• Lequisha

Hur veta när dräktig tik ska valpa?

Nu har vår söta lilla tik gått och blivit dräktig

Vi vet vilken vecka hon och hanen parade sig första gången vilket är exakt 2 månader sen. Juvrarna är svullna och magen är bred. Jag känner även valprörelser, dock inte så livligt.
    Hur märker vi när det är dags. Ser man det nåt dygn före så man är förberedd på att valpningen är på G? Vi vill ju inte att hon ska behöva sköta detta själv utan vill gärna finnas till hands. Men man kan ju inte vara vaken dygnet runt en hel vecka tyvärr

• Svar på tråden Hur veta när dräktig tik ska valpa?
  • pusselbitar

Vår tik började flämta mycket och ville gå undan in i garderoben när det var några timmar kvar till förlossning. Det går att se när förlossningsstarten närmar sig genom att tempa henne, strax innan förlossning ska hon få en kraftig temperatursänkning. Gör i ordning en valplåda om ni inte har gjort det så att hon får en chans att börja bädda för sig och valparna. Vi köpte en bok som hette "uppfödarens hundbok", den var superbra!
    Fråga gärna om ni undrar nåt så kanske vi kan svara.

• Cizzi81

Åh vad mysigt! Jag har själv haft många kullar och håller med ovanstående. De brukar bli lite oroliga, vanka fram och tillbaka, och framförallt - FLÄMTA!!

När det är väldigt nära förestående så tittar de lite bakåt mot rumpan, och är gärna där och slickar intensivt!

Ett tips är att ni är väl förberedda med steriliserad sax, handdukar, gärna druvsocker åt tiken om hon skulle bli trött och matt mot slutet av valpningen.

Var beredda på att det inte är helt ovanligt att en valpning från början till slut mycket väl kan dra ut på tiden, min senaste kull på 10 valpar tog 26 timmar.

Hör gärna av dig om du har frågor!

Lycka till!

• prinsessa05

En tik är dräktig i 63 dygn..

• Lequisha

Tack så mycket för svaren. Jag har aldrig haft hund förut utan alltid sett mig som kattmänniska. Tills jag träffade sambon med sina två sötnosar. Som jag ( till min egen förvåning ) älskar massor. Kan inte tänka mig att vara utan dom idag

Och nervös är jag. Mer och mer för varje dag.

Tack för tipsen. Dock är hon en liten flåsare även i vanliga fall så det kan vara svårt o höra skillnad

• Lequisha

Prinsessa, jo jag läste att det är i 63 dygn. Problemet är att vi vet vilken vecka det blev i, men inte vilken dag. Så nedräkningen börjar väl typ idag med en veckas marginal ca.

• Cizzi81

Ja, en tik är dräktig i 63 dygn, men har själv aldrig varit med om att de valpat så exakt.

Börja tempa henne nu. Tempa morgon och kväll, när ni märker kraftig sänkning i tempen, då är det snart dags!

Även om hon flåsar duktigt i vanliga fall, bör ni märka står skillnad på "värkflåset".

Det ger liksom aldrig med sig. Utan de brukar flåsa lika tungt och hårt som om de just varit ute och sprungit.

• Lequisha

Tack så jättemycket. Ooh jag hoppas allt går bra. Och shit vad nervös jag är

Uppdaterar hur det går

• pusselbitar

Kom på en sak till, var uppmärksamma på om tempen sjukner kraftigt och sedan sitger utan att värkarbetet kommer igång. Då bör ni kontakta veterinär för rådgivning.

• mini97

Kite tips på vägen.

* Handdukar
    * Värmedyna/Värmeflaska
    * Extra filt att lägga under efter förlossningen
    * Penna och papper
    * Steriliserad sax
    * Vaselin
    * Hushållsvåg
    * Nummer till veterinär och ev uppfödare
    * Navelklämma (peang)
    * Vatten
    * Modermjölksersättning, pipett eller nappflaska för katt. Glaspipett finns på apoteket.

Händer det idag?

* Kroppstemperaturen sjunker en grad
    , ta gärna tempen på din hund de sista dagarna.
    * Magen blir mjuk och sjunker
    * hunden tvättar sig ofta i stjärten bäddar oroliht i valplådan
    * Hunden blir orolig och du kan se de första värkarna genom lätta sammandragningar

De flesta Tikar föder själva, men vill att matte eller husse "håller tass"
    VAlpar kan födas både med svansen först och med huvudet först.

Förlossningen
    Det finns flera skeden under en förlossning och den första kan ta flera timmar och kallas för öppningsskedet.
    Tiken får sina första sammandragningar och letar upp sin födsloplats.
    Tiken lägger sig i lådan och kan byta plats allteftersom värkarna kulminerar. Hon andas häftigt och ofta med öppen mun. Ansiktsuttycket är karaktäristiskt för födande Tikar, koncentrerat och frånvarande.
    Vid slutet kommer det klar eller lätt blodig vätska från slidan.
    Nästa stadium, utdrivningstadiet, det är nu de riktiga krystvärkarna kommer. En stark sådan gör så att man kan
    se en grumlig grå blåsa - fosterblåsan - det är de hinnor som omger valpen. Ett par krystvärkar till och valpen är född.
    Efterbördsstadiet är när tiken föder fram moderkakan - det är den som valpen har levt av under sina veckor i sin mors mage.
    Tiken brukar äta upp denna, låt henne göra det, den innehåller näring. Denna ger dock din hona en lätt diarré.
    Antalet efterbörder ska stämma med antal valpar - om tiken inte föder fram alla efterbörder, kontakta veterinär.
    Om du känner att din tik har valpar kvar i magen och värkarna har avtagit - försök att få igång mjölken hos henne genom att klämma på brösten - detta stimulerar sammandragningar.
    När en valp är född brukar mamman slicka rent den och bita av navelstängen, förstagångsmammor kan behöva lite hjälp med att klippa av navelsträngen och ta bort alla hinnor från valpen. Det är viktigt att valprns andningsvägar är fria.

Valpen har kommit
    Notera kön om möjligt, vikt och födslotid, så kan du dels hålla ordning på om valparna äter ordentligt och dels hur långt det är mellan valparna. Valpar kan ta tid på sig, innan dom hittar "sin" tutte.
    Om en Valp har svårt att andas, måste du slunga/suga den tills den andas själv.
    Håll valpen från dig, håll huvudet mellan dina tummar och kroppen mellan händerna. Höj armarna och slunga valpen med en jämn och bestämd rörelse.
    När den andas normalt lägger du den till modern..

Du bör ge tiken något stärkande - vatten med druvsocker eller Välling
    När hela kullen är född, bör modern ligga och vila sig medan ungarna tålmodigt diar.

Vid minsta mistanke att någåt är fel under födseln bör du kontakta veterinär.

Svar på tråden Hur veta när dräktig tik ska valpa?