat och lyft tungt eller när jag stått still och vägt lite för mycket på ena benet.
    Så det finns inget att göra? Det gör så s*t*ns ont! Känner en molande värk hela tiden nu, förut brukade jag ha ont på natten och sen gick det över på morgonen, men inte idag...:(

• Kickson

Hej hej!
    Jag har haft ichias i över 1,5 år. Inte pga graviditet men pga diskbråck. Kan säga att din beskrivning stämmer precis överens med hur jag haft det lite nu och då. Inte kunna sova är det värsta!!! Vakna så fort man rör sig. Usch det är hemskt. Jag är nu gravid och har läst på en del om ischias i samband med graviditet. Det är ganska så vanligt!

Men vissa som haft ischias innan har blivit fri den under och efter graviditeten... så jag hoppas det blir så för mig.

Det är ju svårt att ge nåt slags råd då jag inte vet vad din ischias beror på, alltså var nerven kommer i kläm. Kan bara säga att jag blivit bättre genom träning och rörelse och stretching. Träna rygg och mage för att kunna balansera en god hållning har varit mycket bra för mig. Men - som sagt, min ischias berodde på diskbråck så det är ju svårt att veta vad som hjälper dig. Jag tycker du ska kontakta mvc för råd om hur du ska gå vidare. De har säkert en del bra tips som kan lindra effekten av ischiasen. Tyvärr har jag inte hittat så mycket bra på nätet om detta... Däremot finns det en del böcker på biblioteket och i bokhandeln som behandlar ämnet.

Lycka till!!!
    /Kickson

• Upptagen

kan det bli så att det finns kvar sen efter graviditeten? (Kanske ingen som vet det här ioförsig...:) Det vore ju inte det allra roligaste. Jag känner mig helt handikappad som det är nu...

Svar på tråden Foglossning eller ischias?