• LykkeLee

Ersätta vid flytt

Vi har en GIGANTISK fettfläck på vår papperstapet där datorn har stått (ungarna har suttit vid datorn och lutat sig mot väggen).. jag har provat att få bort den med sådana spay-fettlösare, men det hände ingenting. Till saken hör att vi ska flytta från lägenheten och jag är rädd att vi åker på omtapetsering..

Det är även fettfläckar på kökstapeterna och en fettrand på tapeten ovanför köksskåpen som liksom "krypit" uppåt..

Barnen har ritat på samtliga tapeter i lägenheten och en hund som vi hade på besök gnagde sönder två dörrlister och en bit av tapeten nere vid golvet.
    Det har gått hål i en dörr (inte så stort) och det har blivit rivskador på tapeterna i en del rum.. Vi är sju pesroner i en fyra, vi har bott här i drygt två år och två av rummen tapetserades om innan vi flyttade in. 

Jag är rädd att det blir en dyr historia om vi måste ersätta allt! HJÄLP!

har man väl slagit yxan i båten får man ro som fan..
  • Svar på tråden Ersätta vid flytt
  • April Mamma

Ja, det låter som om att ni får ersätta en del...

Ang fläcken så måste det tapetseras om, även där barnen har ritat.

När jag o sambon flyttade in i en hyres trea förut så var det ritat på tapeterna och även kladd på vissa väggar, typ dricka/kaffe osv. Hon som bodde där innan blev ersättningsskyldig och fick betala ca 15 000 kr. Vilket jag tycker var bra för vem vill bo i en "trasig" lägehet...? Man har ju skyldighet att ta vara på lägenheten där man bor. Men om ni gör om den själv så blir det nog mycket billigare.

• mamyleine

Jag vet inte hur mycket dom går på att man ska betala. Tyvärr är det ju en "risk" man tar med hyreslägenheter. Förstår din rädsla. Jag oroar mig alltid vid flytt för saker man inte sett osv.

~ Det är alltid värst för dom som tittar ~
  • Hannah76

Ja det låter som om det blir dyrt för er.. Blir nog billigare om ni köper billiga tapeter o tapetserar själva innan flytt.

• Miss Upsey Daisey

håller med Hannah76..

Köp billiga neutrala tapeter och sätt upp i de rum där det är ritat, fläckar osv.

Blir garanterat billigare än att hyresvärden ska fixa det.

• Hannah76

När jag flyttade ifrån en lägenhet så var det fett fläckar på tapeten i köket (den var ett år gammal) jag hade vispat grädde o det stänkte..*S* Det kostade mig nästan 2500 kr o det handlade om max 4 våder.. Arbetskostnaden är dyr.Be att få lägenheten besiktad tidigt, så att ni hinner åtgärda felen. Eller så åtgärdar ni dem bara.

• LykkeLee

O herregud.. tänk om vi åker på att betala 15000! Eller mer!! Då dör jag ju! Det värsta är att det är superkrångligt att tapetsera där den stora fettfläcken är, plus att vi har en massa renovering i radhuset som måste göras innan vi flyttar. Ja.. det är väl bara att gilla läget, ta ett lån och stå ut! *ledsen*

har man väl slagit yxan i båten får man ro som fan..
  • Celestina

Det där med fettfläckar känns igen.. Kankse besvärligt att sätta igång att tapetsera, men det är nog det absolut billigaste alternativet att göra det själv.. Lite tapet, klister..smack, smack så är det klart!

• anezka

När det gäller omtapetsering så görs det inte endast där fläcken är utan i hela rummet och man tar ut tapetkostnad och arbetstid därför kan summan hamna upp emot 3000 för det.

ska ni tapetsera själva rekomenderar jag att använa målarfärg/spackel där fläcken är innan ni tapetserar fråga på ett ställe som säljer tapeter vad dom rekomenderar annars så kryper fettfäcken ut i den nya tapeten och ni blir fortfarande skyldiga att betala.

• Bupa

Men räknar man inte på visst slitage i hyreslägenheter? Alltså att hyresvärden måste acceptera att allt inte är i toppskick?

• Wowa

jag läste i tidningen här att det var en kille som i ett kommunalt bostadsföretag hade tapetserat själv å blev då skyldig att betala ändå eftersom arbetet skulle utföras av en yrkesman, så kolla innan ni gör nåt, att prata md hyresvärden är det bästa, ni kan kanke komma överens om nån kompromiss.

Själv ska vi snart flytta men det bästa med vår lägenhet är att det inte var nån hög standard på våra tapeter när vi flyttade in å han sa att vi fick göra vad vi ville med dom eftersom han troligtvis skulle renovera lägenheten när vi flyttar ut. men kolla först det är ju dumt om det blir dubbla kostnader!!!

• anezka

snormaltslitage är inte fettfläckar tyvärr jag har varit med om det själv

• smiley81

hmmm vi ska oxå flytta, vi har bott i lägenheten i 4 år, vi har inte gjort någonting alltså målat tapetserat eller något sånt... Det finns penn sträck på väggarna, typ 4 stycken... varav mina ungar har gjort 2, dom andra var sen innan, samma sak med fläckar på ena väggen i vardagsrummet, den var oxå sen innan...
    I besiktningsprotokollet vi fick när vi slyttade in så stog det bara normalt slitage i dom rummen med fläckar och penn sträck...

Vi tänker inte måla eller tapetsera någonting innan vi flyttar, inte heller betala något...
    Brorsan flyttade in i lägenheten 2 våningar upp för 2 år sen, den lägenheten såg riktigt skabbig ut, dom hade bott 9 personer i en 3a, och tapeterna var sönderrivna, fläckar, vattenfärg, tuschpenna, ja allt möjligt på deras väggar... Vi fick måla och tapetsera om hela lägenheten, brorsan fick inte en spänn för det...
    Så vi tänker inte pröjsa nåt för våra 4 sträck och några få fläckar...

• Hannah76

Man ska vara riktigt noga med vad som står i besiktningsprotokollet när man flyttar in, jag har alltid begärt en ny besiktning o varit närvarande då. När man betalar för de skador man åtgärdat är det inte säkert att det åtgärdas till den som flyttar in efter.. Jag brukar ringa den som bott tidigare o kolla med den om denne fått betala för något slitage.. O sen kräva att det görs i lägenheten..

TS: Kolla om ni får måla på väggarna. Det blir billigare, lättare o går fort.

• Clarenville

Vi fick betala för omtapetsering i vardagsrummet där katterna hade rivit sönder tapeten på ett par ställen + betala för en förstörd golvmatta i ett sovrum när vi flyttade från vår lägenhet, men det var inte alls särskilt dyrt, trots att den var ganska nyrenoverad. Runt 2000:- för alltihop har jag för mig att vi betalade. I vårt fall stod det i besiktningsprotokollet från när vi flyttade in vad varje grej kostade.

• Wowa

vi tjatde i ett halvår för att få besiktnignsprotokoll på den lägenheten vi bor i nu men fick det aldrig så säger han nåt nu så ska han få veta att han lever!!!

Svar på tråden Ersätta vid flytt